Han är inte samma häst längre!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare torra
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 019
T

torra

Hejsan! jag har ett stort problem som jag hoppas någon kan hjälpa mig lite med. Jag har två nordsvenska travare som är 10 år gamla som vi har haft i 6 respektive 4 månader.

För en dryg månad sedan så fick vårat sto Bella en hovbens fraktur och blev förvisad vila i sjukhage. Våran andra häst Henning som är högst i rang blev väldigt bekymrad och undrade varför hon stod där i sjukhagen, som vi byggt i hagen för att de skulle ha sällskap av varandra.

Problemet med henning har bara växt. när vi ska ut och rida så skriker Bella så att det hörs en kilometer bort. Henning blir då nevör och vill bara vända hemmåt. Det som brukade ta tio minuter att rida tog nu över en timme.

Nu går det knappt att rida i hagen heller. Han är närvös, taktar och är totalt döv för alla hjälper. Även vid hantering så är han syr och man har tur om man lyckas fånga honom med muta.
Jag ve6t inte vad jag ska göra med min lilla häst som tidigare gick fram överalt helt orädd och väldigt kelig.

Han vaktar Bella så ska jag våga släppa in en annan häst?

Hjälp:( :confused:

Sv: Han är inte samma häst längre!

Han har sin trygghet i "Bella" och nu är hon inte är med blir han orolig.
Du måste försöka få honom att bli trygg med dig.
Jag skulle tro det handlar om ledarskap, du skulle nog i så fall behöva någon som hjälper dig med det.

/L

Ja, jag tror att _L_ har rätt, men när du rider på volte kan du ju t.ex. döva honom med bomull och mössa, då hör han ju inte tjejen så mycket och kanske koncentreras sig bättre. Finns det någon annan häst i närheten som du kan rida ut med, så han får sällskap, det kanske skulle hjälpa lite??

torra skrev:
Hejsan! jag har ett stort problem som jag hoppas någon kan hjälpa mig lite med. Jag har två nordsvenska travare som är 10 år gamla som vi har haft i 6 respektive 4 månader.

För en dryg månad sedan så fick vårat sto Bella en hovbens fraktur och blev förvisad vila i sjukhage. Våran andra häst Henning som är högst i rang blev väldigt bekymrad och undrade varför hon stod där i sjukhagen, som vi byggt i hagen för att de skulle ha sällskap av varandra.

Problemet med henning har bara växt. när vi ska ut och rida så skriker Bella så att det hörs en kilometer bort. Henning blir då nevör och vill bara vända hemmåt. Det som brukade ta tio minuter att rida tog nu över en timme.

Nu går det knappt att rida i hagen heller. Han är närvös, taktar och är totalt döv för alla hjälper. Även vid hantering så är han syr och man har tur om man lyckas fånga honom med muta.
Jag ve6t inte vad jag ska göra med min lilla häst som tidigare gick fram överalt helt orädd och väldigt kelig.

Han vaktar Bella så ska jag våga släppa in en annan häst?

Hjälp:( :confused:
Som det verkar av din beskrivning så kan jag nästan garantera ett slagsmål om du släpper in en vallack till! Möjligen ett sto, men det kan också bli bråk mellan stona så då behövs en stor hage med utrymme, annars kan det gå illa. Avråder för en ny häst!

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 873
Senast: AbCdE
·
Ridning Hej! Jag är nybliven hästägare sedan 2 månader sedan. Jag köpte en lugn och snäll kille som skulle endast användas till lätt ridning och... 2
Svar
28
· Visningar
7 752
Hästmänniskan Hejsan, låångt.. Vet inte riktigt vad jag vill med denna tråden mer än att kanske få lite hjälp och råd angående hur jag ska göra åt... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 443
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med... 4 5 6
Svar
107
· Visningar
40 125
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka