Bukefalos 28 år!

han hatar bett

baltobus

Trådstartare
Hej!
Har lite funderingar på det här med bett.
Min tinker HATAR bett. Håller på att "skola" denna häst. Kör och rider. Han rids och körs för tillfället på lindell/sidepull. Vilket fungerar bra.
Men många som man talar om det för blir typ nedlåtande för att man "SKA" ha bett på en så stor och stark häst. Varför är min fråga?

Jag provade förra sommaren (typ tre månader) med ett vanligt "snällt" tränsbett och han gick inte att rida! Han blev sur och la tungan över bettet. Med nosgrimma blev det inte bättre.
Så jag bytte till ett sidepull, och det fungerar jättebra. han är nöjd och glad och jag kan rida normalt. Han lyssnar bra och gör (oftast) som jag vill:angel:

Så varför MÅSTE jag ha bett när han fungerar bäst utan???
Jag är inte motståndare till bett, men om hästen inte trivs med det så ska han inte ha bett tycker jag (och ägaren).

Jag vet att jag inte får tävla utan bett.
Varför är reglerna så? Tycker det är lite konstigt:confused:
Men han behöver inte tävlas, det var inte därför jag började rida honom.

Men ibland känns det som att många som har en häst har den för tävlandets skull och inte för att det är ett trevligt djur. (Förlåt, men jag blir lite sur)

Ville bara skriva av mig lite.
 
Senast ändrad:
Sv: han hatar bett

För det första så får man visst tävla utan bett. Iaf på hackamore. Men inte i dressyr.

Och för det andra så undrar jag om hästen är kollad i munnen? Min ponny var svår i munnen och det visade sig att hennes vargtänder satt i vägen. Nu är de borta och det är en helt annan ponny.

Jag har alltid ridit mina på både bett och hack och har aldrig fått nedlåtande kommentarer. Har haft både kallblod och ponnier. Mitt nuvarande kallblod går ofta på hacket i skogen pga hon blir stark, men är känslig i munnen. Så jag kan och vill inte betsla upp.

Om din häst funkar på bettlöst varför byta? nSpeciellt om du inte ska tävla. Men jag skulle kolla hästen i munnen om detta inte är gjort!
 
Sv: han hatar bett

Hej!

Min häst (förvisso en lättare typ-arab) har en tumör precis framför bettläget och rids mycket sällan med bett, eftersom vi inte vill reta den i onödan.

Men även innan vi hittade tumören red jag på kapson, eftersom fröken inte uppskattade hur jag red. Nu har jag börjat lära mej rida vettigare och mindre med händerna och hon accepterar bettet, men ska ju ändå inte gå på det.

Har du kollat tänderna på häst och har du funderat över hur du själv rider. Jag fick alltid höra att jag var sååå mjuk i händerna tills jag bytte tränare och "såg ljuset". Efter ca 2 år har jag äntligen börjat lära mej det där med mjuka händer som häst tycker är ok..

Oavsett vilket- du känner din häst bäst och så länge du har kontroll tycker jag gott ni kan rida utan bett. Jag har själv fått många blickar och kommentarer, men har ju iaf en "legitim" anledning (enligt "dom andra").

/Lavinia, som är upplärd med att man måste ha bett i munnen, men nu börjat inse att kontrollen sitter inte där..
 
Sv: han hatar bett

(Förlåt om tråden hamnade fel. Snurriga jag :o )

Jag är oxå lärd att alla hästar ska ha bett. Men har fått lära om :) Hästen jag hade innan var jag tvungen att ha skarpt bett på! Annars satt man på backen :devil: Så det är väldigt olika på hästar. Det vet jag.

Han är kollad i munnen, inga konstigheter vad vet. kunde se. Han är nog bara väldigt ovan med bett tror jag.
Jag har bara ridit honom i ett år. Han är tio år och dåligt inriden. Ägaren innan red bara på hackamore (bara efter en annan häst så han lärde sig inte att "gå" på egen hand så att säga) men han blir ju svår att svänga på hack. Därför är sidpull bättre för oss, då man kan ta ledande tygeltag bättre. Vanlig lindell blir han stark på.

Jag försöker dock rida mycket med röst och skänkel, men ibland måsta man hjälpa honom så han förstår vad jag vill.

Självklart ska jag inte bry mig så mycket vad andra tycker men ibland ledsnar man på alla komentarer.
 
Sv: han hatar bett

Om man inte känner behov av ett bett så behövs det inte! Om du tycker att allt funkar på sidepull är väl det utmärkt! Om du dessutom inte tänkt tävla så har du ju inget problem!
 
Sv: han hatar bett

Omhästen är kollad i munnen och trivs bra med att bli riden bettlöst så är det väl bara att fortsätta så? Bry dig inte om vad folk pratar. Om du vill ha bett finns det så många olika sorter man kan prova och hästen kommer visa när det är ett bett som är ok. Vill du inte ha bett så rid som du brukar.
 
Sv: han hatar bett

Äh, kör på med bettlöst. Inget fel i det. Rider iofs oftast med bett men min häst går lika bra när jag kopplar tyglarna i remontnosgrimman, ingen skillnad alls, så jag varierar. Red senast idag ett långt och ganska krävande pass på bara den "betslingen".
 
Sv: han hatar bett

Det är väl som så mycket annat inom hästeriet. Hästen "måste" stå i box, ha lindade ben, ledas på vänster sida, sittas upp på från vänster sida... mm. Jag tycker att du verkar väldigt vettig som lyssnar på din häst och hittar en lösning därefter. Fortsätt med det :)

Annika
 
Sv: han hatar bett

Min häst har jag en hel hög med träns till bara för att jag gillar att variera det hela, men jag har bara ett träns med tränsbett de övriga är olika bettlösa alternativ. Jag har inte fått några kommentarer kring det överhuvudtaget förutom när jag kom på en träningstävling (E nivå) med sidepull.....det var visst inte tillåtet ;-) blir till att köpa en bosal.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
5
· Visningar
291
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
1 105
Senast: tuaphua
·
Utrustning Kan vi inte ha en bettråd där vi kan diskutera olika bett? Jag tycker det är kul med olika bett och deras inverkan och gillar att testa...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 131
Senast: Gimlan
·
Anläggning Stallet där jag har hästen uppstallad har en ridbana som egentligen är alldeles för djup och lös. Stallägaren har haft ute...
Svar
14
· Visningar
3 367
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svamp
  • Växtnäring
  • Vad gör vi? Del CXCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp