Bukefalos 28 år!

Han kan inte gå

Har han blivit röntgad nu?
Jag har tyvärr erfarenhet av ett sånt här händelseförlopp, och jag håller alla tummar och tår för att din kille inte är allvarligt sjuk!! :heart
Vår berner sennen blev plötsligt förlamad i bakdelen - på henne var det cancer som satt bla i ryggen. Hon avlivades omgående.
Hon var dock stundtals aggressiv under de få år vi hade henne (omplacerad av uppfödaren pga vanskötsel), vilket vi senare kopplat ihop med att hon förmodligen hade ont. Och cancer är ju väldigt vanligt hos berner.
Så förhoppningsvis är det något annat på din fina grabb!
Stor kram!
 
Jag har varit med om något liknande, men min dam var vid tillfället 9 år, dock pigg som en lärka och i utmärkt fysisk form.
En morgon när vi går morgonrundan faller hon plötsligt ihop, eller snarare åt sidan. Bakdelen funkade inte, jag bär henne in i bilen och kör i ilfart till veterinären, de hittar inga fel och hunden är vid gott mod, men kan inte gå. Vi körde henne till Helsinborgs djursjukhus på eftermiddagen, där de inte heller hittade något fel men ville göra en MR om hon inte blev bättre. Men hon blev bättre, två dagar senare hämtade jag en hund som kunde gå med stöd. Några dagar senare gick hon utan stöd och efter rehab var hon återställd.
Diagnos: Propp/benfragment som lossnat i ryggraden. Händer tydligen inte så sällan som man kan tro, men har mycket god prognos enligt den veterinären vi hade.
 
Jag håller tummarna för att det går bra!

Tänker på reaktiv artrit pga diarrén, men då ska hans snabbsänka (CRP) vara förhöjd, ofta även feber.
Annars diskbråck, FCE (propp), tumör eller annan neurologisk sjukdom.

Har du inte närmare till Ultuna eller Albano än Strömsholm? Har han inte blivit bättre imorgon hade jag definitivt åkt med hunden dit där MR och neurologer finns att tillgå.
 
När jag skrev ut om det på facebook verkar det vara hur vanligt som helst bland staffarna att dom blir förlamade i bakdelen vid magsjuka. Dom veterinärer jag pratat med har typ knappt hört talas om det, men ändå hade jag flera vänner på facebook som råkat ut för samma sak på sina staffar. Magsjuka och sen förlamad bakdel som hållit i sig i ett dygn ungefär.
Just nu ligger han inne med dropp och morfin för veterinären ville se om det blev någon skillnad när han är smärtlindrad. Eftersom att hans allmäntillstånd är påverkat ville dom inte sedera och röntga honom nu utan ge honom en chans att piggna till först. Så han blir kvar över natten och sen ringer dom mig på morgonen imorgon för att meddela hur dom går vidare.
 
Usch så fruktansvärt :(
Håller tummar och tassar här.
 
Kom förresten att tänka på reaktion på fästingmedel? Vår gamla hane blev förlamad (dock inte lika kraftigt) av det.. Försvann på någon dag.
 
Veterinären förberedde mig i alla fall på att dom är begränsade i vad dom kan göra här uppe och att det kan vara så att jag måste åka ner till Strömsholm. Blir en enkel resa på 90 mil men det är det värt. Fy fasen vad jag älskar den där hunden. Det här förstör mig.
Jag bor en dryg halvtimme från Strömsholm längs e18, säg till om du vill låna gäststugan.
 
När jag skrev ut om det på facebook verkar det vara hur vanligt som helst bland staffarna att dom blir förlamade i bakdelen vid magsjuka. Dom veterinärer jag pratat med har typ knappt hört talas om det, men ändå hade jag flera vänner på facebook som råkat ut för samma sak på sina staffar. Magsjuka och sen förlamad bakdel som hållit i sig i ett dygn ungefär.
Just nu ligger han inne med dropp och morfin för veterinären ville se om det blev någon skillnad när han är smärtlindrad. Eftersom att hans allmäntillstånd är påverkat ville dom inte sedera och röntga honom nu utan ge honom en chans att piggna till först. Så han blir kvar över natten och sen ringer dom mig på morgonen imorgon för att meddela hur dom går vidare.
Det där har hänt flera lagotto med vid just magsjuka/dålig mage.
Hoppas det inte är nåt allvarligt utan att han snart är pigg och hemma igen.
 
Tusen tack alla! Det är så otroligt tyst och tomt här hemma. Han är ju en kille med stor personlighet som verkligen sätter sin prägel på tillvaron här hemma, så det märks i varje steg jag tar att någon saknas.
Men veterinären skulle bara ringa om det blev någon försämring, så på sätt och vis får jag vara tacksam för varje minut som går och dom inte hör av sig. Då får jag liksom utgå från att det går åt rätt håll.
Jag kan bara vänta och hoppas på positiva besked imorgon och att han är piggare då.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 666
Senast: AlmostEasy
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 268
Senast: Nominous
·
Hundhälsa Det började med att han inte ville äta förra söndagen, sen pep han till när jag lyfte upp honom i bilen men det är bara småsaker man...
7 8 9
Svar
168
· Visningar
11 898
Senast: tuaphua
·
Hästvård Igår kväll vid 16.30 tiden ringde en stallkompis, som skulle passa min häst för en gångs skull. Jag är annars i stallet veckans alla...
Svar
9
· Visningar
4 863
Senast: Siggan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp