Han var så konstig idag :(

O

Onelove

Min häst var så konstig idag... imorse var han helt sig själv, idag när jag skulle hämta honom i hagen kom han som vanligt.. skulel byta grimma innan jag tog in han(prova en ny) och helt utan anledning så tog han upp huvudet, hade stirriga ögon och försökte dr asig bakåt, han gick från ena sidan till andra och var jättekonstig... jag tog av och på täckena och longerade honom...


När jag fick han så hade dom haft jätteproblem att sitta upp på honom, han har bockat iväg och sådant.. för den förra ägaren har det oftast gått bra men för andra har det gått sämre. man måste ställa hans huvud mot sig jättemycket och korta upp tyglarna och sitta upp smidigt. Jag har aldrig haft problem med honom (fick han på nyårsafton), men i förr går skulle hab få lufta pälsen ihagen och jag är ju så dum, så jag tog av han täckena i hagen,(inga problem) och skulle sätta på dom i hagen också(extremt puckat av mig) det blåste nå så fruktansvärt ute och han blev jätterödd och kastade sig åt sidorna och var livrädd.


Dagen efter var jag rädd att det skulle bli problem att sitta upp vilket det inte var.

Nu tillbaka till det som hände idag. det med grimman- i vilket fall berättade en i stallet att han och 2 hästar som står i hagen brevid hade bråkat massa idag, och att han ev kunde ha fått en stöt av elstängslet.

Kan detta ha orsakat det? (Han är absolut inte sådan normalt)

Det gick att klappa han på ryggen och vifta ovanför ryggen i stallgången sedan men inte att hoppa brevid honom(brukar gå). Anledningen till att jag gör det är för problemen när man sitter upp och att han skall vänja sig vid att det inte är farligt att de händer grejer runt honom...

Han var inte sig själv och var livrädd för allt.. som sagt, han var inte alls sig själv.. inte på långa vägar..

Skall ha ridlektion imorgon(privatlektion för första gången med honom) på gården, är orolig att han skall vara sånhär imorn med... tror ni det kan gått över till imorgon och vad kan det ha berott på? :cry:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Han var så konstig idag :(

Nu är jag inte en expert på något vis men efter vad du berättat så verkar han inte ha ont någonstans. Han har säkert en "sån" dag bara. Dom kommer och går ;).

Lycka till på träningen!
 
Sv: Han var så konstig idag :(

han kanske bara hade en dålig dag? alla hästar har dåliga dagar ibland.
 
Sv: Han var så konstig idag :(

Jag tycker inte att du ska oroa dig för morgondagen. Tänk på att en träning anpassas alltid efter dagsformen och det gör ingenting om ni har problem - du har ju en tränare som är där för att hjälpa dig. Känn ingen prestationsångest och bli inte arg på din häst om han beter sig underligt. Det är lätt att man känner sig skamsen över en häst som beter sig illa för tränaren men det finns absolut ingen anledning. Allt tar tid. Fick min egen tok på nyårsafton och han har haft sina ideer han med. Man får vara lite ödmjuk och låta saker och ting ta sin tid. Kanske var det bara tillfälligt detta som hände. Allt går inte att förklara och allt behövs ffa inte tas på speciellt stort allvar.

Ha låga förväntningar så slipper du bli besviken och kan uppskatta även små saker och framsteg. Och glöm inte att ha roligt och ge din vän tid och utrymme. Ingen är perfekt hela tiden.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 538
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 251
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
12 080
Senast: Mickizz
·
Foder & Strö Behöver ventilera lite.. För att göra en lång historia så kort som möjligt. Jag köpte min femåring för snart två år sedan. September när...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 981

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp