Handdator - Var i he... köper man dem?

Myrten

Trådstartare
Jag ska åka bort i eftermiddag och insåg hur otroligt skönt det skulle vara att slippa ta med laptopen men ändå kunna utföra någon form av arbete (om jag vill).

Således tänkte jag att jag helt enkelt åker och shoppar en handdator. Detta visade sig dock vara lättare sagt än gjort. Jag har efter intensivt googlande inte hittat en enda affär i Uppsala som tycks sälja handdatorer!

De modeller jag har tittat på är HP iPAQ 114 Classic Handheld och Palm TX. Det är runt dessa priskategorier jag tänker mig inköpet.

Någon med åsikter om modellerna? Och framför allt: GÅR det öht att köpa en handdator i butik eller måste man köpa den på nätet?

Sv: Handdator - Var i he... köper man dem?

Du har inte funderat på ett mellanting istället för en handdator (som är ganska värdelösa att använda - jättepilliga, tycker jag personligen), t.ex. en Asus Eee PC. De ser faktiskt riktigt behändiga ut, även om de väger 1 kg.

jag håller med philosophia. det är helt klart underskatat att ha ett tangentbord och en lite större skärm. bara ifall man vill ta anteckningar. jag personligne röstar för en asus eeepc med 9" skärmen, inte 6.5"

Och i samma klass finns också Acer Aspire One, den finns antingen som Linux- eller Windows-burk.

Linuxversionen kostar ca 3000:-
Windowsversionen kostar ca 4000:-

Jag själv valde Windowsversionen då den har bättre prestanda och att jag slipper lära mig ett nytt OS. Storleken är ungefär som ett C3-kuvert så den är perfekt i väskan.

Tack för alla svar!

Hm... jag var tvungen att googla för att kolla in "bokstavskombinationen":D som Philosophia föreslog. Har aldrig hört talas om det tidigare. En gång i forntiden, d.v.s. på 1900-talet, hade jag faktiskt något liknande. Det var en handdator som såg ut som en riktigt liten dator men den hade såväl tangentbord som stylus. Den var faktiskt riktigt smidig som jag minns det nu! Enda kruxet var att detta var i skarven mellan Windows95 och 98 så det fungerade aldrig riktig med överföringarna, vilket gjorde att kalenderfunktionen blev det enda jag utnyttjade helt ut. Och då var det enklare med den hederliga filofaxen till slut.

Jag vet inte riktigt... jag tilltalas av tanken att kunna stoppa datorn i fickan när jag reser. Men det kan man kanske med en såndär också? Hur pass slagtåliga är sådana här apparater? Jag är arkeolog och det kostar på på maskinparken! Min nuvarnde Packard Bell-laptop vet jag inte om jag vågar ta med ut på mer äventyrsartade resor faktiskt - den är skör! Oslagbar hittills ur denna aspekt är min IBM Thinkpad som banne mig klarat VAD SOM HELST (som att flyga ut genom en bilruta och landa i öknensanden - men då var inte jag ansvarig för den) och ändå starta glatt.

Hur slagtåliga är sådana här mackapärer?

Hur tåliga de är vet jag inte, men jag har min Acer Aspire One 150 med mig i lastbilen nästan varje dag jag arbetar. Däremellan följer den med mig hem till kompisar.

Nejdå, jag är inte slav under min dator :o:angel::eek:

Den står tillochmed till tjänst som musikmaskin i bilen.

Vad ska du ha den till? Vad för sorts arbete vill du utföra?

Jag har själv en Palm TX, men jag använder den mest för att läsa böcker på, och som kalender och för korta anteckningar. Kalender och anteckningar skulle fungera nästan lika bra på en avancerad mobiltelefon, även om det är lite smidigare att skriva på palmen. Men det är ändå ganska jobbigt att skriva längre texter. Om jag hade behov av att skriva mycket skulle jag nog skaffa ett hopfällbart bluetooth-tangentbord till den.

Surfning fungerar dåligt på Palmen, så jag använder mobilen och Opera Mini till det istället. Det fungerar mycket bättre, trots den lilla displayen. Opera Mini kan även köras på Palm, men är buggigt där.

Men jag gillar palmen ändå, just för att den är så liten och smidig.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka