Bukefalos 28 år!

Sv: Handhäst

Ja det beror ju lite på vad man har för hästar också.. Är dom väldigt lugna och inte rädda för nåt så är det ju större chans för att det går bra.
 
Sv: Handhäst

Kl

Jag både kör och rider med hand häst.
Själv tycker jag det är ganska trevligt att ha med båda hästarna, desutom var det nyttig träning för unghästen när han var yngre.

Kram
 
Sv: Handhäst

Hur många här har med sina unghästar som handhästar? Hur gamla är de när ni börjar och hur länge fortsätter ni? Hur mkt "gör" de vid sidan om? Travar, galopperar? Hur långa pass?

Jag har alla föl/unghästar med som handhäst, det är super! De får komma ut och se saker som gör att de inte blir rädda sen, de får träning, både muskel- och konditionsmässigt och de blir stimulerade både fysiskt och psykiskt. Och framförallt så får de ha kul! Har man en vuxen häst att rida på som det är ordning på så sköter den det mesta, håller koll på var handhästen ska gå och talar om hur man uppför sig.
Vi både skrittar, travar och galopperar, på ängar och små skogsstigar, jätte kul! :) Har min 11 åriga andalusiervalack och rider på för det mesta, händer att jag ibland fortfarande tar med mitt 7 åriga arabsto i handen. Har just fått hem en 1 årig arabhingst som jag hade med ut för första gången som handhäst i förrgår, gick jätte bra! Det var två ekipage till förutom oss, men de sköter sig utmärkt. Ett jätte bra sätt att stimulera unghästar tycker jag! :)
 
Sv: Handhäst

Jag har min 2 åring med som handhäst.
Har börjat "på riktigt" nu
tidigare var de bara nån liten sväng i månaden
men försöker nu ca 3 ggr i veckan.
Tidigare var de bara skritt.
men har nu börjat trava
har tänkt galoppera också.
men vill första vara helt säker att hon vet sin position i förhållande till mig och ridhästen och att stoppen funkar klockrent!

så de är vad vi tränar mycket på nu.
Avsaktningar, ökningar, stanna och backa.
och de börjar gå jätte bra :)
 
Sv: Handhäst

Jag rider med såväl unghästen som 8-åringen som handhäst (inte samtidigt dock). Har turen att ha en kanonhäst att rida medans de går brevid; unghästen är kaxig som få men gammeltanten läxar upp henne när matte är på ryggen - hugger om hon försöker gå om och sparkar när hon försöker söla :) Jag sitter på och bara ler.... Motion och uppfostran på en och samma gång. Pga kaxigheten så håller vi oss till skritt och trav när unghästen är med men den andra galopperar oxå.
 
Sv: Handhäst

*kl*

Red själv mammas sto igår och hade lillhästen på släp. Testade att travaoch han tyckte det var grymt kul! Skötte sig kanon ända tills slutet då han ville busa lite men stoet grinade lite och då travade han vidare ist. Vad roligt det var att rida med handhäst! Dessutom inga problem att hålla ordning på hästen under sig heller, han följde ju med på lite längre grimskaft så man kan ju lugnt rida arbeta hästen utan att bli störd i den hadnen som håller grimskaftet. Kulkul! Hade nog fungerat att galoppera med med mammas häst är inte helt snäll när det gäller att galoppera och skulle nog inte uppskatta ett litet kräk vid sidan som ska springa bredvid... Får se om vi testar lite längre fram. Men nu ska han ut o trava en gång i veckan :)
 
Sv: Handhäst

Jag rider gärna med handhäst, de 5 senaste hästarna kunde/kan alla bli ridna och ledda.

Detta sparar både tid och enegri när man jobba heltid och har flera hästar som ska ridas. Jag rider mina alla gångarter, även lugna intervaller :angel:

Jag har börjat med de flesta när de varit ungefär 2-3 år gamla = i samband med inköp. Men det funkade även på d-ponnyn som fick börja med detta när han var 22.

Använder repgrimma på dem när de går bredvid då de har en tendens att hänga sig i handen i vanlig grimma.
 
Sv: Handhäst

Lite mer praktiska frågor: vad har ni för rep/grimskaft? En lång longerlina? hur håller ni den? Eller är hästen helt lös? Vi har inte mycket bilvägar här, men OM det mot förmodan skulle komma en bil är det ju otäckt att ha en lös häst. Men samtidigt måste de vara svårt att hålla i en lina samtidigt som man galopperar? :confused:
 
Sv: Handhäst

Jag har ett extra långt grimskaft 2.5 kanske? Håller alltid nuvarande, förra sprang lös när vi kommit till skogen. Tror inte det är svårt att hålla hästen när man galopperar förutsatt att den man sitter på är reglerbar, lydig och inte så tävlingsbenägen (mammas faller på alla tre samt att hon lätt slår när hon börjar jaga upp sig, dvs vi får se om vi testar under ordnade former senare). Jag tyckte inte det var minsta krångligt att släppa tygeln i ta lite i grimskaftet när det behövdes, behövdes inte mkt heller. De tyckte det var kul o springa jämsides och jag behövde bara bromsa med grimskaftet när jag skulle sakta av och den lille ville fortsätta :)
 
Sv: Handhäst

Lite mer praktiska frågor: vad har ni för rep/grimskaft? En lång longerlina? hur håller ni den? Eller är hästen helt lös? Vi har inte mycket bilvägar här, men OM det mot förmodan skulle komma en bil är det ju otäckt att ha en lös häst. Men samtidigt måste de vara svårt att hålla i en lina samtidigt som man galopperar? :confused:

Du ska absolut inte ha hästen lös under sådana förhållanden. Det heter HAND häst av en anledning - annars är det LÖS häst.
Repet skall vara längre än ett vanligt grimskaft för att OM du behöver ge efter mer än normalt så ska det finnas lite span. som Connemara säger, 2, 5 meter är ganska bra. dock ska du inte ha ha en handhäst på särskilt slak lina generellt - du måste kunna kommunicera och inverka på den hela tiden, precis som hästen du rider. det är INTE svårt att hålla den under galopp om du uppfostrar den rätt och har en ridhäst som fungerar i par med handhästen. Återigen, du ska hela tiden ha KONTAKT med handhästen när du galopperar, kunna göra en förhållning i linan omedelbart när du så önskar, därmed kan du inte ha linan slak utan det ska finnas kontakt i princip hela tiden, eller mycket mycket nära tillhands.
 
Sv: Handhäst

Nu blev jag ruskigt sugen på att ha med 1-åringen som handhäst. Han fungerar ypperligt i par med sin syster och är känslig för repgrimman. Har dock aldrig provat förut, hur börjar jag?

En tanke, lilhästen kan bli skraj och tvärnita, risk att jag åker av om stoet fortsätter och jag inte hinner fatta vad som händer...?! :crazy:
 
Sv: Handhäst

Nu blev jag ruskigt sugen på att ha med 1-åringen som handhäst. Han fungerar ypperligt i par med sin syster och är känslig för repgrimman. Har dock aldrig provat förut, hur börjar jag?

En tanke, lilhästen kan bli skraj och tvärnita, risk att jag åker av om stoet fortsätter och jag inte hinner fatta vad som händer...?! :crazy:

det bästa är väl att ha någon med sig första gångerna, kanske någon som rider med bakom och kan ha lite koll. så länge du inte är i traffikerade områden så händer inte så mycket om du tex skulle tappa handhästen. det är sällan de springer ifrån ridhästen åt motsatt håll, för att inte säga aldrig....

ang att åka av så gäller det att ha koll, annars kan du endera rycka armen och skada dig, eller som du säger åka av. att skada armen är nog större risk om man inte är påpasslig. ta det varligt i början och inga höga gångarter, så du bygger upp både din egen teknik och unghästens vana innan du höjer ribban, så brukar det gå bra.
 
Sv: Handhäst

Att få med mig ngn är svårt då jag har eget stall, men jag ska börja med att ut och rida i sommarhagarna och sedan på grannens åker. Lillhästen ser mkt upp till sin modiga storasyster :rofl: och borde inte springa ifrån henne, nä...

Ska bli intressant det här!

Han är ju van att gå promenader och se otäcka saker där, och stoet går fram överallt, även om hon dock är lite het...
 
Sv: Handhäst

Du ska absolut inte ha hästen lös under sådana förhållanden. Det heter HAND häst av en anledning - annars är det LÖS häst.
Repet skall vara längre än ett vanligt grimskaft för att OM du behöver ge efter mer än normalt så ska det finnas lite span. som Connemara säger, 2, 5 meter är ganska bra. dock ska du inte ha ha en handhäst på särskilt slak lina generellt - du måste kunna kommunicera och inverka på den hela tiden, precis som hästen du rider. det är INTE svårt att hålla den under galopp om du uppfostrar den rätt och har en ridhäst som fungerar i par med handhästen. Återigen, du ska hela tiden ha KONTAKT med handhästen när du galopperar, kunna göra en förhållning i linan omedelbart när du så önskar, därmed kan du inte ha linan slak utan det ska finnas kontakt i princip hela tiden, eller mycket mycket nära tillhands.

Fast jag har nog mer slak lina än kontakt faktiskt. Kommunicerar mest med rösten och typ höjer handen framåt om lillhästen ska bromsas. Dock inte så lång lina att jag inte kan ta tag ordentligt i hästen om ngt skulle hända och jag snabbt hade behövt det. Tycker jag kan röra mig rätt mkt på ridhästen och höjer jag dessutom handen som håller grimskaftet så blir det ju betydligt kortare direkt. Tycker dessutom att den lille gärna tar upp huvudet och låser ryggen om jag har för kort lina (i skritt tänker jag på nu eftersom det blivit mest sådant). Han har mkt bra skritt, stor och vägvinnande och pendlar mkt med huvudet gärna lite lägre (dvs så som han sa skritta) och jag är rädd att hindra honom på ngt vis. Har aldrig kontakt i grimman annars när jag leder o så heller så han går i princip på den stora om jag sträcker upp den till nästan kontakt för han vill ha mer eftergift.
 
Sv: Handhäst

Ett litet tips (som iofs är en grundsten för mig och kanske för alla andra oxå?) är att hästen ska gå fram direkt när man leder den om den får ett tryck över nacken. Dvs den ska lära sig att inte gå emot trycket över nacken utan bara ta det som vilken drivning som helst. Om hästen då blir rädd och stannar upp och du inte hänger med riktigt utan den får ett tryck över nacken så reagerar den inte genom att dra emot/backa utan att genast gå fram ist. Mkt smidigt om man sitter på en häst som fortsätter röra sig framåt i samma hastighet även om den vid sidan nitat... Öht så gäller det att vara "med" hela tiden (främst då i bröjan) och ge drivning/förhållning i exakt rätt läge, det blir snabbt mkt enklare. Viktigt oxå att handhästan lyssnar bra på smackning, jag tycker det svåraste brukar vara att få fram dem i början. Går de för fort så börjar de knö på ridhästen och den (iaf i mitt fall) står oftast högst i rang och behöver inte grina mkt för att den vid sidan ska rätta sig till sin plats.
 
Sv: Handhäst

Jag pratar om samma kontakt som du beskriver. Kanske lät som det skulle vara sträckt rep hela tiden, det menar jag INTE - dock nära till ögonblicklig kontakt vid behov, det är det jag menar. Folk började prata om hel långa longerlinor osv så jag stramade nog åt det lite hur jag uttryckte mig när jag förklarade....;)
 
Sv: Handhäst

Aha! Då är jag med :) Jo det är absolut viktigt att man hela tiden snabbt kan "få fatt" i pållen utan att behöva mecka med att hala in lina...
 
Sv: Handhäst

Lite mer praktiska frågor: vad har ni för rep/grimskaft? En lång longerlina? hur håller ni den? Eller är hästen helt lös? Vi har inte mycket bilvägar här, men OM det mot förmodan skulle komma en bil är det ju otäckt att ha en lös häst. Men samtidigt måste de vara svårt att hålla i en lina samtidigt som man galopperar? :confused:

Jag har alltid repgrimma och ett rep till på handhästen. Det ger bra kontakt och man får ett lite längre rep än ett vanligt grimskaft. Jag rider western och är van vid enhandsfattning, så det är inga problem alls när man galopperar.
 
Sv: Handhäst

Förut hade jag med mig unghäst med mig på tur men har "glömt" bort det, något att ta tag i igen, ett utmärkt sätt att träna unghästen på tycker jag.
Har dock aldrig haft någon lös häst med, hur gör ni då, släpper bara i galopp och fångar upp igen när det är avklarat?? Har det inte hänt att löshästen sprungit hem??
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 487
Senast: Miiikaela_
·
Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
2
Svar
29
· Visningar
2 731
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
412
Senast: Nevermind
·
Kropp & Själ Jag har ett hus som jag funderar på att flytta till permanent, det ligger i grannkommunen men också i ett annat län. Jag är för...
Svar
2
· Visningar
264
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hovbensfraktur
  • Hur få stilla händer?
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp