Bukefalos 28 år!

the_connemara

Trådstartare
Hur många här har med sina unghästar som handhästar? Hur gamla är de när ni börjar och hur länge fortsätter ni? Hur mkt "gör" de vid sidan om? Travar, galopperar? Hur långa pass?
 
Sv: Handhäst

Det verkar inte som om någon tränar med handhäst?

Jag har funderat på om det inte borde ingå i grundutbildningen och vara något som man då och då tränar med alla hästar. Hur 17 gör man annars när man står i skogen 5 km hemifrån med två hästar som ska hem när kompisen just fraktats iväg till sjukan med bruten arm? Jag skulle aldrig klara att gå 5 km i ridskor/ridstövlar...

Detta är förmodligen inte direkt den aspekten du funderar på, men kanske tänkvärt i alla fall?

Kompisen som hade både barn och unghästar red mycket med "ungar" av ena eller andra sorten i lina, men eftersom jag inte var med då vet jag inte så mycket om hur hon la upp träningen. Däremot var det rätt intressant att när jag fick börja rida unghästarna sökte de sig ofelbart till "ledposition" hos matte och trygga mattehästen när de blev ängsliga.
 
Sv: Handhäst

Hej!

Jag rider ofta med handhäst. Redan som föl vid mammans sida tycker jag de ska få följa med ut på kortare turer, det har min snart tvååriga unghingst fått göra. Han följer med på upp till milslånga turer, han är ofta ute men aldrig mer än milen, han växer fortfarande. I början när han var föl så höll han sitt eget tempo eftersom han sprang lös men när jag bestämde tempot så började vi med ca 5 km rundor och då skrittade vi ca 4 av dem.

Mina vuxna hästar har jag gärna med som handhästar även på distansträningsrundorna som blir upp till 3 mil. Tycker det är ett toppensätt att träna dem på.
 
Sv: Handhäst

Min unghäst (nu 3 år) var med som handhäst från ca 1 års ålder. Kortare pass i början och bara skritt o trav men som 2-åring red vi i alla gångarter och över en del diken med och hon jängde med gott. Red väl ut ca 40 min då.

edit:

red mina två vuxna hästar med ena som handhäst för flera år sedan med, inga problem. Hästar som känner varandra ska kunna gå att ridas med handhäst tycker jag.
 
Senast ändrad:
Sv: Handhäst

Haft alla mina unghästar som handhästar - allt från kategori A till halvblod. Nu har jag inte längre fler än en häst, så det går inte att få till rent praktiskt.

Har bara positiva erfarenheter av att ha unghästen med som handhäst - de får stöd och hjälp av den äldre hästen, blir miljötränade och lär sig förstå hur de ska agera i olika situationer.

Det har varit lite olika vid vilken ålder jag börjat och hur passen sett - man får se till hästens individuella mentala och fysiska utveckling. Inga jättelånga pass, såklart!

Det bästa var när min gamling levde, för han var en utomordentlig uppfostrare och lärde verkligen unghästarna vett och etikett! Guld värd, var han.

Handhäst-träning borde vara något fler använde sig av, men som sagt - det är inte enkelt att få till om man inte har någon ridbar häst...
 
Sv: Handhäst

Min unghäst (nu 3 år) var med som handhäst från ca 1 års ålder. Kortare pass i början och bara skritt o trav men som 2-åring red vi i alla gångarter och över en del diken med och hon jängde med gott. Red väl ut ca 40 min då.

Samma här!

det underlättar ytterligare om hästen varit med på promenader för hand som fölis, och även fått följa med lös med mamman på ridtur innan, om den är uppväxt så. så hade jag mina och det var aldrig ngt problem med handhäst sen, de var redan så vana. Men även om de inte varit med från barnsben så är det sällan ngra problem bara man har en lämplig ridhäst som unghästen får komma nära, den ska inte känna sig trängd av ridhästen.
 
Sv: Handhäst

Bägge mina har gått som handhästar.

K fick följa med första gången när hon var 2 år. Inga problem alls, var ute 30 - 40 minuter ungefär, i början bara skritt, men sen med tiden skritt och trav. (Inte galopp, komb av hästar gör att det tenderar att bli..för livligt..då).

Hon är 3 nu, och skulle eg gå som handhäst nu med under igångsättningen, men valacken står ju på box med en senskada, så..

Nu på senare tid har jag släppt stoet lös i trav och galopp istället för att ha henne i lina, fungerar bra det med. Även valacken har följt med lös i sin ungdom.

Valacken i sin tur gick som handhäst med mitt gammelsto. Jag köpte honom när han var fyra, så från det. Han följde med i alla gångarter, och på turer uppåt 1½ h (succesivt såklart). Både i skogen och i trafik.

Handhästträning tycker jag är OTROLIGT nyttigt för 'de små' och något jag alltid använder mig av om jag bara har tillräckligt med hästar!
 
Sv: Handhäst

Jag han brukat rida med handhäst med äldre hästar men nu har jag en treåring som jag har försökt ha med i hand.
Men hon har aldeles för mycket fart och vill springa före.
Är det någon mer som har haft samma problem, hur har ni löst det?
 
Sv: Handhäst

Jag han brukat rida med handhäst med äldre hästar men nu har jag en treåring som jag har försökt ha med i hand.
Men hon har aldeles för mycket fart och vill springa före.
Är det någon mer som har haft samma problem, hur har ni löst det?

Uppfostran =)

Om det beror på att den hamnar före för den har större steg/mer gång än ridhästen rider jag inte med den som handhäst eller släpper den lös istället.

Men 'springa om' tendenser är en uppfostringsfråga. Valacken försökte det men då hotade ridhästen med att DÖDA honom så det var lättlöst :angel: Damen nu försöker också dra om,men då hotar MATTE med att döda henne så det la hon ner rätt fort (och försökte stegra mot ridhästen istället, riktigt charmig där ett tag när hon räknat ut att valacken under arbete skötte det och inget annat, och att han inte gav henne på moppo om hon kaxade..haha. När matte gav henne på moppo när hon kaxade var det som inget kul att kaxa längre)
 
Sv: Handhäst

Jo nog är det lite uppfostran som behövs men hur gör man i praktiken. Jag har försökt med spö framför men oftast har hon redan gått för långt fram så man inte kommer framför mulen med spöt (när jag når går hon ju där hon ska). Eller så stannar hon helt backar/vänder sig.
 
Sv: Handhäst

Jo nog är det lite uppfostran som behövs men hur gör man i praktiken. Jag har försökt med spö framför men oftast har hon redan gått för långt fram så man inte kommer framför mulen med spöt (när jag når går hon ju där hon ska). Eller så stannar hon helt backar/vänder sig.

Jag brukar se till att hindra dem innan de kommer förbi, via linan. Nu förutsätter det ju att de är väl uppfostrade i grimma, så de går fint när man leder och så. Men då tar jag helt sonika och tar ett ordentligt tag i grimman och backar bak dem. Beröm när de är där jag vill ha dem. Efter några trista turer där man mest 'korrigerat handhäst' brukar de inse att det minsta jobbiga är att gå där de ska, och att försöka springa om bara blir besvärligare.
 
Sv: Handhäst

Har ofta en unghäst med när jag rider eller kör. Perfekt att träna dessa på att vänja sig vid allt som man möter ute i skogen. De lär sig även smackningar m.m.
 
Sv: Handhäst

Min unghäst var för spralig att ha med som hanhäst .
Stegrade och hög mot min valack som inte försvarade sig . Det var inte kul alls. :( Har tagit upp det igen nu efter 1 år samma sak.
Men jag fick gå in med hård hanskar och upp muntrade valacken att han skulle försvara :angel:
Unghästen är mycke väluppfostrad annars jag ser det mäst att han vill leka med valacken för det är hans lekfarbror i hagen.:smirk:
 
Sv: Handhäst

Min unghäst var för spralig att ha med som hanhäst .
Stegrade och hög mot min valack som inte försvarade sig . Det var inte kul alls. :( Har tagit upp det igen nu efter 1 år samma sak.
Men jag fick gå in med hård hanskar och upp muntrade valacken att han skulle försvara :angel:
Unghästen är mycke väluppfostrad annars jag ser det mäst att han vill leka med valacken för det är hans lekfarbror i hagen.:smirk:

Vissa individer passar helt enkelt inte att gå som rid/handhäst i par.

det krävs en riktigt stabil ridhäst som även har o-ifrågasatt rang över handhästen men som samtidigt inte är så ostadig i hög rang att handhästen är skrämd att gå nära, utan kan vara med tryggt och kontrollerat. Ridhästen ska aldrig utgöra ett hinder i ryttarens förmåga att kommunicera och styra handhästen. är den det så fungerar det inte.
 
Sv: Handhäst

Vissa individer passar helt enkelt inte att gå som rid/handhäst i par.

det krävs en riktigt stabil ridhäst som även har o-ifrågasatt rang över handhästen men som samtidigt inte är så ostadig i hög rang att handhästen är skrämd att gå nära, utan kan vara med tryggt och kontrollerat. Ridhästen ska aldrig utgöra ett hinder i ryttarens förmåga att kommunicera och styra handhästen. är den det så fungerar det inte.

Fast att rangen är o-ifrågasatt i alla andra lägen behöver inte hjälpa. Jag hade ju lite samma problem med mitt ungsto när hon blev tre. Hon är en ranglåg tönt 'annars' och skulle inte drömma om att ens antyda att hon ifrågasatte valackens rang. Gjorde det inte till en början heller, sen kom det lilla livet på att 'hmm, när han jobbar, då koncentrerar han sig på det och bara på det' och så plingade det till i lilla hjärnkontoret.

och hon började likadant som hästen i ex ovan, resa sig mot valacken, gnabbas med honom, inte så mycket på elakhet utan för det var kul och ffa för att det GICK. Valacken är otroligt lärt att 'när man jobbar så jobbar man, punkt' och sa inte ifrån.

Jag fick gå in och säga ifrån, och - som i ex ovan - uppmuntra valacken att 'bita tillbaka'. (Vilker resulterade i att han 'morrade' åt henne, hon kastade sig halvvägs ner i diket och la sen ner alla sådana ideer för den turen.

några turer senare så hade valacken greppat att man FICK säga ifrån, och räckte med att han blängde på henne om hon blev uppstudsig och så var problemet löst.

Men där är enbart mitt fel, jag har jud els präntat i valacken att när man jobbar STRUNTAR man helt i vad hästarna runtomkring pysslar med, samt att när matte är i närheten sköter hon ev rangdiskussioner (t ex om jag går ner i hagen för att fodra så får de ta paus i ev rangdiskussioner, tills jag gått därifrån).

Men som sagt, det finns tillfällen när problemet är att ridhästen inte säger ifrån, unghästen snappar det och ser sin gyllene chans att ohotat, för första gången nånsin, prova mopsa. Fast den aldrig skulle göra det annars. Men då brukar det gå att lösa.

I övrigt håller jag helt med, provat ha jämnårig ridhäst och handhäst och det blev ju..intressant, de låg alldeles för nära varandra i rang för att det skulle bli bra.
 
Sv: Handhäst

Fast att rangen är o-ifrågasatt i alla andra lägen behöver inte hjälpa. Jag hade ju lite samma problem med mitt ungsto när hon blev tre. Hon är en ranglåg tönt 'annars' och skulle inte drömma om att ens antyda att hon ifrågasatte valackens rang. Gjorde det inte till en början heller, sen kom det lilla livet på att 'hmm, när han jobbar, då koncentrerar han sig på det och bara på det' och så plingade det till i lilla hjärnkontoret.

och hon började likadant som hästen i ex ovan, resa sig mot valacken, gnabbas med honom, inte så mycket på elakhet utan för det var kul och ffa för att det GICK. Valacken är otroligt lärt att 'när man jobbar så jobbar man, punkt' och sa inte ifrån.

Jag fick gå in och säga ifrån, och - som i ex ovan - uppmuntra valacken att 'bita tillbaka'. (Vilker resulterade i att han 'morrade' åt henne, hon kastade sig halvvägs ner i diket och la sen ner alla sådana ideer för den turen.

några turer senare så hade valacken greppat att man FICK säga ifrån, och räckte med att han blängde på henne om hon blev uppstudsig och så var problemet löst.

Men där är enbart mitt fel, jag har jud els präntat i valacken att när man jobbar STRUNTAR man helt i vad hästarna runtomkring pysslar med, samt att när matte är i närheten sköter hon ev rangdiskussioner (t ex om jag går ner i hagen för att fodra så får de ta paus i ev rangdiskussioner, tills jag gått därifrån).

Men som sagt, det finns tillfällen när problemet är att ridhästen inte säger ifrån, unghästen snappar det och ser sin gyllene chans att ohotat, för första gången nånsin, prova mopsa. Fast den aldrig skulle göra det annars. Men då brukar det gå att lösa.

I övrigt håller jag helt med, provat ha jämnårig ridhäst och handhäst och det blev ju..intressant, de låg alldeles för nära varandra i rang för att det skulle bli bra.

Håller med dig till fullo.:bow: :bow: :bow:
Min unghäst är lägst i rang och det räcker med att valacken rör ett öra så passar han sig i hagen.
 
Sv: Handhäst

*kl*

Tack allihopa!

Verkar ju vara ytterst få som rider med handhäst/lös häst... Lite synd tycker jag med om man nu har möjlighet.

Nu ska jag uppmuntra mamma till att börja trava med det lilla livet hemma :)
 
Sv: Handhäst

jag tar med mig min 1,5 åriga arabhingst lös när jag rider, det går super:idea: :D :bow:
dock så har det inte blivit så mycket nu då han skadade sig i hagen:mad: :cry: , och skrapade upp knäna, men han går ute i en kuperad hage med mycket skog och 3 andra kompisar. jag tömkör honom lite och går ut och går så nu ska han få börja komma ut på lite lugnare turer igen. nu när han börjar få lite kondis igen:D , då han stod på boxvila i 2 dagar och han fick vila och enbart gå i stora skogshagen och busa så har han tappat lite kondis:o ..men det går frammåt:D :bow:
här kommer en bild på honom också, från i slutet av sommaren!
http://www.pixbox.se/pic_show_id4467702.html
 
Sv: Handhäst

Jag har försökt med Kefir men det gick inte så bra. :p Han blev dödligt förnärmad över att han skulle ledas och jag rida en annan häst och vägrade att följa med öht. Gick några steg sen bara stannade han.

Har haft handhäst med när jag ridit honom, men tycker ärligt talat att det är rätt bökigt och tråkigt, man kan ju inte jobba den häst man sitter på ordentligt om man har en till att hålla styr på.

Och jag kan komma på ganska många riskfyllda situationer man kan komma upp i....
 
Sv: Handhäst

Haha! Jo så kan det kanske bli om man tar "kungen" i stallet vid sidan om.

Men risker finns ju överallt och jag tycker födelarna med att ha handhäst väger över, spec då vi har mkt lite trafikerade vägar och oftast tar handhästturerna rakt upp i skogen. Dessutom så är det i vårat fall träningen av handhästen som prioriteras den dagen han får hänga på, den gamla tanten får sina 110 % alla andra dagar. Förhoppningsvis blir lillkillen såpass tränad så han hänger med av sig själv framöver och inte behöver styras o fixas med oxå.
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 429
Senast: Miiikaela_
·
Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
2
Svar
29
· Visningar
2 667
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
373
Senast: Nevermind
·
Kropp & Själ Jag har ett hus som jag funderar på att flytta till permanent, det ligger i grannkommunen men också i ett annat län. Jag är för...
Svar
2
· Visningar
253
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp