handhållning vid arbete vid handen

T

thyrniròs

Jag är inte ens särskilt insatt i detta område, men tycker det är intressant och vill gärna snappa upp och börja läsa en del. min ridlärare inleder, vilket jag tycker är mycket bra, varje pass med arbete vid handen. Jag har dock emellanåt svårt att nå fram till min häst som kan vara lite uppstressad och nervös. jag har ofta fått stränga tillsägelser om att handen ska ligga vid hästens bog, om han har sadel ska min hand alltså luta mot sadelkåpan. men när jag kikar på bilder från olika personer tycker jag att det är många som håller händerna vid manken, alltså där man har händerna vid ridning. jag tycker att jag i det läget får bättre kontakt och kontroll med min häst. vidare menar hon att jag måste stå alldeles intill hästen, men samma sak här: jag kan se att många står längre ifrån. om jag dessutom står alldeles intill hästen när jag ber honom gå i en öppna kan jag ju inte se att han rör sig korrekt...

så, hur ska man egentligen göra? jag antar att man i grunden kan göra på flera olika sätt (det kan man alltid) har de olika positionerna olika syften och ändamål? jag är ytterst tacksam för förklaringar av alla dess slag
 
Sv: handhållning vid arbete vid handen

Hej,

Det beror lite på vad man ska göra. Men jag håller oftast handen mycket nära bettet. Då har jag bättre styrning på huvudet. Om jag jobbar hästen med två händer håller jag den andra tygeln antingen över sadeln för att komma åt rumpan med ett eventuellt spö eller så drar jag tygeln framför sadeln över halsen på hästen. Jag går sällan baklänges framför hästen - dels för att det är jobbigare och dels för att det är lite underkastande om hästen är dominant.
 
Sv: handhållning vid arbete vid handen

Jag blev lite förvirrad. Menar du din inre hand, eller den hand som agerar yttertygel?

Din inre hand kommer att vara ganska nära bettet, inte helt tätt intill dock, och din bakre hand ska, om den kan (sadeln kan ju vara ivägen, tygeln för kort m.m.) ligga i skänkelläget och agera yttertygel samt innerskänkel.

Sedan finns det orsaker till att man kan vilja flytta sin bakre hand. T.ex. i en sluta kan man vilja ha den för att trycka framför bogen där halskotpelaren "går in" för att få ut rumpan, man kan vilja samla hästen och ta hjälpa av pisken på hästens rumpa och då får man flytta handen upp på ryggen på hästen o.s.v.

I en öppna vill du ju flytta på dig så du släpper in hästens bog: alltså du går lite längre bak och lite längre in. På så sätt säger du till rumpan att stanna kvar och bogen att komma in. Det viktiga är att man är uppmärksam på sin innerhand så den inte blir dragande i bettet utan att hästen flyttas för yttertygel och att du flyttar din kropp.
Inner ska enbart vara lösgörande och ställande.

Nu blev det många "ska", men det är enligt mig.
 
Sv: handhållning vid arbete vid handen

Spider84 skrev:
Jag blev lite förvirrad. Menar du din inre hand, eller den hand som agerar yttertygel?...

.

min instruktör menar att handen närmast hästen håller båda tyglarna vid hästens bog, oavsett vad det är man gör. jag tycker att det är fruktansvärt opraktiskt, men det finns säkert en anledning till att hon vill att vi ska göra så, jag vet bara inte vad. jag skulle instinktivt hålla närmare bettet och samtidigt vilja kontrollera bakdelen bättre, just nu känner jag mig mycket svag (dvs. får dålig kontroll har inget med muskelkfraft att göra, vill bara förtydliga det) i den position/handhållning hon förespråkar
 
Sv: handhållning vid arbete vid handen

hm, undrar om jag kan få lite mer tips med arbete vid handen när jag ändå är här...?

jag skulle gärna vilja veta hur jag bäst arbetar med min pålle med exempelvis öppna från marken. han är inte så stor egentligen (1,40 (islandshäst)jag 160) men han är gänglig i kroppen och har lite svårt att få med sig bakdelen (han har nyss upptäckt att han har bakben!)

han har svarat otroligt bra på markarbete det senaste halvåret och har börjat arbeta på ett helt annat sätt även vid ridning, så jag tror att det passar honom bra. han är en häst som behöver tydlighet, då fattar han fort, får han inte det så blir han sur, vilket han visar mycket tydligt

jag skulle också vilja få honom att ta trav i form. i skritt på rakt spår och böjt också arbetar han jättefint i form, men så fort han går över i trav tappar han efter bara något steg. jag tror att jag, om jag får in rätt teknik skulle få honom att arbeta bättre även i traven. han är fint musklad och har inga problem med kroppen (men om man är för stum i handen och han går emot blir han stel inacken, men vem blir inte det?:p )och går rent och fint i trav med stora vägvinnande steg

oj, vad långt det blev:crazy:
om någon orkar läsa är jag tacksam för tips:bow:
 
Sv: handhållning vid arbete vid handen

Hur jag går och håller tyglarna beror helt på vad jag vill göra och i vilket varv vi befinner oss. Inner tygel håller jag alltid så nära bettringen som möjligt. Yttre tygeln och min "bakre" hand beror lite på. Min häst tränger med sin högra bog (i vänster varv faller han utåt och i höger varv faller han inåt med den). I vänster varv har jag då handen lite längre bak och högre upp, något bakom manken. Detta för att kunna säga åt höger bog att "hoppa in" när det behövs. I höger varv håller jag istället handen ungefär mitt på bogbladet och det för att kunna kittla/pilla lite med handen för att få bogen att "hoppa ut".

Sen blir det ju lite olika exakt var handen ligger då det beror på hur hög hästen är i formen. När han kortar upp sig hamnar den lite längre ner och när han sträcker ut mycket framåt-nedåt och tygeln då behöver bli lite längre låter jag istället handen glida lite uppåt (istället för att låta tygeln glida genom handen).

Jag försöker gå ganska långt ifrån hästen för att vi inte ska hänga upp oss på varandra och börja knö massor. Det är lättare att hålla sina egna spår om man inte går alldeles tätt inpå.
 
Sv: handhållning vid arbete vid handen

Tänkte bara flika in en sak
om du har svårt att hålla koll på bakbenen tänk på frambenen. När inner fram sätts ned lyfts innerbak. Alltså behöver du inte kika och hålla koll på när du kan inverka på innerbak. Och självklart samma på ytterfram - ytterbak.

och - om du inte är bekväm med den handställning din tränare rekomenderat så är den uppenbarligen inte bra för dig.
 
Sv: handhållning vid arbete vid handen

Men då missar du helt inverkan av yttertyglen, som kan vara så nyttig att ha mot halsen (om man gör som hon säger).
Det hade varit intressant att veta varflr hon vill att du ska göra så. Jag kan inte komma på något problem som jag hade velat åtgärda genom att ta bort inverkan mot ytterhals.
Men det kan också ha att göra med att jag anser att man inte ska vara aktiv med yttertygel så som man är aktiv med innertygel. Yttertygel för mig är enbart ett kontakt medel som bestämmer ramens längd. Givetvis också att den flytta bogen, men aldrig att jag tar förhållningar med den.


Hm...nja det med traven behöver inte vara teknik fel från din sida.
Traven kan vara svår att få bärig när det ska gå så långsamt så man hinner med att gå även om han är liten.
Min är visserligen 157cm hög, men hon får enbart lov att trava väldigt samlat några få steg vid handen...annars är det alltid skritt som gäller. Allteftersom hon blir starkare och starkare, troligtvis måste hon sätta piaffer innan, så kommer hon att få trava vid handen också.

Så det kan helt enkelt vara så att han inte är stark nog för att trava så långsamt. Vissar har lätt för det, andra inte. De som inte har det behöver tillåtas att trava mer framåt för att orka plocka med sig ryggen.
 
Sv: handhållning vid arbete vid handen

tack för era långa, utförliga svar! *hoppas det kommer flera senare* =) har inte provat att trava honom vid handen än, det var mest en tanke, kanske provar något steg och ser hur han reagerar, inte mer än så. =)
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
2 944
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 540
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 809
Senast: nullo-modo
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
20 631
Senast: Klara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp