the_connemara
Trådstartare
Hur många här har med sina unghästar som handhästar? Hur gamla är de när ni börjar och hur länge fortsätter ni? Hur mkt "gör" de vid sidan om? Travar, galopperar? Hur långa pass?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Min unghäst (nu 3 år) var med som handhäst från ca 1 års ålder. Kortare pass i början och bara skritt o trav men som 2-åring red vi i alla gångarter och över en del diken med och hon jängde med gott. Red väl ut ca 40 min då.
Jag han brukat rida med handhäst med äldre hästar men nu har jag en treåring som jag har försökt ha med i hand.
Men hon har aldeles för mycket fart och vill springa före.
Är det någon mer som har haft samma problem, hur har ni löst det?
Jo nog är det lite uppfostran som behövs men hur gör man i praktiken. Jag har försökt med spö framför men oftast har hon redan gått för långt fram så man inte kommer framför mulen med spöt (när jag når går hon ju där hon ska). Eller så stannar hon helt backar/vänder sig.
Min unghäst var för spralig att ha med som hanhäst .
Stegrade och hög mot min valack som inte försvarade sig . Det var inte kul alls.Har tagit upp det igen nu efter 1 år samma sak.
Men jag fick gå in med hård hanskar och upp muntrade valacken att han skulle försvara![]()
Unghästen är mycke väluppfostrad annars jag ser det mäst att han vill leka med valacken för det är hans lekfarbror i hagen.:smirk:
Vissa individer passar helt enkelt inte att gå som rid/handhäst i par.
det krävs en riktigt stabil ridhäst som även har o-ifrågasatt rang över handhästen men som samtidigt inte är så ostadig i hög rang att handhästen är skrämd att gå nära, utan kan vara med tryggt och kontrollerat. Ridhästen ska aldrig utgöra ett hinder i ryttarens förmåga att kommunicera och styra handhästen. är den det så fungerar det inte.
Fast att rangen är o-ifrågasatt i alla andra lägen behöver inte hjälpa. Jag hade ju lite samma problem med mitt ungsto när hon blev tre. Hon är en ranglåg tönt 'annars' och skulle inte drömma om att ens antyda att hon ifrågasatte valackens rang. Gjorde det inte till en början heller, sen kom det lilla livet på att 'hmm, när han jobbar, då koncentrerar han sig på det och bara på det' och så plingade det till i lilla hjärnkontoret.
och hon började likadant som hästen i ex ovan, resa sig mot valacken, gnabbas med honom, inte så mycket på elakhet utan för det var kul och ffa för att det GICK. Valacken är otroligt lärt att 'när man jobbar så jobbar man, punkt' och sa inte ifrån.
Jag fick gå in och säga ifrån, och - som i ex ovan - uppmuntra valacken att 'bita tillbaka'. (Vilker resulterade i att han 'morrade' åt henne, hon kastade sig halvvägs ner i diket och la sen ner alla sådana ideer för den turen.
några turer senare så hade valacken greppat att man FICK säga ifrån, och räckte med att han blängde på henne om hon blev uppstudsig och så var problemet löst.
Men där är enbart mitt fel, jag har jud els präntat i valacken att när man jobbar STRUNTAR man helt i vad hästarna runtomkring pysslar med, samt att när matte är i närheten sköter hon ev rangdiskussioner (t ex om jag går ner i hagen för att fodra så får de ta paus i ev rangdiskussioner, tills jag gått därifrån).
Men som sagt, det finns tillfällen när problemet är att ridhästen inte säger ifrån, unghästen snappar det och ser sin gyllene chans att ohotat, för första gången nånsin, prova mopsa. Fast den aldrig skulle göra det annars. Men då brukar det gå att lösa.
I övrigt håller jag helt med, provat ha jämnårig ridhäst och handhäst och det blev ju..intressant, de låg alldeles för nära varandra i rang för att det skulle bli bra.