Handla av brukare

Personer som inte följer de riktlinjer och regler de fått från sin arbetsgivare gällande detta har antingen inte fått informationen, inte förstått den eller väljer att inte följa den. De två sistnämna riskerar att gälla fler områden i deras yrkesutövning.
Det där håller jag med om. Även om vad som hänt med just de aktuella sakerna inte är ett problem så finns uppenbarligen ett problem i organisationen, antingen med personalen eller arbetsledningen, som har potential att vara mycket allvarligt.
 
Är det enbart insideraffär, mellan brukare hemvårdspersonal. Eller vet de anhöriga om personen har haft annons, på blocket, tradera, facebook market eller något, för att ha mindre med saker med sig till äldreboendet. Allt är inte svart eller vitt om man bara får höra ena sidan...
Jag har hemhjälp och trygghetslarm, men jag har inte god man utan har rätt att sälja mina saker via annons och så vidare.
Är det enbart insideraffär, låter det inte lika rätt och jag förstår om släktingarna är rädda om sitt arv...
Ja men självklart får klienten sälja vad den vill. Men den anställda får inte köpa eller ta emot. Det är ju totalt opassande. Inte ens via annons/blocketaffär kunde jag tänka mig att göra affär med en klient.
 
När pappa gick bort ringde en i hemtjänsten och berättade att hon fått en tavla pappa målat. Hon var lite skamsen då de i den kommunen inte fick ta emot något. Naturligtvis sa jag åt henne att behålla den :heart

Hon hörde självmant av sig och jag vet ju hur pappa var med sina målningar. Jag har dock i min närhet haft personer som trott att de behövt blidka personal genom att ge dem gåvor och sälja saker till dem.

Men jag anser att man som anställd inom vård och omsorg borde inse hur utlämnade många brukare är och som grundregel inte göra några affärer med dem öht. Det är sällsynt att det ligger något helt unikt ute på Blocket - och det är oftast bättre att köpa av någon annan.
Då tycker jag hon handlat enligt protokollet (näst intill). Jag antar att hon även informerade sin chef om det inträffade. Och när en brukare gått bort så finns inte längre incitament för "muta/bestickning" då det är svårt att ge fördelar till någon man inte längre träffar i sin yrkesutövning.
 
Kom och tänka på den här tråden igår kväll när jag jobbade.
Jag var hemma hos en dam som frågade om jag tyckte om vindruvor.
Ja, jo det gjorde jag väl.
”Du förstår jag skulle få främmande så jag köpte hem frukt men nu kan de inte komma förens nästa vecka och jag kan inte äta vinsruvor. Vill du ha dem så slipper jag slänga dem?”

Jag förklarade att jag kunde ta emot dem och lägga dem i personalrummet med en hälsning att de var ifrån henne så att alla kunde få smaka. Och att jag inte kunde ta emot dem själv.

Chokladaskar, frukt och bakverk till hela gruppen, där går gränsen. Absolut aldrig utbyta pengar med en vårdtagare.
 

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 177
Senast: LiviaFilippa
·
Kläder & Bli fin Vi fick lite bebiskläder av en släkting som denne haft i en källare. Mest troligt i alla fall för alla plagg luktade väldigt unket...
Svar
6
· Visningar
857
Senast: Zacci
·
Kropp & Själ Nu ligger det här ännu en dag framåt i tiden, men här är jag en söndag morgon, funderandes på mitt jobb! Jag vill dit, men har precis...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
2 901
Senast: bollen__
·
Mat Jag skulle vilja bjuda någon på middag. Men jag vet inte hur man gör eller hur lyckat det är med tanke på att jag varken är bra på...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 340
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Överproduktion av hud?
  • Osäker Ponny
  • Häst

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp