Handla hästgrejer på nätet ( utomlands ) ?

finapina

Trådstartare
Vad har ni för erfarenheter av det? Jag har kollat runt bl.a på den stora sajten e- b - y . uk.Finns mkt roligt och prisvärt, märkesgrejer bl.a. Har annars bra erfarenheter av att handla annat från sajten. Men vad sjutton heter t.ex schabrak på engelska? Storlekar på hästtäcken känns lite klurigt när de anges i tum?

Vad har ni för erfarenheter av det? Jag har kollat runt bl.a på den stora sajten e- b - y . uk.Finns mkt roligt och prisvärt, märkesgrejer bl.a. Har annars bra erfarenheter av att handla annat från sajten. Men vad sjutton heter t.ex schabrak på engelska? Storlekar på hästtäcken känns lite klurigt när de anges i tum?
Jag har handlat en hel del där. Det gäller att kolla att säljarna har fått bra betyg.
Storlekar är inte så svårt, oom det står i inches eller hands osv är det ju bara att googla "inches to cm" eller liknande så kan du översätta till rätt storlek. eller kolla på vad det står i dina täcken du har som passar, i alla fall HW o bucas har sina storlekar i både cm o inch inskrivet i sina täcken.

Schabrak heter saddle pad

Har köpt en säkerhetsväst från ebay uk! Inga problem. Betalade med paypal, västen kom på en vecka eller två.

Jag har aldrig shoppat hästprylar på Ebay men både jag och sambon har köpt en massa annat därifrån. Frakten är ganska lång men det är helt klart värt det, har alltid fungerat problemfritt. Det mesta har skickats från Asien

Har bra erfarenhet, har köpt från UK, sådant som inte går att få tag på här eller är mycket billigare där. Schabrak heter Numnah eller Saddle Pad. Ev är Numnah egentligen vojlock, men det verkar inte vara så noga.
Tips: En del skriver att de inte skickar till utlandet, mest slentrian vad det verkar, för att de tror att det är dyrt och att det kan bli extra jobb. Men vill du ha något från en sådan säljare så fråga - de kan ändra inställningarna. Det engelska portot är löjligt lågt jämfört med vårt. Tror jag betalde 150 kr i porto för ett täcke. Och sparade ändå minst 600 kronor.

Jag handlar massor på E-y. Har handlat bett och träns.
Det man får ha koll på är ju frakten. Den kan sticka iväg rätt rejält så det är alltid bra att dubbelkolla vad slutpriset blir och jämföra med vad det skulle kosta att köpa här. Man blir lätt lite blind och bara kollar priset och sen är frakten dyrare än varan.

E-y har ju bra säkerhet för köpare. Man kan anmäla dit om man inte får sina varor så går de in och medlar. Man kan få pengar betalat via deras säkerhet så löser de konflikten med köparen efteråt. När det krånglat för mig har jag fått pengar tillbaka eller har fått samma vara skickad igen.

Har också handlat en del hundsaker direkt från butiker i Kina, inga problem där heller.

Det som ni handlar på E-bay (eller-hur-det-nu-stavas) är det nytt eller begagnat? Är det mest företag eller privatpersoner som säljer?

Jag har alltid handlat nya grejer från butik. Det finns även auktioner med begagnade grejer men det har jag aldrig pysslat med.

Jag har bara handlat direkt från utländska företag, men det är väldigt smidigt och billig frakt när det gäller europeiska länder. Betalar med VISA-kortet, Paypal eller via internetbanken till deras IBAN-nummer. Nu senast en sadel som bara kostade 9€ i frakt. Och kom fram inom 5 arbetsdagar. Tysk effiktivitet :D.

Jag har köpt sadlar, både från engelska ebay (privatpersoner) och engelskt företag, och det har fungerat jättebra. Sparat flera tusenlappar på det.

Nu kommer jag inte på vad sidan heter..men en UK sida tror jag med massor av täcken bla, även märkesprodukter där man kan spara otroligt mycket pengar, även fraktfritt, ingen tullavgift. Vet att stallägaren beställt därifrån och var mycket nöjd, kort leveranstid.

Ang tum kan man tex lätt kolla på horsewares täcken då de också anges i tum och på svenska sidor står det vad det motsvarar för strl i cm.

Jag har beställt en del från UK, har mina favoritsidor. De flesta jag varit i kontakt med är väldigt trevliga, artiga och tillmötesgående. Jag upplever det som lika enkelt som att beställa i Sverige, fast jag kollar alltid frakten innan beställning.

Inom EU tillkommer ingen tullavgift på varor. Men, om man köper från ett land utanför EU ska man betala både tull och moms när varan kommer till Sverige. Det innebär att det där "fyndet" inte alltid är en bra affär...

Jag har bara handlat från butiker i Tyskland, alltså inte ebay utan direkt från kända butiker. Det känn tyggt och säkert. Leveransen brukar vara ganska snabb och det blir iaf billigare än direkt i butik här.
Som nämnts tillkommer ingen tull inom EU.
Kollar man reitsport så kan man sen ganska snabbt hitta både butiker och lära sig vad utrustningen heter.

Jag har btw beställt kapson från Portugal också tror jag.
Jag tror jag googlade å märket jag ville ha och snokade mig sedan vidare.

Man kan ju kolla vad häst, ridsport etc heter på googla translate om man vill komma igång sas. Sen bara googla vidare.

Handlat en hel del från e-bay, aldrig haft problem. Föredrar att handla från företag och med bra recensioner/omdömen, men handlat från privatpersoner med. Handlat mest från engelska e-bay men en gång från tyska (fast då behövde jag hjälp fatta vad som stod).

Håller med vem det nu var som skrev att de inte skickar till Sverige så fråga ändå. Alla gånger jag frågat om de kan tänka sig att skicka till Sverige har det gått bra, även för privatpersoner som sålt t ex ett par benskydd.

Har även köpt från USA, både direkt via nätshop och via e-bay. Men där gäller det att varan verkligen är snorbillig jämfört med Sverige för när ev tull och momsen kommer på (tänk på att det räknas på pris inkl frakt) så kan det sticka iväg väldigt. Men beroende på vad man söker så kan det ändå totalt bli billigare.

Inga problem att handla, men du måste kolla dels att den du handlar av vill skicka till Sverige, dels vad det kostar. Du bör också ha ett paypal-konto f betalningen. Var också beredd på att det kan ta rätt lång tid att få saker ( upp till 3v).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka