Handlar ni från Foodoras spökkök och virtuella restauranger

Bor i en region som kallar sig storstadsregion men någon hemleverans av maträtter eller livsmedel finns inte (av naturliga skäl kan jag tänka när man bor längst ut på fraktalen och inga andra hus i närheten).

För mig är foodora och dess kompisar ett stadsfenomen.

Jag tycker det är okej att ha flera olika koncept i samma restaurang, kan funka helt okej för enklare mat. Som jag har förstått det så är det ändå uppenbart vem som gör maten, och beställer man sushi från Pizzeria Venedig kanske förväntan får vara därefter.


Dem har till exempel upp till 10 olika restauranger med olika namn på samma adress. Så det är olika restaurangnamn i som görs i samma kök enligt manualer från foodora. Men det kanske inte alla kollar upp att det finns flera restauranger på samma adress.
 
Fast om det är en krögare som gör maten så finns ju restaurangen på riktigt?

Här finns ingen Foodora, och jag måste säga att det var bra länge sedan jag hamnade på en restaurang där det känns som om kocken brinner för sin mat. Då får man nog gå upp några prisklasser och det har jag sällan råd med.


Tråkigt att du inte har fått gå på någon restaurang som brinner för sin mat. Själv har jag gått på en del kvarterskrogen med riktigt god mat utan att det varit jättedyrt.
 
Nej jag stödjer inte sånt arbete det känns bara fel, vill jag någon enstaka gång ha mat i form av pizza eller hamburgare åker jag och äter det men det är mycket sällan jag äter sånt tycker det är enklare och godare att slänga ihop lite pasta eller ta en macka 🙈
 
Skulle beställa av vår lokala pizzeria och gick in på onlinebeställning. Det var lite rörigt så jag ringde dem istället. När jag hämtade maten sa ägaren att det var mycket bättre att man ringer eftersom annars tar onlineföretaget betalt också.
 
Dem har till exempel upp till 10 olika restauranger med olika namn på samma adress. Så det är olika restaurangnamn i som görs i samma kök enligt manualer från foodora. Men det kanske inte alla kollar upp att det finns flera restauranger på samma adress.
Det låter så konstigt, varför hålla på trixa med en massa olika namn, varför inte bara kalla det foodoras storkök, eller något?

Men jag har heller aldrig beställt något som levereras hem, finns inget sådant här i stan. I övrigt äter jag nästan aldrig ute annat än på resor, här finns få ställen att välja på, och då jag inte tycker att pris och kvalitet möts, plus att jag är uttråkad av det dom erbjuds, känns som om menyerna inte uppdaterats de senaste 10 åren. Förutom kanske på finkrogarna, men dit går man ju kanske inte med två hungriga ungdomar.
 
Jag vägrar foodora och liknande tjänster tills arbetsvillkoren blir drägliga.
Efter att en kompis jobbat där och jag gått höra en massa om hur det går till så hämtar jag hellre maten själv eller äter på restaurangen.
Samma här.

Det enda som skulle kunna få mig att använda Fodoora och liknande är om jag ligger hemma sjuk, utan mat och utan någon som kan handla åt mig. Hittills har det aldrig hänt.
 
Jag vägrar foodora och liknande tjänster tills arbetsvillkoren blir drägliga.
Efter att en kompis jobbat där och jag gått höra en massa om hur det går till så hämtar jag hellre maten själv eller äter på restaurangen.

Nu blir jag nyfiken.

Jag har beställt via foodora från olika pizzerior i min stad sen jag flyttade till lägenheten och det har levererats med pizzeriornas egna bilar. En släkting som bor i grannkommunen har samma erfarenhet som mig. Har alltid trott att foodora bara är en "mellanhand" för beställning av hemleverans digitalt?

/japp hon som har noll koll på foodora uppenbarligen.
 
Nu blir jag nyfiken.

Jag har beställt via foodora från olika pizzerior i min stad sen jag flyttade till lägenheten och det har levererats med pizzeriornas egna bilar. En släkting som bor i grannkommunen har samma erfarenhet som mig. Har alltid trott att foodora bara är en "mellanhand" för beställning av hemleverans digitalt?

/japp hon som har noll koll på foodora uppenbarligen.
Ibland är det privatpersoner som kör med deras egna bilat har jag sett.
 
Nu blir jag nyfiken.

Jag har beställt via foodora från olika pizzerior i min stad sen jag flyttade till lägenheten och det har levererats med pizzeriornas egna bilar. En släkting som bor i grannkommunen har samma erfarenhet som mig. Har alltid trott att foodora bara är en "mellanhand" för beställning av hemleverans digitalt?

/japp hon som har noll koll på foodora uppenbarligen.
Gigwatch har en bra sammanställning, några exempel:

Timlönen för buden rapporterades 2020 av Sydsvenskan som 70 kronor i timmen plus 20 kronor per avklarad leverans”;


”Buden skriver på korttidskontrakt om en månad i taget för att arbeta hos företaget, kontrakt som inte förnyas om de presterar för dåligt”;

”En central del av Foodoras affärsmodell är att företaget själva inte tillhandahåller några av de redskap och fordon som är nödvändiga för att utföra arbetet.”;

”Foodora har fått allvarlig kritik av både facket och Arbetsmiljöverket för bristande arbetsmiljö som stundtals resulterat i allvarliga skador för de som arbetar för företaget”;

”Förutom dåliga arbetsvillkor för sina anställda så har Foodora även kritiserats för de höga avgifterna restaurangerna behöver betala för att använda sig av appen”

Hela sammanställningen finns på https://www.gigwatch.se/2019/10/04/foodora/
 
Jag vägrar foodora och liknande tjänster tills arbetsvillkoren blir drägliga.
Efter att en kompis jobbat där och jag gått höra en massa om hur det går till så hämtar jag hellre maten själv eller äter på restaurangen.
Så här tänker jag också. Jag vill inte att mina pengar ska gå till företag som utnyttjar människor som ofta har en svag plats på arbetsmarknaden.
 
En krögare i en stad ofta en pizzeria får göra och sälja mat från flera olika koncept. Allt görs i samma kök och den artikeln jag läste (låst GP-artikel) så gjorde de mat för ett antal olika koncept. Foodora har försett dem med manualer för varje rätt och de gjorde totalt 500 olika maträtter. Själv köper jag inte från en restaurang som inte finns i verkligheten men då bor jag också rätt centralt i en storstad och har mycket att välja på ändå. Kan kanske förstå det mer på en mindre ort med få val. Men jag vill ha något som är gjort av en kock och restaurang som brinner för sin mat och den typen av mat som de gör.
Vi köper inte just Foodora, å andra sidan kör inte Foodora ut hit. Men traditionell hämtpizza från pizzeria vi ibland även hämtar själva från finns och används ngn gång i månaden. Så har inte varit medveten om det eventuella problemet eller drabbats av det.
 
Nu blir jag nyfiken.

Jag har beställt via foodora från olika pizzerior i min stad sen jag flyttade till lägenheten och det har levererats med pizzeriornas egna bilar. En släkting som bor i grannkommunen har samma erfarenhet som mig. Har alltid trott att foodora bara är en "mellanhand" för beställning av hemleverans digitalt?

/japp hon som har noll koll på foodora uppenbarligen.
Här kör det runt många rosa Foodorabilar men ibland privata bilar, moppar eller cyklar. Sällan vanliga pizzeriors bilar syns numera men med tanke på att det inte var så ofta innan heller så har utkörningen ökat stort med Foodora&övriga.

Mvh Elly som har använt Foodora en gång, råkade byta flik från hemleverans, insåg det efter beställning men kunde inte se någonstans om det var hemleverans eller inte. Det hela blev katastrof på alla plan och jag förstår inte vad meningen skulle vara med att beställa via Foodora om pizzerian går att ringa till och man inte ska ha hemkörning? Vilket vad som skedde :down:
 
Gigwatch har en bra sammanställning, några exempel:

Timlönen för buden rapporterades 2020 av Sydsvenskan som 70 kronor i timmen plus 20 kronor per avklarad leverans”;


”Buden skriver på korttidskontrakt om en månad i taget för att arbeta hos företaget, kontrakt som inte förnyas om de presterar för dåligt”;

”En central del av Foodoras affärsmodell är att företaget själva inte tillhandahåller några av de redskap och fordon som är nödvändiga för att utföra arbetet.”;

”Foodora har fått allvarlig kritik av både facket och Arbetsmiljöverket för bristande arbetsmiljö som stundtals resulterat i allvarliga skador för de som arbetar för företaget”;

”Förutom dåliga arbetsvillkor för sina anställda så har Foodora även kritiserats för de höga avgifterna restaurangerna behöver betala för att använda sig av appen”

Hela sammanställningen finns på https://www.gigwatch.se/2019/10/04/foodora/

Jag kan tycka att Foodora o liknande är lite mellan "a rock and a hard place" i denna affärsmodell, men det är givetvis inte rätt att låta arbetstagarna ta hela den smällen och köra på ändå.

Restaurangerna kritiserar Foodora för höga priser.
De som utför tjänsterna får för lite betalt.
Foodora gör 113 miljoner i förlust under 2022 och har aldrig gått med någon vidare vinst.
Kunderna väljer helst "fri leverans" eller låga leveranskostnader och är inte beredda att betala vad det borde kosta.

Det finns inte riktigt någon bra affär där?

Skulle en aktör som tar 200 kronor för att få hem en pizza få några kunder, om den kan visa att den tar ett större ansvar för anställdas välmående och betalning? Jag tror inte det.

Här är det speciella rosa Foodora-Kia som valsar runt, kan inte tänka mig att Foodora inte tillhandahåller dem?
 
Jag kan tycka att Foodora o liknande är lite mellan "a rock and a hard place" i denna affärsmodell, men det är givetvis inte rätt att låta arbetstagarna ta hela den smällen och köra på ändå.

Restaurangerna kritiserar Foodora för höga priser.
De som utför tjänsterna får för lite betalt.
Foodora gör 113 miljoner i förlust under 2022 och har aldrig gått med någon vidare vinst.
Kunderna väljer helst "fri leverans" eller låga leveranskostnader och är inte beredda att betala vad det borde kosta.

Det finns inte riktigt någon bra affär där?

Skulle en aktör som tar 200 kronor för att få hem en pizza få några kunder, om den kan visa att den tar ett större ansvar för anställdas välmående och betalning? Jag tror inte det.

Här är det speciella rosa Foodora-Kia som valsar runt, kan inte tänka mig att Foodora inte tillhandahåller dem?
Nej det är knepigt - uppenbarligen finns efterfrågan på att kunna beställa hem mat hyfsat snabbt till rimliga priser. Men går det inte att få ihop det ekonomiskt är det ju ingen bra affärsidé.

Det är nog möjligt att Foodora har varit tvungna att skaffa tjänstefordon? Är inte helt uppdaterad på deras förehavanden.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp