Hane eller hona?

Gabriol

Trådstartare
Vad tycker ni bäst om, hanar eller honor? För och nackdelar?

Ni som har hanar, har ni kastrerat? Vad kostar det att kastrera en hanhund?

:)

Sv: Hane eller hona?

Hanar:
Fördelar: Inga löp eller skendräktigheter, du kan tävla hela året runt.

Nackdelar: Många blir tokiga och stressade efter löptikar och får svårt att koncentrera sig när det är löptikar i närheten. Går att träna bort men kan ta tid.

Tikar
Fördelar: De blir inte stressade flera gånger per år för att grannens tik löper.

Nackdelar: Tävlingsavbrott under löp i det flesta sporter + att det finns tikar som blir sega och inte vill göra någonting före, under och efter löp. Du kanske måste ha grannens kåta hanhund utanför ditt hus när tiken löper:devil:

Min hanhund är inte kastrerad men har aldrig haft några problem med honom och löptikar heller.
Skulle jag köpa tik nu skulle hon kastreras ögonaböj, orkar inte med alla löp :p. Skulle jag köpa en blandishane eller hane som av andra skäl inte hör i avel skulle kulorna ryka.

jag trivs bäst med handjur, jag tycker att de är mer avslappnade i sin attityd och lättare att resonera med. nackdelen är väl då att de har svårare att koncentrera sig och kanske har lite svårare att bruka allvar.

min hane är kastrerad eftersom jag har tik också och han ska ändå inte avlas på. jag betalade 2500 men det är ju nästan 10 år sedan.

Jag måste säga att jag får spatt på hanhundarnas eviga pinkande. Mina tikar har kissat en eller två gånger per runda, killarna skulle med glädje kissa på varje träd vi ser om det inte är mitt i skogen då. Och varje lyktstolpe. Och soptunna. Och grushög. Och gräsplätt. :cool:

Med tik är d ju lite trist med risken för pyo o juvertumörer som inte är så sällsynt. Och löp är ju lite jobbigt när det sker.

Vetitusan vad jag gillar bäst men är nog en tik-människa :D

Jag är en klar tik- (och sto!) människa. Vet faktiskt inte varför men tycker ofta bättre om "hondjur".

Har tyvärr träffat allför många hanhundar som kissar på ALLT eller är kåta och juckar på allt och alla. Eller inte går ihop med andra hanhundar. Tyvärr. Vet att det finns massor med vettiga hanar också, men man formas ju av sina erfarenheter.

För min egen och hundens skull är jag för kastrering på hundar av bägge kön som inte ska användas i avel. Min tik kommer förhoppningsvis kasteras i höst, beroende lite på hur ekonomin ser ut, tyvärr... Är ju långt ifrån gratis.

Jag gillar nog handjur bäst, tycker de ofta har ett mildare humör och trevligare sätt. Men det finns såklart undantag ;)

Vi har en okastrerad hanhund här hemma. Jag måste erkänna att han gör mig galen när han gnäller efter tikar som löper och även när han springer runt och kissar överallt. Jag hade gärna sett honom kastrerad, men jag äger honom inte och har inget att säga till om.

Har ingen aning vad det kostar att kastrera, jag känner bara en enda som har kastrerat sin hanhund, alla andra tycker inte de behöver kastrera. De tycker att det är "onödigt" att kastrera hanhundar.. Trist inställning! Jag tycker fler borde kastrera, båda han- och honhundar.

Ingen jätteskillnad om man kastrerar skulle jag vilja säga, sen kan det ju vara stor individskillnad.

Jag har haft ungefär 50 - 50 hane vs tik. Minus för hane är skvättandet, men en kastrering råder bot på det till stor del iaf, minus för tik är att det i princip inte är en fråga om de ska få pyo utan när, och då löpet som kan ställa till möjligheter att träna osv beroende på träningskompisars/klubbens inställning, samt risken för skendräktighet. Kastrerar man slipper man det med, men det är ett större och dyrare ingrepp att kastrera en tik.

Priset för kastrering kan variera STORT mellan olika kliniker. Så där får du kolla pris i ditt område. Jag har betalat 2500 kr för 30 - 40 kg hund.

Det finns ju dock plus och minus med kastrering med, det ska kommas ihåg med.

Jag hade en hane som kasterades på äldre dar, men det var ingen skillnad på honom efter kastreringen. Jag föredrar ofta hanar i temperamentet, vissa går inte ihop med andra hanar men har man samma problem med tikarna tycker jag att det oftast är att de inte går ihop med några hundar alls, varken hane eller tik. Ska man inte ha hunden till avel så är väl en kastrering att rekomendera, oavsett om det är en tik eller hane.
Då jag har en veterinär i familjen fick vi kastreringen till ett väldigt reducerat pris, minns inte hur mkt den kostade.
Sedan detta en del har skrivit om hanars ständiga skvättande, så visst, låter man dom skvätta överallt så gör de det. Min hund fick pinka av sig i början av promenaden, sen var det bara att följa med mig och inte stanna varannan meter ;)

Jag har själv två tikar, men har flera gånger sagt att nästa hund jag skaffar ska bli hane (sedan lär jag säkert skaffa tik ändå... menmen).

Tikar löper. De blir skendräktiga. Vissa, absolut inte alla men vissa, får jobbigt vid löp och skendräktighet, blir "personlighetsförändrade" osv. Under tiden de löper är det inte smart att ha dem lösa alls, om man inte har egen inhägnad, eftersom de flesta skiter fullständigt om det står en liten människa och skriker på dem att de ska komma om de hittar en hanhund de vill para sig med.

Hanar pissar på allt. (Det gör visserligen mina tikar med..) De kan bli helt "knäppa" om de känner lukten av löptik. Man kan tävla med dem hela året. De hanar jag träffat har haft mer "will to please" än tikarna, fast med tanke på hur jobbiga vissa påstår att hanar är funderar jag lite på om det brukar vara så eller om jag bara träffat ovanliga hanar/ovanliga tikar.

Om jag ska gå på min lilla erfarenhet, så en hane är mer 'du är min maaaatte'-dyrkande, medan en tik är mer 'du får ingå i min flock, du är rätt bra'. Så på så sätt tycker jag en hane är lättare att motivera.

Men mina hanar har varit betydligt mer flamsiga och tramsiga, vilket kan ge iaf mig komplett psykbryt ibland. Men som sagt, det är såpass litet underlag att det lika gärna kan vara slumpen. Men lite draget till en spets så tycker jag det är enklare att lära hanar, men svårare få dem att upprepa det gång på gång UTAN att de 'kryddar' det med lite egen humor och flams/trams. Medan en tik är mer 'jaha, varför då?' när man ska lära dem, men när det väl sitter då fungerar det om och om igen.

Om jag ska gå på min lilla erfarenhet, så en hane är mer 'du är min maaaatte'-dyrkande, medan en tik är mer 'du får ingå i min flock, du är rätt bra'. Så på så sätt tycker jag en hane är lättare att motivera.

Och översatt på vinthundar, så blir det "mer will to please" så fort hunden är mer positiv än bara "okay, du får väl ingå i flocken, du klappar ju i alla fall på mig när jag vill det". :D

Föredrar hanhundar, av samma skäl som många andra har radat upp. Den enda som jag kan uppleva lite jobbigt är att de mognar ofta betydligt senare än tikarna. Det är natt & dag-skillnad på hanarna och tikarna i kullen som min kommer ifrån. De fyra tikarna är fokuserade, lugna när de ska vara det och full fart när de ska ha det. De två bröderna är stökiga och lever om och ser till att hålla sina respektive ägare fullt sysselsatta. :D

Min är inte kastrerad. Han fick A på sina höfter och jag vill göra både MH och till att börja med prov i eftersöksgrenarna först. Skulle han visa sig vara värdelös som jakt/bruks-hund kan jag fundera på det. Just nu är han en unghund som gick hem hos domarna på My Dog och på träningarna visar hög samarbetsvilja, mycket motor och lättlärdhet.

Han är intresserad av tikfläckar men blir inte jobbigare än vanligt för att det finns en löptik i närheten. Vi har tom varit på träningstävling i ridhus och med vid samma tillfälle fanns en tik i löp och han höll sig vid min sida och gjorde det han skulle, inte ett enda nosdip i manegespånet :D

Jag har bara haft hanar :) Nyligen övertog jag en kastrerad och hade inte min äldre varit just äldre hade hans kulor också rykt och i framtiden blir det snippsnipp om jag inte råkar få tag i en som duger för avel. När det begav sig hade jag inte kunskapen om fördelarna med kastrering :)

Däremot så kollar jag inte på könet först när jag letar hund och skulle det bli en tik i huset medan den äldre hunden lever så får han nog kastreras ändå, för säkerhets skull.

Jag har aldrig haft någon hane som blivit galen vid löplukt, dock ett par hanilska hundar och den jag nu har på äldre dagar blivit lite väl ivrig med att visa att det är han som bestämmer (genom att klättra på andra hanar). Men det är ju inget som stör, för han behöver ju inte leka med såna han inte känner :)

Och översatt på vinthundar, så blir det "mer will to please" så fort hunden är mer positiv än bara "okay, du får väl ingå i flocken, du klappar ju i alla fall på mig när jag vill det". :D

Fast det där har gällt mina greyisar med faktiskt.

Afghanen kan vi räkna bort :devil:

Men både greys och afghaner är konstiga :angel: Greys är ju nästan vettiga och afghaner är väl inget annat än förklädda clowner? :D

:eek::eek::devil::devil:
Eller okay, tittar man på showavlade salukis, så absolut... men en riktig, en fin saluki, det är något helt annat det :love:

kl
Funderar på att sterilisera min tik då hon ändå inte ska avlas på. Någon här som har hört eller märkt att tikar kan bli "personförändrade"?

Man steriliserar sällan, man kastrerar istället. Sterilisering så försvinner bara fortplantningsförmågan, men det sexuella beteendet, inkl löpet om det är en tik då, finns kvar. Minskar heller inte risken för livmoderinflammation hos tik. Vid kastrering tas livmoder etc bort, och det sexuella beteendet upphör.

Inte märkt någon personlighetsförändring, och heller *peppar peppar* inte heller haft problem med inkontinens eller försämrad päls hos våra kastrerade tikar. De har dock kastreras i vuxen ålder, den yngsta sju år, de andra 10+ år. Alla pga livmoderproblem/pyo.

Liknande trådar

R
Hundhälsa Jag funderar på det här med hanhundar och löptikar, och vad det är som gör att hanar kan reagera så väldigt olika. Vi har fyra hanar i... 2
Svar
32
· Visningar
1 555
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Hej! Vi är på G att köpa en gråhundsvalp, hane. Namnet som är på sambos topplista är Zigge, Sixten, Viper, Tikka, Scott eller Spike... 2
Svar
22
· Visningar
1 761
Senast: Sel
·
Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
792
Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 301
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Rida hästen i form + lat häst