Bukefalos 28 år!

Hane och parning!

Lillefot

Trådstartare
Hej,

jag och min sambo äger en hane, vi har just nu tiken hemma för parning, det är dag 9 nu och hon är villig. Det första de gjorde var att para sig (inkl hängning) därefter sov de som stockar hela natten. Nu har det gått mer än ett dygn och de är tillsammans hela tiden, dock verkar det inte som att vår hane har intresse att para sig mer. Men hon visar villigt upp baken och lägger svansen åt sidan. Någon som vet varför/har varit med om liknande? Kan det bero på att han är trött?

Hanen är oerfaren och detta är hans första parning. Men han leker med henne, tvättar öron och myser gärna. Men som jag skrivit innan så visar han inget intresse i att para sig.

Bör vi dela på dem ett par timmar för att sedan släppa ihop dem igen för att se om intresset ökar? Någon som har några tips?

Tacksam för alla tips, men inga klagomål tack! (detta är avel med registrerade hundar = registrerade valpar, och lämpliga hundar för avel mm)
 
Sv: Hane och parning!

Testa med att separera dem inatt och släpp ihop dem efter separat rastning imorgon bitti. Låt honom sen hålla på att slicka öron och göra sig till för henne. Stör dem inte. Blir det inte en parning till så kan det mycket väl räcka med en.

Min gamle har parat 4 olika tikar.
6 valpar på 2 parningar
7 valpar på 1 parning
5 valpar på 2 parningar
4 valpar på 2 parningar
Första gången var han 2½, andra 3, tredje 8½ och fjärde 10½ år.
 
Sv: Hane och parning!

Såg inte ditt inlägg förrän nu, men provar göra så i natt.
Tack för tipset!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 362
Senast: AraSlei
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 469
Hundhälsa Har en 6 årig tik en omplacering som aldrig förr bott tillsammans med andra hundar. Sen har vi en nu snart 8 månaders hund (tiken hade...
Svar
10
· Visningar
1 725
Senast: Fibusen
·
Hundavel & Ras Hur lätt/svårt är det att missa att en tik löper? En bekant hade sin hane hos en dagmatte som har en tik och där blev, enligt dagmatten...
2
Svar
24
· Visningar
3 271
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp