Hane + Tik i samma hem

Lycanthrope

Trådstartare
Ni som äger både hane och tik, hur gör ni när tiken löper?

Vi är ju ute efter en till hund och vill ha en tik, men vi har redan en hane.
Vi bor i hus och det går ju att skilja dem åt men blir det inte kanske massa gnäll och yl då? :o:D Vi ska även bygga hundgård men där ute vill man ju inte lämna någon av dem i flera nätter.

Som jag förstått det är det bara några dagar då det verkligen är risk för parning, men jag vill ju inte att hanen försöker klättra och är jobbig mot henne. Jag vet faktiskt inte riktigt hur han beter sig med löpande tikar.

Sv: Hane + Tik i samma hem

Nää här ska inget knipsas :eek:

Jag vill bara ha tips om hur de som har okastrerade hundar av båda kön löser det.

Varför inte knipsa? Annars kan du ju kastrera tiken?

Jag har hundar av olika kön, under löpet kommer jag att lämna bort hanen när tiken är på G. Det är den enda lösningen jag har, vill inte ta risken att det blir nåt.

De flesta har väl antingen hundgård till den ena hunden under löpet eller så separerar man tiken fr hanhunden genom att ha dom i olika delar av huset under höglöpet.

Men jag tror det kan vara ganska meckigt och en olycka lär lätt hända.

/kt

Svärföräldrarna bor ju bredvid och tar säkert gärna hanen när det är aktuellt.
Hur lång period behöver man sära på dem då?

Gärna lite innan och efter höglöpet. Men jag hade haft dom särade när man inte kan hålla ett öga på dom under hela löpet.

Svärföräldrarna bor ju bredvid och tar säkert gärna hanen när det är aktuellt.
Hur lång period behöver man sära på dem då?

Det är så olika att det är omöjligt att säga. Vissa tikar står lång tid av löpet, andra bara ett par dagar. Vissa hanar sätter på allt som rör sig, andra parar bara under höglöp. Räkna med att du behöver ha dem skilda åt hela löpperioden så slipper du ta i för lite.

Gärna lite innan och efter höglöpet. Men jag hade haft dom särade när man inte kan hålla ett öga på dom under hela löpet.
Jo det kommer vi ju göra. Ska man jobba så kan ju ena hunden vara i hundgården osv.

Räkna med att du behöver ha dem skilda åt hela löpperioden så slipper du ta i för lite.
Jag läste lite och där stod det att efterbrunsten kunde vara i ungefär 2 månader, hör det till löpperioden eller är det bara förbrunst och brunst som är "fara"?

Jag läste lite och där stod det att efterbrunsten kunde vara i ungefär 2 månader, hör det till löpperioden eller är det bara förbrunst och brunst som är "fara"?

Nej, det är skendräktigheten. Alla tikar är skendräktiga, men på de flesta märker man inte av det.

Jag har två okastererade hanhundar och en tik, har hitintills lämnat bort tiken (eller haft den hanen som då var könsmogen kemiskt kastrerad) men nu nästa löp så ska jag testa att ha dem åtskiljda här hemma istället och se om det fungerar, gör det inte det så har jag en kompis en bit bort som jag säkert kan "bytlåna" hundar med.

Min svägerska har två hanar och en tik. Ena hanen är kastrerad, den andra relativt ung än - han är tänkt att användas i aveln. Tiken var från början också tänkt att avlas på, då hon har fina och attraktiva linjer, men vi får väl se om de ändrar sig nu, då tiken inte riktigt visat något intresse för parning (med annan hane - den egna är fel sort inom rasen). Det har pratats om kastrering, då tiken på så sätt slipper alla hormoner, skendräktighet, risken för livmoderinflammation m m.

De bor i ett stort hus och de har både inhägnad trädgård och burar inomhus + rum med dörrar och grindar, men ändå blir det rätt mäckligt för dem. Det slutar alltid med att de får lämna tiken hos svägerskans mamma i några veckor.

De lämnar tiken tidigt under löpet och hämtar henne när hon verkligen löpt färdigt. Dumt att stressa djuren mer än nödvändigt.

Senast ändrad:

Jag har en löptik och en okastrerad hane now as we speak och har löst det genom att dela av dem i enskilda utrymmen när dom är ensamma. Ingen är intresserad av den andre än men jag vågar inte riskera att få en schipperke/jaktgolden kull.;)

knips knips knips :D

provade att ha fertil hane + feril tik hemma under hela löpet en gång :)
det resulterade i en tjuvparning (som resulterade i en aportspruta).

Om man ändå inte ska ha dem till avel så varför inte knippsa? x)

Jag har en löptik och en okastrerad hane now as we speak och har löst det genom att dela av dem i enskilda utrymmen när dom är ensamma. Ingen är intresserad av den andre än men jag vågar inte riskera att få en schipperke/jaktgolden kull.;)

Varför inte? Jag har planer på westie/schäfer. Fatta vad skojsamt! :D

Allmänt svar i tråden.
Jag har haft hanar o tikar i olika konstellationer, som mest två hanar o en tik, ingen har varit knipsad o jag har aldrig haft några problem, förutom att hanarna blir extra vaktiga vid möte med andra hanhundar under löpet.
Jag har dem inte åtskilda annat än när jag sover, duschar eller är hemifrån.
De tikar jag har haft har inte ställt sig mer än max 24 timmar, en inte alls.

Det är ju inget man kan räkna med, o man får inte glömma att det är djur som kan fejka så att man sänker sin vakenhetsgrad.
Dörrar med bra lås o bur är bra att ha.

mvh

Alla hanar, och tikar för den delen, är olika.

Min hane sprängde båda dörrar, barngrindar och annat som yngre. Han tog sig igenom ALLT, för att komma till den löpande tiken. Totalt ohållbart, han var superstressad dygnet runt. Numera har han lugnat ner sig, och accepterar att vara bortstängd från tiken, men under höglöpet så piper han och ylar gärna efter aktuell tik, om jag inte är där.
Han knipsas inte, eftersom han gått i avel och förhoppningsvis ska användas fler gånger.

Min vuxna tik höglöper från dygn 3 till och med dygn 11, och löper sammanlagt i 13 dagar bara. Hon parades på dygn 3 nu sist, och det tog sig direkt.
Hon är rätt duktig på att pipa/låta efter hanen under höglöp också, och försöker mer än gärna att rymma till honom om hon får en chans.

Dom flesta tikarna vi haft har varit parningsvilliga i ca 3-4 dagar, och generellt mellan dygn 10-15. Men alla är som sagt olika, och man kan aldrig veta innan man sett några av deras löp osv.

Så summarum, hade jag inte varit uppfödare hade jag aldrig haft tik och hane ihop, om inte minst den ena var kastrerad. Nu behöver man såklart inte ha en egen hane som uppfödare heller, men det är något jag personligen vill ha.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 235
Senast: _Taggis_
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 349
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 144
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 624
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Pluggtråden
  • Svensk Politik 4

Hund, Katt, Andra Djur