Bukefalos 28 år!

Hane + Tik i samma hem

Sv: Hane + Tik i samma hem

Justja, jag kan lägga till att som mest har vi haft 7 tikar och 1 hane ihop, och den hanen fick flytta till fodervärd så fort han blev ordentligt med könsmogen - för han led av löptikarna. Det blev måååånga veckor med löp varje år, eftersom dom sällan löpte exakt samtidigt allihopa, utan det brukade vara efter varandra alltid.
 
Sv: Hane + Tik i samma hem

nu hoppas jag att du inte tar frågan allt för personligt, men ditt inlägg gör mig lite förbryllad. vill man verkligen avla på hanhundar som är så översexuella att de gör pinnved av huset? som blir "superstressad dygnet runt"? som valpköpare hade jag verkligen dragit öronen åt mig om jag fick höra något sådant.
 
Sv: Hane + Tik i samma hem

Hade han inte lagt ner i vuxen ålder, så hade jag inte avlat på honom heller. Jag har alltså varken tränat eller försökt att påverka hans beteende, utan jag ville veta om det var en övergående fas eller ej, eftersom han var tänkt till avel.

När han var 1 år gammal så släppte det mesta, och som 1½ år (På tredje löpet han fick uppleva på nära håll, med tik i samma hus dvs) så gick det hur bra som helst. Då sov den höglöpande tiken i samma rum, dock i stor bur, och han sov som en gris utan att bry sig, och dom kunde promenera ihop.

Och nej, jag tar det absolut inte personligt i den bemärkelsen :) Jag kollar också upp sådant om/när jag köper hund. Men en översexuell tonåring är inget jag fäster särskilt stor betydelse vid, så länge som hanhunden mognar relativt fort och lär sig att leva med det, så att säga.
Jag anser det inte heller normalt att en okastrerad hanhund inte bryr sig ett dugg om höglöpande tikar, när dom är fria att göra vad dom vill. På träning eller annat ska dom kunna fokusera, men att ligga bredvid en höglöpande tik i soffan, utan något kommando över sig, och inte ens lukta lite.. Ja, inte helt normalt. Dom ska ju ha sin könsdrift kvar, enligt min personliga åsikt.

Så, hoppas du fick ut någon form av svar där!
(Min hane kommer väldigt snart att leva med 3 st tikar i huset, med tillhörande löp, skendräktighet då dom också luktar gott osv, och jag är inte ett dugg bekymrad över att det ska bli problem)
 
Sv: Hane + Tik i samma hem

ok. ja då hänger jag med lite bättre.

att ligga bredvid en höglöpande tik i soffan, utan något kommando över sig, och inte ens lukta lite.. Ja, inte helt normalt. Dom ska ju ha sin könsdrift kvar, enligt min personliga åsikt.
fast jag måste invända lite mot det här. loke visade inget som helst intresse för minina när hon löpte. hon ställde upp sig jättelänge när hon var intakt och blev till slut så desperat att hon försökte tränga in honom i ett hörn och krypa in under honom. men han bara tittade på mig med plågad blick. tills jag vände ryggen till. det tog mindre än en minut för honom att komma till. hans "avsaknade könsdrift" var plötsligt som bortblåst. när det väl gällde så var det tydligen inga problem. efter det blev han knipsad. som om inte det var nog så finns könsdriften kvar även fast han är knipsad. en bekants tik löpte, loke visade inget intresse och jag gick in i huset för att hämta en grej. när jag kom ut satt de fast. det hela gick mycket fort.

detta är en alldeles lagom könsdrift tycker jag. jag accepterar något mer, speciellt i tonåren, men jag tycker det är onormalt med hanhundar som ligger och piper dagarna i ända och t o m vägrar äta.
 
Senast ändrad:
Sv: Hane + Tik i samma hem

Benjamin parar inte heller om jag är med, vilket gjorde det tämligen jobbigt när han skulle para min egna tik. Men en kompis fick rycka in och sköta det hela ensam, för han klev inte upp annars. Sen fick jag komma fram från mitt gömställe när dom satt fast, utifall att tiken skulle bli rädd eller något liknande - då det var hennes första parning.
3 parningar - 3 gånger gick jag gå därifrån..

Nåväl, vi har lite olika åsikter om vad som är normalt/acceptabelt gällande hanar, men så är det ju ibland. Alla tycker olika, baserade på egna erfarenheter för det mesta.
 
Sv: Hane + Tik i samma hem

Jag kan bara tala av egen erfarenhet men mina föräldrar har en ung hane och en äldre tik (slh. foxterriers). Dessa två går INTE att ha ihop under löpet: båda blir hel tokiga men det blir liksom ingen klättring för tiken säger alltid ifrån ordentligt (även vid höglöp) men det PIPS!!!! Det pips och det krafsas mot dörrar och stressas så det knappt går att ha de i samma hus. Därför blir det vi som tar hanen då, och då kan denna jobbiga period variera mellan några dagar till 3 veckor som sist då hon hade en riktigt långt löp.

Med en annan tik som hannen är kompis med (tax) lekte de snällt utan något jobbigt pip eller ens antydan till att något är konstigt (självklart under uppsikt då) vi sov även över en gång under den tiden och det var inte fruktansvärt jobbigt, bara segt att hålla konstant koll på båda.

Det gäller verkligen att du har 100% koll om tiken löper och du inte vill ha valpar och man vet aldrig hur det blir mellan hundarna innan man testat!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 367
Senast: AraSlei
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
284
Senast: ryujaneiro
·
Hundavel & Ras Hane har alltid känns som givet för mig, mest baserat på andra djurslag. Fördelar jag tänker mig: mindre komplicerad, mer...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
8 102
Senast: tanten
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 617
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp