Sv: Hane + Tik i samma hem
Hade han inte lagt ner i vuxen ålder, så hade jag inte avlat på honom heller. Jag har alltså varken tränat eller försökt att påverka hans beteende, utan jag ville veta om det var en övergående fas eller ej, eftersom han var tänkt till avel.
När han var 1 år gammal så släppte det mesta, och som 1½ år (På tredje löpet han fick uppleva på nära håll, med tik i samma hus dvs) så gick det hur bra som helst. Då sov den höglöpande tiken i samma rum, dock i stor bur, och han sov som en gris utan att bry sig, och dom kunde promenera ihop.
Och nej, jag tar det absolut inte personligt i den bemärkelsen

Jag kollar också upp sådant om/när jag köper hund. Men en översexuell tonåring är inget jag fäster särskilt stor betydelse vid, så länge som hanhunden mognar relativt fort och lär sig att leva med det, så att säga.
Jag anser det inte heller normalt att en okastrerad hanhund inte bryr sig ett dugg om höglöpande tikar, när dom är fria att göra vad dom vill. På träning eller annat ska dom kunna fokusera, men att ligga bredvid en höglöpande tik i soffan, utan något kommando över sig, och inte ens lukta lite.. Ja, inte helt normalt. Dom ska ju ha sin könsdrift kvar, enligt min personliga åsikt.
Så, hoppas du fick ut någon form av svar där!
(Min hane kommer väldigt snart att leva med 3 st tikar i huset, med tillhörande löp, skendräktighet då dom också luktar gott osv, och jag är inte ett dugg bekymrad över att det ska bli problem)