Sv: hanging cheek
Jag vet inte hur jag ska förklara det bättre än på PP, men jag kan göra ett försök :P
Detta står på PP:
"Happy Mouths Ledade Hanging Cheek-bett (eller Baucherbett) är inte ett stångbett. Det är ett tränsbett med överskänklar med fästen för sidostyckena. Detta kan ge ett visst tryck på nacken. De förlängda sidstyckena har också liknande effekt som bettskivor eller en parerstång. Detta bett rekomenders dessutom som ett utomordetnligt bra bett till att förhindra tungfel."
Alltså. Du fäster sidostyckena i de små ringarna, och tyglarna i de stora. När du då tar i tygeln så verkar det som ett vanligt tränsbett i munnen, men med något mer tryck i nacken.
På grund av att sidostyckena "går upp" en bit, så fungerar de lite som parerstänger (som på ett upponedvänt
halfcheek, ungefär). Det blir lltså svårare att "dra igenom" munnen på hästen, och de ledande tygeltagen blir lite tydligare.
På grund av skänklarna så lär det ligga lite högre i hästens mun, vilket skulle innebära att hästen har svårare att lägga tungan över bettet.
Förstår du nu?
Edit: Är dock lite skeptisk mot själva överskänkeln, jag tycker att den borde ligga så pass högt att den går emot tänderna..