hanging cheek

nightcrawler

Trådstartare
hur fungerar ett hanging cheek? var inne på ponnyprakt och fick syn på ett. haja inte så mycket av det lilla som stod om det

Sv: hanging cheek

Jag vet inte hur jag ska förklara det bättre än på PP, men jag kan göra ett försök :P

Detta står på PP:
"Happy Mouths Ledade Hanging Cheek-bett (eller Baucherbett) är inte ett stångbett. Det är ett tränsbett med överskänklar med fästen för sidostyckena. Detta kan ge ett visst tryck på nacken. De förlängda sidstyckena har också liknande effekt som bettskivor eller en parerstång. Detta bett rekomenders dessutom som ett utomordetnligt bra bett till att förhindra tungfel."

Alltså. Du fäster sidostyckena i de små ringarna, och tyglarna i de stora. När du då tar i tygeln så verkar det som ett vanligt tränsbett i munnen, men med något mer tryck i nacken.
På grund av att sidostyckena "går upp" en bit, så fungerar de lite som parerstänger (som på ett upponedvänt halfcheek, ungefär). Det blir lltså svårare att "dra igenom" munnen på hästen, och de ledande tygeltagen blir lite tydligare.
På grund av skänklarna så lär det ligga lite högre i hästens mun, vilket skulle innebära att hästen har svårare att lägga tungan över bettet.

Förstår du nu? :)

Edit: Är dock lite skeptisk mot själva överskänkeln, jag tycker att den borde ligga så pass högt att den går emot tänderna..

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 417
Juridik & Ekonomi När jag vaknade härom morgonen stod min granne på min uteplats, utanför lägenheten (markplan), och glodde in genom mitt sovrumsfönster... 2 3
Svar
44
· Visningar
4 872
Senast: jemeni
·
Hundhälsa Ligger här sömnlös och vakar över min lilla prinsessa. I torsdags märkte jag att hon slickade sig mycket och såg då att hon hade en...
Svar
18
· Visningar
1 145
R
Kläder & Bli fin Dottern pratade om att hon vill/behöver köpa nytt smink, eftersom en del produkter börjar bli för gamla. Det fick mig att tänka efter... 2
Svar
24
· Visningar
1 604
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka