Hans ögon slutar inte att rinna !

Dorfen

Trådstartare
Är det någon som möjligen sitter på en mirakel kur som bara fungerar?

Jag har en valack på tolv år som jag köpte i somras vars ögon bara rinner och rinner.(Självklart har vi kontaktat veterinär)
Vi har spolat ögonen på honom och det har vi tänkt att fortsätta med lite sporadiskt när det behövs (eftersom det inte hjälper så jäätte mycket). Veterinärer har skrivit ut kortisonsalva men det fungerar inte heller så bra, vi har också testat ackupuntur som iförsig visade tydliga resultat direkt och rinnandet lättade men problemen kom tillbaka. Så finns det någon vänlig själ därute som vet något som ingen annan vet ? :)

Sv: Hans ögon slutar inte att rinna !

Har ni fått hans tårkanaler genomspolade av veterinär ? Ofta är det skräp i tårkanalerna som orsakar rinniga ögon, har själv en som har ögon som rinner väldigt mkt, som tur var håller det sig än så länge i perioder för de veterinärer som känner henne är inte sugna på att spola hennes tårkanaler (hon älskar inte veterinärer ;) ).

Rinniga ögon som det är konstaterat att det inte är något annat fel på kan vara ett tecken på insulinresitens. Är hästen överviktig? Om den är det så banta den och var väldigt försiktig med bete och vilket foder du väljer och när du vänjer in det så att den inte får fång och be gärna din veterinär ta ett IR prov på hästen. Är hästen IR och inte har haft fång än så kan man göra mycket för att förhindra att den får det.
Jag önskar att jag vetat detta tidigare för då hade jag kanske kunnat förhindra att våran häst fick fång.

Hästar som har trånga tårkanaler har ofta såna här ögon, inget konstigt med det. Man får torka av dem försiktigt varje dag bara och se till så att hästen har flughuva på sommarhalvåret.
Nu vet jag ju inte varför din hästs ögon rinner, men så var det på en som jag hade i fem år i a f och den blev aldrig spolad i ögonen eftersom vetten ansåg att det var tårkanalerna det var fel på och inget annat. Den hade heller aldrig några problem utan det var mer ett skönhetsfel.

Okej tack så mycket för alla svar. Nej han är inte överviktig och är fullt frisk i full form : ). I vintras var vi inne på sjukhus med honom då han fick diagnosen bronkit, vi bytte stall då direkt och allt möjligt för att göra hans miljö så bra som möjligt.. Men när vi var där så kollade veterinärerna ögonen också och inga fel kunde dom hitta heller där spolades han också. Det låter mest troligt som kryddan säger att han kan ha för trånga tårkanaler, det är lite synd bara för sommaren blir tuff för stackarn men som du säger flughuvan åker på : )
Tack för hjälpen : D

Vet inte om detta kan vara till någon hjälp för er häst,men jag hade en eksem häst som fick rinniga och väldigt geggiga ögon på vår och sommaren.Jag baddade hans ögon med svalt kamomill te och det blev betydligt bättre för honom. Inget skadligt så kanske ni kan prova?

Det ska jag nog faktiskt testa ! Allt för att lätta på rinnandet iallafall ! Tack för tipset : D

Min fyraåring har ett rinnigt öga. Hon har haft det sedan hon var föl. Vi har behandlar med salva och spolat tårkanalen, men ögat rinner ändå. Hon är inte irriterad och jag får helt enkelt bara se till att huden runt ögat inte blir irriterad och -som ngn annan skrev - bara x-tra noga med flughuva på sommaren. Jag smörjer med mjölksalva med jämna mellanrum, vilket fungerar bra!

Hade en foderhäst med rinniga ögon som ET:n körde lite akupunkturnålar på. Ögonen var jättefina och "torra" ett bra tag efter det besöket. Kanske kan vara värt att prova?

När vi köpte en av våra hästar hade han ett öga som rann, ganska mycket. Provade mycket som föreslogs . Tillslut hade vi veterinären att spola tårkanalen och det blev efter ett tag bra. Vi trodde först att det inte fungerat då det fortsatte att rinna men sen slutade det och har aldrig kommit tillbaka. Vet att man ibland kan få spola fler gånger så skulle prova det.

Om hästen har bronkit så skulle jag fundera på om det är allergi som orsakar ögonrinnet. Kolla med veterinär först såklart, men jag skulle vilja testa ögondroppar för allergiker(typ mot hösnuva).

Svar på skuggis inlägg: Du är nog inte helt ute och cyklar men det vore konstigt eftersom när vi var på djursjukhuset så kollade dom ögonen men kunde inte hitta något större fel, iförsig gjorde dom ju ingen så pass stor koll att de kunde konstatera något men vi har haft veterinär ute både före och efter insjuknandet. Men nästa gång vi ska spola hans ögon ska jag nog ta upp det med veterinären : )

Senast ändrad:

Svar på skuggis inlägg: Du är nog inte helt ute och cyklar men det vore konstigt eftersom när vi var på djursjukhuset så kollade dom ögonen men kunde inte hitta något större fel, iförsig gjorde dom ju ingen så pass stor koll att de kunde konstatera något men vi har haft veterinär ute både före och efter insjuknandet. Men nästa gång vi ska spola hans ögon ska jag nog ta upp det med veterinären : )

Jag har personligen just sådana problem, dvs allergi som gör att mina ögon rinner. Det är inget som varken ögonläkare eller linsoptiker har kunnat "se" förutom att de kan se att min tårfilm har lite för lite fett, det är avsaknaden av fett i tårfilmen som gör att de "rinner över". De blir inte röda eller så. Man har trott att det kanske är hormonrelaterade "torra" ögon som det kallas(helt obegripligt). Vanliga ögondoppar har inte haft någon effekt, först när vi testade allergi-ögondroppar blev det bra :idea::bow:

Om jag var du skulle jag ringa veterinären och höra om det är ok att ni testar med allergi-ögondroppar. Det finns för människa receptfritt på apoteket, hör med vet om du kan testa det.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år... 14 15 16
Svar
311
· Visningar
28 260
Hästvård Hej! Jag har en valack på 13 år som är helt ny i stallet sedan en vecka tillbaka. Nya hagkompisar, ny stallmiljö och nya människor...
Svar
8
· Visningar
2 196
Senast: Almii
·
Relationer Min familj har under leva min levnadstid varit bästa vänner med en annan familj. Den andra familjens barn blev som mina syskon och vi... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
9 231
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 876
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka