Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Låta bli nötter på ett flygplan borde inte vara så svårt. Tycker jag då. Eller bussen, tunnelbanan, bion osv. Men en hel flygplats etc blir ju lite svårt för att inte säga omöjligt.
Nej, det är klart att det inte är svårt - om jag VET OM att det finns någon i min närhet som inte tål att jag äter nötter, så låter jag självklart bli den gången. Men jag har lite svårt att tycka att ALLA ALLTID skall agera som om det fanns en nötallergiker i närheten. Det skulle ju i princip innebära totalförbud för nötter i hela samhället, och så långt är i alla fall jag inte beredd att gå...
Nej det är inte så svårt, Men frågan hänger ju exempelvis på den fransman eller den italienare som satt i flygplanet på dess väg till den svenska flyghamn allergikern planerar att åka från.Låta bli nötter på ett flygplan borde inte vara så svårt. Tycker jag då. Eller bussen, tunnelbanan, bion osv. Men en hel flygplats etc blir ju lite svårt för att inte säga omöjligt.
Nej, det är klart att det inte är svårt - om jag VET OM att det finns någon i min närhet som inte tål att jag äter nötter, så låter jag självklart bli den gången. Men jag har lite svårt att tycka att ALLA ALLTID skall agera som om det fanns en nötallergiker i närheten. Det skulle ju i princip innebära totalförbud för nötter i hela samhället, och så långt är i alla fall jag inte beredd att gå...
Intressant artikel. Wickman är skicklig, även om jag hade satt större tilltro till artikeln med en annan författare...Läste den här artikeln idag
Skilj på allergi och hysteri
Den är mycket intressant även om jag gärna skulle se en replik. Men det kanske inte är så svartvitt ändå?
Läste den här artikeln idag
Skilj på allergi och hysteri
Den är mycket intressant även om jag gärna skulle se en replik. Men det kanske inte är så svartvitt ändå?
För mig är nog största problemet att det där med t ex jordnötter på kollektiva färdmedel inte är något jag har en tanke på. Inte för att det är ofta. Senast jag kan dra mig till minnes att jag åt nötter bland folk var när jag satt på ett rejält försenat tåg på väg ner till Malmö för ett par år sedan och mannen mittemot gick och köpte en kall öl och lite jordnötter och jag kände att det där nog var den bästa idén jag någonsin sett.Sedan känner jag folk som får rejäla reaktioner bara av att det finns citrusfrukter respektive kiwi i samma rum och jag ser folk skriva om luftburen allergi även vad gäller ägg och fisk. Det händer att jag köper med mig sushi när jag ska åka tåg...
Jag får erkänna att det även fortsättningsvis kommer att krävas att folk säger till för att jag ska avstå från allt allergiframkallande i miljöer där det kan ställa till problem. Framför allt för att jag som sagt inte tänker på det men även för att det blir en rätt stor begränsning trots att det är väldigt sällan det finns ett reellt behov. Om det däremot behövs har jag inget problem med att anpassa mig; jag har avstått från parfym och, som redan nämnts, citrusfrukter och kiwi p g a allergiska arbetskamrater.
Jag tycker det är orimligt att begära av andra att de ska ha separata garderober och inte få klappa sin hund/katt/fågel/guldfisk what so ever om man är så överkänslig att det inte räcker med rena kläder om man vistas i samma lokaler. Jag hånglar inte upp mina kolleger och jag gnuggar inte heller in mig med hunden/katterna innan jag går då jag inte vill ha päls på arbetskläderna, men det är som sagt var inte pälsen i sig folk inte tål och jag gör mig inte av med mina djur för en kollegas skull. Det är orimligt!I övrigt tycker jag att tonen i denna tråd är rätt orimlig. Eftersom man inte kan eliminera allergener fullständigt om man lever med djur så vägrar man göra det man kan för att försöka undvika dem om man har en allergisk kollega. Så svårt kan det inte vara att byta om till tvättade kläder strax innan man går hemifrån, inte gosa med djuren det sista man gör i jobbkläder etc?
Personligen lever jag med en pälsallergiker och om jag umgåtts med djur väljer jag ofta att kasta kläderna i tvätten direkt istället för att sätta mig i soffan med dem, men annars är djurägare välkomna som de är och emellanåt djur med även om vi då försöker att hålla oss på balkongen lite om det är möjligt. Men det går ju att städa efteråt om det behövs.
Jag tycker det är orimligt att begära av andra att de ska ha separata garderober och inte få klappa sin hund/katt/fågel/guldfisk what so ever om man är så överkänslig att det inte räcker med rena kläder om man vistas i samma lokaler. Jag hånglar inte upp mina kolleger och jag gnuggar inte heller in mig med hunden/katterna innan jag går då jag inte vill ha päls på arbetskläderna, men det är som sagt var inte pälsen i sig folk inte tål och jag gör mig inte av med mina djur för en kollegas skull. Det är orimligt!
Jag föreslår att du läser hela tråden innan du börjar anklaga folk kors och tvärs hej vilt. Jag har svarat tidigare och jag svarade även nu, du drar upp saker som är orimliga och jag är i min fulla rätt att dra upp saker som är lika orimliga på andra änden av skalan. Bra jobbat, hörredu!Du exemplifierade precis mina första två meningar, bra jobbat!
För övrigt, hur läser du? Är verkligen att inte tokgosa med djuren i jobbkläder precis innan du går hemifrån samma sak som att göra sig av med djuren?
Och ja, att begära att någon ska göra sig av med djuren är orimligt. Att vägra göra minsta lilla för att underlätta för någon att må bra är precis lika orimligt.
För kom igen, du menar att det är PRECIS lika mycket allergener i din garderob med rena kläder som det är på de kläder där du precis tokgosade med ditt djur? Bullshit säger jag.
Att det inte är pälsen folk är allergiska mot gör inte att allergenerna inte fastnar på kläderna om du stryker kläderna mot djuret.
Men det är ju ditt liv, du bestämmer ju själv hur respektfull du vill vara mot folk. Men sluta bygga halmgubbar av mina inlägg.
Jag föreslår att du läser hela tråden innan du börjar anklaga folk kors och tvärs hej vilt. Jag har svarat tidigare och jag svarade även nu, du drar upp saker som är orimliga och jag är i min fulla rätt att dra upp saker som är lika orimliga på andra änden av skalan. Bra jobbat, hörredu!![]()
Vill du låna tändstickor till dina halmgubbar?![]()
![]()