Hantera bitande/sparkande

Hon är väl en maghäst? Om hon, enligt vad du skriver, fortfarande har diarréer så hade jag tänkt att det kan vara nåt sånt som spökar också.
 
Vi hittade inga indikationer på att ryggproblemen var tillbaka när hon kollades i januari, så jag tror inte det är det. Den ökade irritationen just nu är ju helt klart fällningen, men det här med att hon inte vill att man rör henne på vänster sida hals och bog har ju varit konstant under många år, även precis när hon var friskförklarad efter sin ryggbehandling. Jag har en halsrem på henne för att jag blir osäker ibland, och den får jag spänna på från höger sida utan problem, men inte vänster.

Även sparkandet under spolning har varit ett konstant problem, hon tycker helt klart det är väldigt behagligt hur försiktig jag än är med att temperera vattnet och gå långsamt fram.
Menar inte att det behöver vara ryggen som spökar, utan ville mer poängtera att det kan handla om smärta. Att hästen beter sig så som du beskriver låter för mig som att den har väldigt ont/mycket obehag någonstans och så ska den så klart inte behöva ha det.
 
Hon är väl en maghäst? Om hon, enligt vad du skriver, fortfarande har diarréer så hade jag tänkt att det kan vara nåt sånt som spökar också.

Ja hon har känslig mage så det kan man väl kalla henne. Just nu har det dock varit bra i en månad eller två, sen hon vande sig vid det nya hösilaget. Det kan ju inte uteslutas, men just surheten på vänster sida är konstant oavsett hur magen är.


Menar inte att det behöver vara ryggen som spökar, utan ville mer poängtera att det kan handla om smärta. Att hästen beter sig så som du beskriver låter för mig som att den har väldigt ont/mycket obehag någonstans och så ska den så klart inte behöva ha det.

Ok, då är jag med. Men tänker du främst på att hon inte vill bli borstad och pysslad med på vänster sida då? Jag har själv funderat på om det är synrelaterad, men ser inga andra tecken på det.

Att hon är sur i allmänhet under fällningen är ju helt säkert hudömhet, hon är känslig för skav också. Och att hon tycker det är obehaglig att bli spolad på bakbenen tycker jag inte heller är konstigt. Där visar hon ju ganska tydligt att det är läskigt med vatten på bakbenen, samtidigt är man ju ibland tvungen att göra ren henne. Hon är ju ingen jag nöjestvättar precis. :)
 
Ja hon har känslig mage så det kan man väl kalla henne. Just nu har det dock varit bra i en månad eller två, sen hon vande sig vid det nya hösilaget. Det kan ju inte uteslutas, men just surheten på vänster sida är konstant oavsett hur magen är.




Ok, då är jag med. Men tänker du främst på att hon inte vill bli borstad och pysslad med på vänster sida då? Jag har själv funderat på om det är synrelaterad, men ser inga andra tecken på det.

Att hon är sur i allmänhet under fällningen är ju helt säkert hudömhet, hon är känslig för skav också. Och att hon tycker det är obehaglig att bli spolad på bakbenen tycker jag inte heller är konstigt. Där visar hon ju ganska tydligt att det är läskigt med vatten på bakbenen, samtidigt är man ju ibland tvungen att göra ren henne. Hon är ju ingen jag nöjestvättar precis. :)
Har du provat att använda klickar/positiv förstärkning med startknapp? Det kan vara väldigt bra när man ska göra något som hästen kan uppleva som obehagligt. https://www.relationstraning.se/startknapp-hast/
 
Klicker har jag provat, men inte startknapp. Det ser väldigt intressant ut, jag måste absolut läsa på mer. Tack. :)
Min hästmassör berättade att hästar har en stark skyddande reflex där halsen fäster i bogen. Alltså framtill på båda sidor om strupen. Det handlar väl om att rovdjur gärna biter där. Enligt henne kan inte hästen välja bort att reagera om något är obehagligt i det området och din häst har ju uppenbarligen ömhet i hals och bog, så kanske värt att tänka att hon inte kan låta bli att bitas, oavsett om hon vill.

Min häst är världens snällaste och älskar all form av kroppslig kontakt men när han får spänningar i den muskeln nafsar han vid rykt/massage och när man spänner bogspännet på täcket
 
Det är väl inte helt omöjligt. Och om så är fallet är det väl bara att fortsätta att vara snabb i reaktionerna, för det verkar ju inte ge med sig trots att jag försöker vara mjuk och trevlig. Ibland reagerar man ju dock instinktivt när tänderna kommer farande.
Nu har jag ingen egen häst eller så men jag jobbade lite med en ridskolehäst som hade haft en skada på ett ställe ungefär vid bogen och högg när man skulle greja där. Skadan var läkt men hästen tyckte det var obehagligt att man höll på där och på den sidan i allmänhet.

Jag brukade jobba med det när inget skulle göras direkt. Började med att stå på den sidan och avlägsna mig när hästen slappnat av, sedan sträcka ut handen och successivt gång för gång komma närmare det jobbigaste stället där jag visste att han brukade hugga direkt. Försökte bete mig väldigt likgiltigt med kroppspråket och inte titta mot det området som var jobbigt eller på hästen för mycket. Till slut kunde jag stå och hålla handen på området, och gick över till att klappa osv. Till slut tyckte han att det var helt okej att bli borstad osv på den sidan och på det området, inte på ett särskilt entusiastiskt vis visserligen. Men han tolererade det. Kunde snappa lite i luften om man grejade för mycket men inte samma typ av lite stressade hugg.
 

Liknande trådar

Träning Har en häst som stått på ridskola större delen av sitt liv. I denna ridskolemiljö har det varit väldigt vanligt att eleverna ska hävda...
Svar
11
· Visningar
1 752
P
Träning Hjälp ! En av mina nyinköpta tre tinkers går inte att röra benen eller hovarna på. Så fort du så mycket som försöker peta på henne under...
Svar
3
· Visningar
1 119
Senast: sante
·
Hästvård Kele strikes again :crazy: Alla hästarna sov ute inatt eftersom bara Vision ville in, och när han insåg han skulle bli ensam inne...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
9 422
Senast: Kassiopeja
·
A
Träning nu är jag så trött på detta.. ska försöka göra detta kort om det går. finns en häst i stallet som stallägaren har tagit på sig som...
2
Svar
22
· Visningar
2 559
Senast: AtletShipping
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp