Så om vi fortsätter ditt tankeexperiment, med en rumptryckande Migo (jag gillar tanken, får jag erkänna!

), vad händer sen? När man får en synlig effekt av oxfiléandet, vad blir den?
Ingen önskvärd effekt alls. Möjligen en mätt hund. Det här är ju bara en teori, jag kan berätta var jag fått tanken från. (Det är alltså inte Migo och Ale)
Pudelhane 11 månader, matte kontaktar mig för den "rabiat och aggressiv vid hundmöte"
Hon hade tidigare på en hundklubb lärt sig att hon skulle försöka få hunden att sitta vid hundmöten, så den andra hunden kunde passera. Okej, so far so good.
Vid första hundmötet så betedde sig faktiskt pudeln som en furie, jag köper det. Den hade 100% fokus på den mötande hunden, den gapade och gormade. Matten vrålade "Siiiit!" så det hördes till nästa kvarter, la en bestämd hand på rumpan på hunden. Som faktiskt satte sig och matte, som hon lärt sig, gav genast hunden en supergodbit. Hunden snaskade godbit utan att tappa fokus på den mötande hunden så mycket som en sekund.
Här kommer du mattens frågeställning till mig: "Jag gör ju
exakt som de sa på hundklubben, varför fungerar det inte?"
Jag fick fundera, för hon hade faktiskt oxfilé, annars skulle ju en tanke vara att belöningen helt enkelt var för mesig.
Så min teori blev, att hon belönade fel sak, eller i värsta fall, hon belönade ingenting. Hon bara matade sin hund.
Jag menar att TS i viss mån skulle kunna råka ut för samma sak, att stimuli från den andra hunden är så starkt, att du kan dänga en hel oxiflé i skallen på den. Är känslan fel hos hunden så spelar den ingen roll om den till synes sitter en bit ifrån och håller käften. Den kommer att bete sig exakt på samma sätt nästa gång, för du har belönat...tja ingenting eller nåt.. men inte nödvändigtvis det du var ute efter.