Hantering av andras hästar forts...

lizzie

Trådstartare
I en tidigare tråd så funderade jag ju på om en stallägare får göra vad h*n vill med sina inackorderingar. Enligt våra kontrakt så har vi inte på nåt vis lämnat över ansvaret till stallägaren.

Idag kör jag hem min häst, har fått nog av att vara uppstallad och vi bygger stall hemma. Nackdelen är att jag får långt till ridhuset, men för tillfället är det nog den enda nackdelen.

I går hände en incident som gör att jag är VÄLDIGT glad över att jag tar hem min häst.

Ägarna till en av hästarna i stallet är på semester för tillfället. Tjejerna i stallet turas om att ta hand om hästen och rida den. Igår så tog jag ut min häst ur sin lilla sjukhage för att hon skulle få beta en stund. De andra tjejerna skulle precis sitta upp för att rida ut en sväng. Stallägaren går då och hämtar den hästen vars ägare är på semester, men istället för att gå in i stallet med den (själv i hagen annars). Så går h*n iväg till paddocken med den, precis när de andra rider iväg. H*n släpper hästen precis i öppningen av paddocken. Alltså, h*n går INTE in med hästen, vänder den, stänger grinden och SEDAN släpper hästen... Utan h*n släpper den i precis i grindhålet och ska sedan stänga för. Vad händer... i samma ögonblick som h*n släpper hästen så sticker den ju efter de som rider iväg... :crazy: problemet är att 100 m från paddocken finns en 90-väg. Hästen springer ju naturligtvis ut på vägen och det var inte långt ifrån att den blev påkörd...

Själv står jag med en häst i grimma som blir lätt hysterisk... får in henne i stallet och hämtar kraftfoder och vi kan fånga in den lösa hästen.

Tror ni stallägaren går in med hästen i stallet... nejdå, in i paddocken med den... vilket resulterar i att den springer runt som en idiot medans de andra tjejerna försöker rida iväg. Stallägaren anser nämligen att hästen behöver motioneras... men måste det göras precis när de rider iväg??? H*n blir tillsagd att det kanske är bäst att ta in hästen... men icke... ett antal gånger är hästen på väg över paddockstacketet innan de lyckas fånga in den igen...

Det är ju inte H*NS häst!!! Stallägaren har inte blivit tilldelat något typ av ansvar att h*n ska motionera hästen. Utan h*n ansåg bara att hästen behövde motion....

Hur glada hade ägarna blivit om hästen hade hamnat på motorhuven på bil bara för att stallägaren får för sig att hästen ska motioneras sig själv i paddocken. Det är ju självklart att denna häst ville följa med sina kompisar för den blir tämligen hysterisk i sin box när de andra går iväg...

Just den här oron över vad stallägarna hittar på med hästarna när man inte är på plats, den har nästan drivit mig till nervsammanbrott... :crazy:

Kan bara säga en sak... ska bli väldigt skönt att lämna stället idag...

Det finns nackdelar med att ha eget stall... men det finns uppenbara fördelar också! :angel:

/Lizzie

Jo du Tack....Jag förstår att du är glad att lämna det stället :crazy: Skulle han ta konsekvenserna av sitt korkade handlande tro?? Inte bara att det kostar pengar, utan man kan ju får men för livet på sin häst också.....du gör helt rätt i att flytta :bow:

vilken människa..
e helt mållös.. vad tänkte männniskan med..
ska aldrig mer klaga på mitt stall..
där håller ägarna sig utanför vad hästarna hållre på med(det får mer kompetenta personer ta hand om)..

du gör helt rätt i att flytta

Det må jo gå ann å snakke med stalleieren. At han tok ut hesten, var sikkert bare for å være hyggelig, han ville sikkert ikke gjort det hvis han ikke trodde det førte med seg noe positivt. Det er jo en jobb. Dette er nok ukunnskap heller enn noe annet. Kan dere ikke prate med han? Vise han hvordan det gjøres? Eller fortelle han hva som IKKE skal gjøres. :idea:

Man blir ju helt förstummad när man hör vad en del människor sysslar med!

jag förstår dig att du inte ville stå kvar där!
jag är så evigt tacksam för att vi har fått ett eget ställe med eget stall så jag kan ta hand om mina hästar själv.
visserligen så är det så att om jag ska åka bort så finns det ingen annan i närheten som kan ta hand om hästarna, men jag har en otrolig medryttare som gör det hon kan för att allt ska bli lättaren, sen har vi ju en granne som vi i värsta fall kan be honom se till att hästarna har vatten och att stängslet ser helt ut..
tyvärr kan han ingenting om hästar så han kan ju inte direkt visitera dom för att se om något är fel,
men allt som allt ser jag bara fördelar med att ha eget stall!

Stallägaren är den typen av människa som vet bäst och KAN ALLT :crazy: . Familjen har haft häst i många år, så det spelar ingen som helst roll vad man säger åt h*n.

Jag har upprepade gånger talat om för stallägaren vad som gäller min häst och VARFÖR. Framför allt vad som gäller ang ihopsläppning med nya hästar osv. Inte bryr h*n sig om det. h*n gör i alla fall som h*n vill. :crazy:

Det spelar ingen roll om det görs i all välmening. Det ingår i kontraktet att de ger hästarna frukost, fixar med täcken, släpper ut, ger hästarna lunch. Resten ska vi fixa själva. Vill stallägaren hitta på grejjer med en häst, så måste väl i alla fall ägaren till hästen tillfrågas först... :confused:

JAG går i alla fall inte med på att stallägaren tar sig friheter med MIN häst. JAG vill åtminstone bli informerad om och när pållan ska bli ihopsläppt med andra hästar osv.

Det handlar om att stallägaren ska visa vem som är "kung på gården"... - vissa människor funkar ju så... :crazy:

/Lizzie

Herregud!! :crazy: :crazy:

Som hästägare hade jag blivit fullkomligt skogstokig om ngn gjort så med min häst! :mad:

Och hade ngt hänt denna gång, så HADE stallägaren åkt dit så det blåst om det!
För sådant är ju solklart grov oaktsamhet, dessutom fanns det ju ett vittne, du!

Jag börjar förstå varför det händer så mkt olyckor med hästar. Med sådana puckon som den stallägaren som hanterar hästar, så är det ju inte alls konstigt att hästar förolyckas...

Man kan verkligen bli mörkrädd för mindre :crazy:

Nu är min pålla hemma hos mig. Så nu kan jag äntligen slappna av :D

Nu är det bara att försöka låna en liten shettis eller nåt, så hon får sällskap... än så länge får hon nöja sig med katterna :angel: Kissarna tycker det är mysigt med en häst i hagen... pållan skrämmer fram sorken :D

/Lizzie

Fast när det gäller det där med utsläpp i hage så tycks det finnas olika åsikter. Jag har en gång fått världens utskällning av stallägaren i ett stall där jag red en medryttarhäst för att jag släppte medryttarhästen så som du beskrev att man borde ha gjort (gå in, vänd hästen, stäng grinden, släpp hästen). Hon tyckte jag var fullkomligt okunnig, för det enda säkra sättet var att släppa hästen utanför hagen så att den sprang in själv. :crazy: På ridskolan där jag jobbade förut så släpper vi alltid inne i hagen, men det kanske är vanligt att man släpper utanför så som din (och min) stallägare gör?

Det är som gjort för olyckor när man släpper hästar så som min stallägare gjorde. Springer hästen in av sig själv är risken stor att man kan bli träffad av en "glädjespark". Om den nu inte tvärvänder och rymmer så som det inträffade hos oss.

Enligt god hästhantering, så ska man gå in med hästen, vända och stänga grinden, stå vänd mot staket och sedan släppa. Ska man släppa flera hästar så är det viktigt att alla personer står hästens huvud åt staketet, och att man släpper samtidigt. Allt för att minimera olycksrisken.

/Lizzie

Om man kollar på förbundets rekommendationer hur man ska släppa en häst i hagen, så är Lizzies sätt det som förespråkas. Dvs att man går in i hagen, vänder hästen mot sig, stänger grinden osv.

Men jag tycker att det är ok att göra olika saker på olika sätt. Det finns många rätt sätt! ;)

Men just i det här fallet så var ju situationen mkt fel tycker jag att släppa hästen så den "skulle gå in själv".
För eftersom ju hästen i fråga var en sådan som tom hade svårt att stå i stallet själv, så borde ju en som kallar sig hästerfaren kunnat räkna med att hästen skulle försöka smita med kamraterna tycker jag.

Med det vill jag säga att jag tycker man måste se lite till individen och just den situationen innan man tycker benhårt "rätt" eller "fel".

Vissa stallägare är helt enkelt inte kloka i huvudet.
Jag är så gla att jag hittat ett litet mysigt stall utan kludd men sånt , tjaffs bråk eller något. Tyvärr är det en bit till ridhus i stället men det är det helt klart värt. Den enda friheten hon tar sig ibland är att gå ut och borsta och kela lite med min häst när jag är borta och hon ser efter henne. :D

Men jag har stått i ett stall där stallägaren inte skötte allt som hon skulle. Hon gav inte min häst någon mat så fort hon visste att jag inte skulle se de. Sen flyttade hon runt hästarna så att min häst helt plötsligt var helt ensam och hela hennes flock gick med någon annan där hon inte kunde se de. Så hon stressade så hon hade näsblod minst en gång om dagen. Men hon såg alltid till att jag inte kunde se de. Genom att flytta tillbaka hästarna när hon visste att jag skulle komma till stallet mm. :mad:

i mitt förra stall hade vi en väldigt kort diskussion om hur vi skulle släppa hästarna i hagen eftersom mer lättstressade hästar hade fått ovanan att börja springa genom grindhålet då vissa släppte dem där.
Då alla insåg faran kunde bättre rutiner införas. Så borde det fungera överallt!

Det är ju inte bara att hästen kan springa iväg, utan även att den som håller i hästen kan bli överkörd om det inte sker sansat jämt.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 725
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 461
Senast: Lutten
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 684
Senast: Ceta
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 290
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera Mera VIII
  • Fälttävlans-tråden 2025