Bukefalos 28 år!

hantering av föl/unghästar!

Gullan86

Trådstartare
tänkte fråga lite.

hur hanterar ni fölen/unghästarna från att de föds till de rids in,
skriv ner ras, ålder under tiden som går och hur de växer upp(tex med kompisar på stora beten m.m) vad de får för foder under tiden och vad ni lär dem/hur mkt ni hanterar dem.
vid vilken ålder börjar ni rida in dem m.m.

alla raser välkomna.
 
Sv: hantering av föl/unghästar!

Mina föl (oavsett ras) hanteras nästan direkt efter födseln, de får på sig grimma, får lära sig lyfta fötterna o att bli tagen över kroppen. När det gått någon vecka får de lära sig o bli ledda i grimma o stå uppbundna. Nu menar jag inte hantering dagligen i flera timmar, men 10 min då o då, övrig tid går e på bete med mamma i stora kuperade hagar. När hösten kommer får de komma in i stallet för att äta i lugn o ro (enskilda uträknade foderstater). Vintertid leds de in o ut i hagen, borstas av någon gång då o då. Inte mkt hantering egentligen, men ändå så de är hanterbara när hovis kommer o om veterinär behöver tillkallas.
Vid 3 års ålder börjar jag mede longering o tömkörning för att senare ridas in (när beror på individens utveckling)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 760
Senast: Joro253
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 215
Senast: Mabuse
·
Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 362
Senast: AraSlei
·
Hästhantering Hej! Jag behöver nu tips och råd från er som är mer erfarna med bråkiga unghästar. Jag har en valack född juni 21. Han va som föl...
2
Svar
25
· Visningar
3 983
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp