Hantering av föl!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Nekko
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 841
N

Nekko

Jag behöver lite tips om hantering av fölungar! Jag har ett litet arabstoföl på sex dagar. Hon är lite blyg och skygg och jag kan inte få på henne grimma. Jag får klappa och röra vid henne lite och hon är även lite nyfiken på mig. Skall man tvinga sig på fölungen, hålla fast den - eller skall man ge det tid och låta henne komma fram till mig i sinom tid? Tips om hur man kan få på grimman? Jag blir lätt stressad när jag läser hästböcker om att vid en veckas ålder skall man kunna sätta på grimma och binda upp hästen samt lyfta hovar... Snälla kom med tips, vad bör den kunna och hur tuff skall jag vara? Mamman har inte något emot att vi människor är tillsammans med fölet, hon tycker nog snarare att det är skönt! Fölungen är född utomhus och har varit ute sedan dess (har vindskydd). Det kanske kan inverka på att den är lite skygg!
Tips mottages tacksamt!

Det är ingen som bestämmer vad du ska göra med ditt föl!! Böcker kan visa vägen, men de är inte alltid bokstavligt rätta.
Att fölet är född utomhus är ingen skillnad från ett föl som är född i ett stall. Har själv ett Connemara-föl just nu som från första dagen travade fram till mej så fort jag kom in i hagen.
Har dessutom ett fullblodsföl, som är född inne, och den är mycket försiktigare.
Det har med personlighet att göra...samt hur mycket du hanterar fölet.

Ta det lugn och stressa inte. Sitt ENSAM i hagen och vänta på att fölet ska komma fram till dej. Det brukar fungera för det mesta. Har man en fölunge som är extra försiktig så kan man ta in den med mamman i ett stall, där fölet inte har samma rum att springa iväg. Där kan du börja med att klia fölet och gosa med det litegrann. Men kom ihåg att även ett föl är starkt och kan göra oförutsedda saker.

Tvinga dej på fölet, men tvinga lugnt. Dyk inte på fölet så att du skrämmer det.
Det är ingen brådska, men ju fortare ditt föl uppskattar människor, ju mindre arbete är det senare. Ju större fölet blir, ju tuffare kommer det att bli.

Jag har inte så där jättestor erfarenhet av föl men jag har iaf. lärt mig att man får vara försiktig i början. En liten sak kan ge stor reaktion.

Ta det lugnt bara. Lär hästen att lita på dig innan du börjar introducera den för dör mycket nytt - som tex. grimma. Och när du väl ska ta på grimman så lår först hästen hälsa. Börja med att ha den med dig ut i hagen varje dag utan att göra mer än låta fölet hälsa - kanske sätt en på stoet och ta av den igen. men tiden kan du prova att vidröra fölet med grimman där du brukar klappa den - efter några dagar accepterar den säkert att du gör det på huvudet och sen kan du trä nosgrimman över - men sätt den inte över huvudet ännu.

Tänk på att inte göra saker med nya föremål, som du inte får göra med dina egna händer än. Får du inte klappa fölet på huvudet så ta inte på någon grimma. Händerna ska inte förknippas med obehag.

När jag fick mitt första föl sa min hovslagare till mej(han har hållit på med hästar hela sitt liv och hans far i sin tur har också sysslat med hästar jämt)att när fölet är nyfött ska man så fort som möjligt ta hjälp av någon som håller fölet åt en och sedan ska man "prägla" hästen genom att smeka den över hela kroppen överallt liksom mamman gör när hon slickar den.
I övrigt har jag inte tvingat mej på dem eller tagit på grimma med våld.

Man måste ju ingenting egentligen, men gissa om man har igen det arbete man lägger ner på en fölunge när den blir större? :)
Om jag var du skulle jag leda in mamman och fölet till stallet en gång om dagen just för att få den lite mer hanterad. Det är ju nu när fölungen är liten och inte hysteriskt stark som du KAN styra den med enbart handkraft. Jag har lett mina fölungar från stallet till hagen och tvärtom genom att någon annan ledde stoet före och jag gick med fölet med en hand bakom rumpan och en hand framme på bringan. De hade då grimma på, men jag tog ALDRIG i grimman. De har svag nacke och kan förknippa det med obehag att bli styrd via huvudlaget och det vill man ju inte! :crazy:

Att vänja fölungen vid grimma blir aldrig mer så lätt som det är nu. Kom bara ihåg att öppna grimman så att du knäpper den över nacken och inte drar den över öronen på fölungen första tiden. I övrigt håller jag med andra som skrivit i den här tråden när det gäller metodiken. Börja först med att vänja fölungen vid dig och att du tar på den. SEN kan du ha på grimman och låta den vara på en stund. Sen tar du av den och ut med hästarna i hagen igen = belöning. När fölungen vant sig mer vid dig kommer den att tycka om att du kliar på den på olika ställen då kan "klia på favvisstället" = belöning.

Lycka till! :)

Tack för alla tips, skönt att ni rekommenderar att ta det lugnt. Det känns ju bäst så! Vi skall nog få på en grimma med tiden. Ytterligare tips mottages tacksamt!

Jobbets föl var lite skygga i början,men vi började och gosa å borsta på mammorna...sen gav man fölen en liten klapp på baken å så...sen satt vi i boxarna lite å lät dom gå fram själv...nu har vi skapat bra kontakt med dom & vi kan klappa och busalite med dom...& idag så åkte grimman på för första gången...tog de lugnt och försiktigt...har haft med grimman in i boxen under en tid så dom fått kolla på den och tugga lite på den å så....ta de bara lugnt så går de säkert bra!!

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
1 055
Senast: Freazer
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på... 50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
37 240
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 684
Senast: Ceta
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden... 89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
82 155
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Geologins dag - Fråga en geolog

Hund, Katt, Andra Djur