Hantverkare var i lägenheten utan att jag var förvarnad.

Sv: Hantverkare var i lägenheten utan att jag var förvarnad.

Jag förstår verkligen om det känns olustigt.

Jag lånar din tråd lite, vad gäller för när huvudnyckeln får användas i hyresrätt? Jag bor i hyresrätt och här ska dom in ofta av olika skäl, har aldrig varit något akut dock. Nån gång har jag fått en lapp i brevlådan ett par dagar innan bara. Jaha, och om jag hade varit bortrest då? Nu är det t.o.m så att det känns jobbigt att vara bortrest, för att jag kan missa dessa lappar och okända människor springer i min lägenhet när jag inte är där :( Det kanske låter fånigt, men när jag flyttade in saknades en nyckel och det dröjde ett par veckor innan låset byttes och under tiden fick jag grejer stulna så det känns verkligen obehagligt att okända är här när jag inte är hemma. + En del andra anledningar.

Svar från HGF: http://www.hyresgastforeningen.se/F...a-in-i-lagenheten-for-att-spola-avloppet.aspx
 
Sv: Hantverkare var i lägenheten utan att jag var förvarnad.

Åh, tack. Då skulle jag alltså kunna kontakta hyresvärden och säga att lapp i brevlådan inte räcker eftersom jag kan vara bortrest, så de måste ha fått en bekräftelse på att det är ok innan huvudnyckeln används?
 
Sv: Hantverkare var i lägenheten utan att jag var förvarnad.

Åh, tack. Då skulle jag alltså kunna kontakta hyresvärden och säga att lapp i brevlådan inte räcker eftersom jag kan vara bortrest, så de måste ha fått en bekräftelse på att det är ok innan huvudnyckeln används?

Det kan du absolut göra.
 
Sv: Hantverkare var i lägenheten utan att jag var förvarnad.

Låter riktigt olustigt, hoppas det blir bättre framöver

Jag hittade följande skrivet av en jurist, dock vet jag inte om det även gäller Brf, men jag tycker det borde vara liknande. Mina fetningar och understrykningar

När får man som hyresvärd gå in i lägenheten/lokalen?

Huvudregeln är att hyresvärden är beroende av att hyresgästen lämnar sitt samtycke. Detta gäller även om det i hyresavtalet angetts att hyresvärden har rätt att inneha reservnyckel. Hyresgästen måste vid alltså vid varje enskilt tillfälle samtycka till att hyresvärden får använda reservnyckeln.

Från denna huvudregel finns undantag i 26 § hyreslagen, som främst anger att hyresvärden har rätt att utan uppskov få tillträde till bostadslägenheten eller lokalen för att utöva nödvändig tillsyn. Med det menas att göra en besiktning för att förvissa sig om bostadslägenhetens eller lokalens skick. Det kan också vaar för att vidta reparationsåtgärder och dylikt som inte kan uppskjutas utan skada, d.v.s. rena nödfall som att exempelvis stoppa en vattenläcka. I dessa fall är hyresvärden inte beroende av hyresgästens samtycke, men detta innebär inte, om man bortser från rena akutlägen som större vattenläckor, att hyresvärden på egen hand kan gå in i lägenheten.
Sedan fortsätter texten, följ länken ovan om du vill läsa allt.
 
Sv: Hantverkare var i lägenheten utan att jag var förvarnad.

det är precis så jag har fått det förklarat för mig, när det varit aktuellt. Att varje tillfälle de ska in i bostaden måste anmälas i förväg. Man ska inte behöva gå i tre månader och inte ha nån aning om vilka dagar det ska in någon i bostaden. Det kan finnas många orsaker till detta, t.ex husdjur som behöver flyttas på, att man sover efter nattjobb eller helt enkelt att man faktiskt har rätt att ha ett liv utan att en hyresvärd plötsligt och utan förvarning ska kunna klampa in i ens bostad.
 
Sv: Hantverkare var i lägenheten utan att jag var förvarnad.

Ja det känns rimligt att de måste fråga varenda gång de ska in. Vi har ju rätt många lagar som skyddar oss i vårat hem.

En gammal polare låg i sin säng, helt näck, med div leksaker mellan benen när det kom in en hantverkare helt plötsligt...

Sånt ska inte kunna hända.
Man ska veta när de ska in. Jag är väldigt glad att jag bor i hus kan jag lova, med hund dessutom. Folk som går in olovligt får skylla sig själva.
 
Sv: Hantverkare var i lägenheten utan att jag var förvarnad.

kl

Lånar tråden lite om det är okej... Hyresrätt, ventilation som ska kollas och sugas ur i alla lägenheter, hyresvärd delar ut lappar där det står att de kommer gå in med huvudnyckel, vill man inte det får man ringa och säga till. Jag ringde men områdesvärden som man skulle ringa till glömde säga till hantverkarna som då kom klampande vid 8 på morgonen, var ren tur att jag vaknade av dörrklockan och kunde ropa åt de att vänta innan de gick in. Väldigt olustigt för min del då jag har en sömnstörning som gör att jag sover både sent och ofta för tungt för att höra dörrklockan, och bor i en etta så jag kan inte direkt gömma mig i ett sovrum - nästa gång kan de mao lika gärna klampa in och se mig ligga där och sova i bara trosorna... Och det är tydligen inte första gången den här områdesvärden helt sonika glömmer meddela sånt här heller.

Vad gäller i ett sånt här fall?
 
Sv: Hantverkare var i lägenheten utan att jag var förvarnad.

Kl

Självklart får en hyresvärd/ansvarig med huvudnyckel inte gå in i en lägenhet utan att varje gång meddela avsikt, datum och planerad tid för att installera eller göra mindre reparationer! Om inte lag/regel eller vad..så gör man inte så av rent folkvett!

Däremot är det en helt annan femma om nödfall uppstår..Då brukar dessutom hyresvärd höra av sig, svarar man inte på telefon lämnar de en lapp om information/att de tar kontakt eller att man ska ringa.

Jag skulle faktiskt också känna mig just kränkt..ett hem är något mycket personligt, sin egen fristad där man själv ska få vara medveten/ha rätten att påverka vilka som kommer in.

Bara för att man bor i hyreslägenhet eller hyresrätt ska man inte behöva ha hyresvärden rännandes i sitt hem som denne vill..Skulle ni som bor i hus uppskatta att okända människor hade tillgång till att gå in i ert hem utan att meddela exakt dag och tidpunkt??

Hade något sådant inträffat hos oss är det ett som är säkert: Svärfar hade fått komma hit och installera inbrottslarm..
 
Senast ändrad:
Sv: Hantverkare var i lägenheten utan att jag var förvarnad.

Nej, jag tror ärligt talat inte att polisen gör något heller men ja, jag funderar faktiskt på att polisanmäla.

Eftersom så många verkar tycka att ordet kränkt inte passar så vi kan väl släppa det. Rejält olustigt känns det i alla fall

Men varför inte prata med dom först och sedan polisanmäla om det upprepar sig?
 
Sv: Hantverkare var i lägenheten utan att jag var förvarnad.

Men samtidigt så är det ju så att bostaden måste skötas om på rätt sätt.
Ventilationen måste rensas och saker måste lagas.
Om man i en bostadsrätt vill ha ett snabbt bredband med fiber så måste det ju installeras.

Hur skall det gå till då tycker ni?
Det är inte helt lätt att koordinera hantverkare på tider som passar hyresgästerna/bostadsrättsinnehavarna.
Och det kan bli stora merkostnader för att komma på exakt "rätt tid".
I en bostadsrättsförening så belastar dessa kostnader medlemmarna och i en hyresrätt så får hyresvärden stå för det hela.
Om hyresvärden måste lägga en massa pengar på trassel så blir det ju mindre pengar till trevliga saker som underhåll eller förbättringar.
 
Sv: Hantverkare var i lägenheten utan att jag var förvarnad.

Suga ur ventilationen kan vara akut.
Det är stor brandfara med damm och fett i den.
Vid akut läge så får hyresvärden gå in.
 
Sv: Hantverkare var i lägenheten utan att jag var förvarnad.

kl

Lånar tråden lite om det är okej... Hyresrätt, ventilation som ska kollas och sugas ur i alla lägenheter, hyresvärd delar ut lappar där det står att de kommer gå in med huvudnyckel, vill man inte det får man ringa och säga till. Jag ringde men områdesvärden som man skulle ringa till glömde säga till hantverkarna som då kom klampande vid 8 på morgonen, var ren tur att jag vaknade av dörrklockan och kunde ropa åt de att vänta innan de gick in. Väldigt olustigt för min del då jag har en sömnstörning som gör att jag sover både sent och ofta för tungt för att höra dörrklockan, och bor i en etta så jag kan inte direkt gömma mig i ett sovrum - nästa gång kan de mao lika gärna klampa in och se mig ligga där och sova i bara trosorna... Och det är tydligen inte första gången den här områdesvärden helt sonika glömmer meddela sånt här heller.

Vad gäller i ett sånt här fall?

Det som gäller är att du kan polisanmäla men det rimliga är kanske att meddela hyresvärden att du tyckte det var olustigt och att en polisanmälan kan bli aktuell om det händer igen. Det är mänskligt att fela.
 
Sv: Hantverkare var i lägenheten utan att jag var förvarnad.

Du har ju självklart rätt att känna dig kränkt.
Men jag förstår inte riktigt, har du medgett att dom får gå in med nyckel? Har du däremot sagt ifrån så har dom gjort fel. Hantverkarna får naturligtvis inte gå in med nyckel utan din tillåtelse, det är olagligt.
Vad gäller ostädad lägenhet, jag tror inte hantverkarna bryr sig så mycket, de är där och ska göra ett jobb.
Se det som ett tillfälle att städa nu:)
 
Sv: Hantverkare var i lägenheten utan att jag var förvarnad.

Men samtidigt så är det ju så att bostaden måste skötas om på rätt sätt.
Ventilationen måste rensas och saker måste lagas.
Om man i en bostadsrätt vill ha ett snabbt bredband med fiber så måste det ju installeras.

Hur skall det gå till då tycker ni?
Det är inte helt lätt att koordinera hantverkare på tider som passar hyresgästerna/bostadsrättsinnehavarna.
Och det kan bli stora merkostnader för att komma på exakt "rätt tid".
I en bostadsrättsförening så belastar dessa kostnader medlemmarna och i en hyresrätt så får hyresvärden stå för det hela.
Om hyresvärden måste lägga en massa pengar på trassel så blir det ju mindre pengar till trevliga saker som underhåll eller förbättringar.
Hemfriden går före allt som inte är absolut akut att åtgärda. Man FÅR INTE gå in i bostaden utan att ha förvarnat om när detta ska ske.
I de brf-områden som jag har erfarenhet av brukar det komma en lapp i brevlådan att hantverkarna kommer vara i området ifråga under vecka X-Y och göra detta, vilket innebär att man någon gång under dessa veckor MÅSTE upplåta sin bostad. Men passar det inte på måndagen, som de är i det aktuella huset, så hör man av sig och bestämmer tillsammans med fastighetsskötren (eller vem det nu kan vara) vilken av dessa dagar som passar bättre. Konstigare än så behöver det inte vara.

Att gå in i en bostad utan att ha förvarnat, förutsatt då att det inte är ett riktigt akut läge, räknas som hemfridsbrott.
 
Sv: Hantverkare var i lägenheten utan att jag var förvarnad.

Att gå in i en bostad utan att ha förvarnat, förutsatt då att det inte är ett riktigt akut läge, räknas som hemfridsbrott.

Visst.
Men jag undrade hur man skulle göra.
Inte vad som var förbjudet.

Om alla i en bostadsrättsförening vill ha bredband.
Så är det väl lämpligt att alla släpper in hantverkare för att installera bredband tills att arbetet är slutfört.
Eller?
TS borde ju insett att arbetet inte var färdigt och var ju förvarnad.
Jag antar också att TS vill ha fiber till så låg kostnad som möjligt för den bostadsrättsförening i vars styrelse hon sitter.

Precis som jag antar att hyresgäster vill att deras hyra skall räcka till så mycket bra saker som möjligt och inte gå åt till "Bomkörningar".
Jag antar också att hyresgäster önskar att få sina bostäder underhållna.
Och för det så måste ju hantverkare in, ibland under en längre period.

Så hur skall man bäst göra?
 
Sv: Hantverkare var i lägenheten utan att jag var förvarnad.

Vi har fått lapp med dag och ungefärlig tidpunkt. Sen har man fått ringa till hantverkaren och bestämma en exakt tid t.ex. ifall man som oss har hund i lägenheten eller om man vill vara på plats. Hur smidigt som helst.

Typ:
"Vi kommer att reparera blabla under vecka blabla. Vi kommer att arbeta mellan kl blabla och kl blabla. Vi startar på måndagen i a-trappans övrevåning och arbetar vidare neråt. Vi beräknar att vi hinner med tre lägenheter om dagen. Om ni har husdjur eller om ni vill ha en exakt tid, vänligen kontakta blablabla"
 
Sv: Hantverkare var i lägenheten utan att jag var förvarnad.

Det verkar ju bra.
Ni löser det på bästa sätt.
Så det borde alltså räcka med en lapp.
Hur skall den lappen lämnas?
I brevlådan, som anslag på dörren eller annat?
Och vad händer om någon inte är hemma och läser sin lapp?
Vilka skyldigheter har hyresgäster/bostadsrättinnehavare när det gäller att tömma brevlådan och läsa lappen?
Den kan ju vara bortrest.
 
Sv: Hantverkare var i lägenheten utan att jag var förvarnad.

Visst.
Men jag undrade hur man skulle göra.
Inte vad som var förbjudet.

Om alla i en bostadsrättsförening vill ha bredband.
Så är det väl lämpligt att alla släpper in hantverkare för att installera bredband tills att arbetet är slutfört.
Eller?

TS borde ju insett att arbetet inte var färdigt och var ju förvarnad.
Jag antar också att TS vill ha fiber till så låg kostnad som möjligt för den bostadsrättsförening i vars styrelse hon sitter.

Precis som jag antar att hyresgäster vill att deras hyra skall räcka till så mycket bra saker som möjligt och inte gå åt till "Bomkörningar".
Jag antar också att hyresgäster önskar att få sina bostäder underhållna.
Och för det så måste ju hantverkare in, ibland under en längre period.

Så hur skall man bäst göra?

Min granne vägrade envist lång tid att öppna för att bredbandet skulle dras genom dens lägenhet. Den ville inte ha bredband med förstod väl inte att det måste dras där också. Sen den fick förklartat för sig att hennes hål pluggades igen gav den med sig, låååångt omsider till alla andras förtret. Där togs väldigt mycket hänsyn :mad:
 
Sv: Hantverkare var i lägenheten utan att jag var förvarnad.

Jag förstår att det känns mycket olustigt. Det hade jag också tyckt, oavsett om det var städat eller inte. Däremot tycker jag att du ska släppa alla tankar på polisanmälan. Oavsett om det formellt är brottsligt eller inte måste du ställa dig frågan om det är sådana här saker som du vill att polisens knappa resurser ska ägnas åt. Det är ju uppenbart att ingen har velat dig något ont och att ingen har haft som avsikt att kränka dig. Man har enbart velat slutföra ett påbörjat jobb och har skött det klantigt. Det är inte sånt som rättsväsendet är till för. Vill du verkligen i själ och hjärta att både du och de andra inblandade ska kallas till polisförhör och sedan rättegång? Vill du att de ska hamna i belastningsregistret för en ren klantighet som inte har orsakat någon annan skada än att du känner ett övergående obehag?

Utifrån sett är det faktiskt helt uppenbart att detta inte är någon polissak. Däremot tycker jag att du ska begära tillbaka din nyckel omedelbart och dessutom ta upp frågan till diskussion i styrelsen. Du är förmodligen inte den enda som skulle ta illa upp om främmande människor gick in i lägenheten utan förvarning, annat än i ett akutläge.
 
Senast ändrad:
Sv: Hantverkare var i lägenheten utan att jag var förvarnad.

Det verkar ju bra.
Ni löser det på bästa sätt.
Så det borde alltså räcka med en lapp.
Hur skall den lappen lämnas?
I brevlådan, som anslag på dörren eller annat?
Och vad händer om någon inte är hemma och läser sin lapp?
Vilka skyldigheter har hyresgäster/bostadsrättinnehavare när det gäller att tömma brevlådan och läsa lappen?
Den kan ju vara bortrest.

För mig som så gott som alltid har bott i hyresrätt har sådant här aldrig varit ett problem. Vi har blivit meddelande via post och fått angivet att vi kan lämna in nyckeln vissa tider om vi inte kan vara hemma (och då ger man också samtycke till att hantverkarna går in), man är hemma och släpper in (dvs. tillåter dem att komma in) eller så är man inte hemma och släpper inte in och då hör hyresvärden eller hantverkarna av sig angående en ny tid. Oftast då per telefon.

Är man inte hemma och kan läsa lappen och inte har ordnat så att någon annan kollar posten får hyresvärden tyvärr vänta med vad det nu är som ska göras, om det inte är akut. Besvärligt, ja men att hantverkare och hyresvärdar springer lite som de vill i andras hem tycker jag är betydligt värre. Om en hyresgäst upprepade gånger hindrar hyresvärden från att utföra nödvändigt arbete är det som jag har förstått det skäl för uppsägning av hyreskontraktet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp