Hantverkare var i lägenheten utan att jag var förvarnad.

Vega

Trådstartare
I min lilla BRF (10 lgh i en fastighet) håller vi på att installera fiber. Arbetet påbörjades i juni och eftersom jag jobbar fick ordföranden i vår Brf en nyckel att låsa upp med då. Jag har sedan glömt att ta tillbaka nyckeln. Nu var det dock bara själva borrningen och inledande kabeldragningen som gjordes då och den sista installationen skulle ske efter semestrarna.

I dag var jag hemma en snabb sväng på lunchen vid tolv, och när jag kommer hem står ordföranden och kassören och pratar utanför och vi utbyter några ord innan jag går upp till min lägenhet. Nu när jag kom hem från jobbet vid fyra ser jag en lapp i trappuppgången från kassören att de sista installationerna av dosorna etc ska ske redan idag och imorgon, och när jag kommer in i min lägenhet ser jag att hantverkarna varit inne i lägenheten.

Till saken hör att jag inte mått så bra på sistone så städningen i lägenheten har varit eftersatt, så det har varit väldigt stökigt med skräp på golvet och klädhögar osv. Tänk er ”Extrema samlare”-light, inte för att jag har svårt att skiljas från sakerna men jag har verkligen inte förmått mig att ta tag i klädhögarna och skräpet. Köket har jag hållt efter så det är ingen ”hälsofara” men resten av lägenheten är jäkligt stökig. Jag inser att hantverkare säkert har sett en hel del tidigare i sin karriär men jag känner mig ändå fruktansvärt kränkt. Dessutom misstänker jag att ordföranden har ”stuckit in näsan” också när denne har öppnat dörren.

Är det någon form av olaga intrång, eller faller det eftersom jag ”lånade ut” min nyckel i juni? Är det ordföranden som får stå till svars eller är det föreningen som sådan? För kruxet är att jag själv är sekreterare i vår Brf. Jag kan inte fatta att de inte sa något vid lunch, då lär de ju ha vetat. Och annars så har de mitt mobilnummer, jag har fått sms om både ditt och datt tidigare, på något sätt hade de väl kunnat förvarna, då hade jag bett dem ta min lägenhet i morgon (det som skett idag är att de skalat av lite på en kabel...). Nu mår jag ännu sämre än vad jag gjort innan och känner mig fruktansvärt ledsen och kränkt.
 
Sv: Hantverkare var i lägenheten utan att jag var förvarnad.

Det blir nog svårt att hävda något då det var ett tidigare aviserat arbete som inte var avslutat.
 
Sv: Hantverkare var i lägenheten utan att jag var förvarnad.

Är det inte enklast att bara fråga dem "Varför sa ni ingenting om att de skulle gå in hos mig? Jag uppskattar verkligen inte att folk går in utan min vetskap" eller nåt sånt. Man kan ju säga nåt mindre irriterat om man vill också.
 
Sv: Hantverkare var i lägenheten utan att jag var förvarnad.

Vill du anmäla eller varför vill du veta om det är olaga intrång? Vad skulle du kunna anmäla och varför?

Visst att de hade kunnat skicka sms, men nu är det redan försent och vad hjälper det din "kränkning" om du får veta på buke att hantverkarna gjorde olaga intrång hos dig? Jag tror inte att polisen gör något även om du känner dig "kränkt".
 
Sv: Hantverkare var i lägenheten utan att jag var förvarnad.

Jag tycker inte om det här överanvändandet av kränkt. Det är väl lite fånigt att använda just det ordet om den här situationen.

Arbetet har varit aviserat, du känner obehag över att du inte anser att din städning motsvarat din ambition när det kommer till okända människor i lägenheten.

Varför inte nöja dig med att påtala att du kräver att de aviserar innan de går in, minst två dagar innan fortsättningsvis? Och kräver tillbaka nyckeln.
 
Sv: Hantverkare var i lägenheten utan att jag var förvarnad.

I min lilla BRF (10 lgh i en fastighet) håller vi på att installera fiber. Arbetet påbörjades i juni och eftersom jag jobbar fick ordföranden i vår Brf en nyckel att låsa upp med då. Jag har sedan glömt att ta tillbaka nyckeln. Nu var det dock bara själva borrningen och inledande kabeldragningen som gjordes då och den sista installationen skulle ske efter semestrarna.

I dag var jag hemma en snabb sväng på lunchen vid tolv, och när jag kommer hem står ordföranden och kassören och pratar utanför och vi utbyter några ord innan jag går upp till min lägenhet. Nu när jag kom hem från jobbet vid fyra ser jag en lapp i trappuppgången från kassören att de sista installationerna av dosorna etc ska ske redan idag och imorgon, och när jag kommer in i min lägenhet ser jag att hantverkarna varit inne i lägenheten.

Till saken hör att jag inte mått så bra på sistone så städningen i lägenheten har varit eftersatt, så det har varit väldigt stökigt med skräp på golvet och klädhögar osv. Tänk er ”Extrema samlare”-light, inte för att jag har svårt att skiljas från sakerna men jag har verkligen inte förmått mig att ta tag i klädhögarna och skräpet. Köket har jag hållt efter så det är ingen ”hälsofara” men resten av lägenheten är jäkligt stökig. Jag inser att hantverkare säkert har sett en hel del tidigare i sin karriär men jag känner mig ändå fruktansvärt kränkt. Dessutom misstänker jag att ordföranden har ”stuckit in näsan” också när denne har öppnat dörren.

Är det någon form av olaga intrång, eller faller det eftersom jag ”lånade ut” min nyckel i juni? Är det ordföranden som får stå till svars eller är det föreningen som sådan? För kruxet är att jag själv är sekreterare i vår Brf. Jag kan inte fatta att de inte sa något vid lunch, då lär de ju ha vetat. Och annars så har de mitt mobilnummer, jag har fått sms om både ditt och datt tidigare, på något sätt hade de väl kunnat förvarna, då hade jag bett dem ta min lägenhet i morgon (det som skett idag är att de skalat av lite på en kabel...). Nu mår jag ännu sämre än vad jag gjort innan och känner mig fruktansvärt ledsen och kränkt.

Kränkt.... Ett av de mest felanvända ord i det svenska språket...
Nej jag anser inte att du på något sätt är kränkt... Du har lämnat ifrån dig nyckeln... du sitter dessutom med i din Brf:s styrelse som sekreterare så det är din skyldighet att veta vad som gäller. För det är väl du som varit med mötena som tagit beslut om denna fiberdragning, och skrivit protokollet från mötet.
Ta tillbaka din nyckel, fråga de som utfört arbetet varför du inte fick någon information om att de skulle gå in i din lägenhet och gå sedan vidare i livet....
 
Sv: Hantverkare var i lägenheten utan att jag var förvarnad.

I min lilla BRF (10 lgh i en fastighet) håller vi på att installera fiber. Arbetet påbörjades i juni och eftersom jag jobbar fick ordföranden i vår Brf en nyckel att låsa upp med då. Jag har sedan glömt att ta tillbaka nyckeln. Nu var det dock bara själva borrningen och inledande kabeldragningen som gjordes då och den sista installationen skulle ske efter semestrarna.

I dag var jag hemma en snabb sväng på lunchen vid tolv, och när jag kommer hem står ordföranden och kassören och pratar utanför och vi utbyter några ord innan jag går upp till min lägenhet. Nu när jag kom hem från jobbet vid fyra ser jag en lapp i trappuppgången från kassören att de sista installationerna av dosorna etc ska ske redan idag och imorgon, och när jag kommer in i min lägenhet ser jag att hantverkarna varit inne i lägenheten.

Till saken hör att jag inte mått så bra på sistone så städningen i lägenheten har varit eftersatt, så det har varit väldigt stökigt med skräp på golvet och klädhögar osv. Tänk er ”Extrema samlare”-light, inte för att jag har svårt att skiljas från sakerna men jag har verkligen inte förmått mig att ta tag i klädhögarna och skräpet. Köket har jag hållt efter så det är ingen ”hälsofara” men resten av lägenheten är jäkligt stökig. Jag inser att hantverkare säkert har sett en hel del tidigare i sin karriär men jag känner mig ändå fruktansvärt kränkt. Dessutom misstänker jag att ordföranden har ”stuckit in näsan” också när denne har öppnat dörren.

Är det någon form av olaga intrång, eller faller det eftersom jag ”lånade ut” min nyckel i juni? Är det ordföranden som får stå till svars eller är det föreningen som sådan? För kruxet är att jag själv är sekreterare i vår Brf. Jag kan inte fatta att de inte sa något vid lunch, då lär de ju ha vetat. Och annars så har de mitt mobilnummer, jag har fått sms om både ditt och datt tidigare, på något sätt hade de väl kunnat förvarna, då hade jag bett dem ta min lägenhet i morgon (det som skett idag är att de skalat av lite på en kabel...). Nu mår jag ännu sämre än vad jag gjort innan och känner mig fruktansvärt ledsen och kränkt.

Du var ju informerad om vad jobbet gällde, lämnade ut nyckeln till en person som du litade på(han fick ju din nyckel frivilligt)
Jobbet var inte klart.
Sedan gick man in, med din nyckel och ditt tillstånd (jobbet var ju inte avslutat)

Så det är nog bara att svälja förtreten och "gilla läget"
 
Sv: Hantverkare var i lägenheten utan att jag var förvarnad.

Nu sticker jag ut hakan och tycker faktiskt att man visst kan känna sig kränkt över ngt sånt här. De är olika känsligt för olika människor det där med att någon går in i hemmet, vet att min fd sambo inte skulle brytt sig en sekund medan jag mår dåligt om nån kommer hit och ser när det är stökigt, jag är väldigt hårt uppfostrad att det ska vara städat innan man "släpper in folk".. Sen är det väl inte något en annan person kan säga, att "du är inte kränkt"? Däremot förstår jag att det blev som det blev denna gång så bit ihop och glöm det så gott det går (det finns ALLTID de som har det mkt värre hemma..) och påtala att du gärna vill bli förvarnad nästa gång.
 
Sv: Hantverkare var i lägenheten utan att jag var förvarnad.

Jag förstår mycket väl att det känns obehagligt att det har varit människor inne i ditt hem utan att du visste om det. Det var fel att du inte informerades om detta. Även fast du har lämnat ut nyckeln frivilligt hör det till god sed att meddela när hantverkarna ska utföra sitt arbete.

Det bästa du kan göra just nu tycker jag nog är att du förklarar för styrelsen att du tog illa vid dig av att du inte informerades om när arbetet skulle utföras och att ni fortsättningsvis informerar alla om när hantverkare ska in och jobba. Bättre rutiner till nästa gång helt enkelt.
 
Sv: Hantverkare var i lägenheten utan att jag var förvarnad.

*kl*
Hur är det om dom går in i lgh utan att jag lämnat ut nyckel/blivit informerad?
För ett par år sedan kom jag hem och hittade en lapp om att en hantverkare samt vaktmästaren varit inne i lgh för att kolla nåt, och att dom ev skulle in igen dagen efter. Grejen var det att jag då jobbade natt och som tur är hade jag av ngn anledning sovit hos föräldrarna, annars hade jag + hund vaknat av att främmande män stog i lgh (jag vaknade inte av ringklockan då), inte så kul. Hade tänkt ringa dom men eftersom jag jobbade natt och dom bara har tfntid på fm rann det ut i sanden men kom att tänka på det nu.
 
Sv: Hantverkare var i lägenheten utan att jag var förvarnad.

det faktum att man har lämnat ut en nyckel innebär inte att hyresvärden/hantverkare får gå in i bostaden när som helst, utan att ha förvarnat om det.
 
Sv: Hantverkare var i lägenheten utan att jag var förvarnad.

Detta påminner mej om när vi hyrde ett hus på landet och vi var bortresta när hyresvärden ringer och undrar om vi har öl eller vin han kan få låna.

Då vi är bortresta säger min man att han får lösa det på annat sätt. När vi kommer hem är kylskåpet rensat på öl :crazy: och whiskyflaskan från skåpet borta, en lapp på bordet sa att han skulle lämna igen det till veckan!:meh:

Då kände man sej lite lätt förbannad!:rage:
Vi fick tillbaka det han "lånat" plus lite extra. Men han förstod aldrig riktigt det där med gränser.
 
Sv: Hantverkare var i lägenheten utan att jag var förvarnad.

det faktum att man har lämnat ut en nyckel innebär inte att hyresvärden/hantverkare får gå in i bostaden när som helst, utan att ha förvarnat om det.

Nyckeln lämnades ut för att de skulle göra ett jobb och den skulle väl återlämnas när jobbet var klart.

förvarning...ja den fans väl iom att nyckeln avhämtades.
så..gilla läget är nog det enda vettiga alternativet.
Och mår man illa av att ha ostädat..om det kommer folk..städa och håll städat:D
 
Sv: Hantverkare var i lägenheten utan att jag var förvarnad.

Detta påminner mej om när vi hyrde ett hus på landet och vi var bortresta när hyresvärden ringer och undrar om vi har öl eller vin han kan få låna.

Då vi är bortresta säger min man att han får lösa det på annat sätt. När vi kommer hem är kylskåpet rensat på öl :crazy: och whiskyflaskan från skåpet borta, en lapp på bordet sa att han skulle lämna igen det till veckan!:meh:

Då kände man sej lite lätt förbannad!:rage:
Vi fick tillbaka det han "lånat" plus lite extra. Men han förstod aldrig riktigt det där med gränser.

det förfarandet kan vara förståeligt men absolut inte acceptabelt!!:meh:
 
Sv: Hantverkare var i lägenheten utan att jag var förvarnad.

Man skriver ofta på det i så fall, men hos mig så är det bara vid akutfall som vattenläcka mm de får gå in utan tillstånd.
Hade ett olaga intrång av den förra vaktmästaren, det och en massa andra övertramp ledde till hans avsked.
Det var otäckt för jag hade känslan av att nån varit inne i lägenheten men först när jag upptäckte att grejorna på fläkten var nerplockade så förstod jag.
Och jag och grannen har separata kanaler för fläkten så det var inte pga det heller och jag hade inte felanmält.
Numer har jag larm så :) de måste förvarna innan så grannen kan slå av larmet.
 
Sv: Hantverkare var i lägenheten utan att jag var förvarnad.

Det blir nog svårt att hävda något då det var ett tidigare aviserat arbete som inte var avslutat.
Gör det någon skillnad att det gått tre månader sedan hantverkare senast var i lägenhten och att det då aviserades i god tid och att det då stod att det skulle informeras igen när arbetet skulle slutföras?
 
Sv: Hantverkare var i lägenheten utan att jag var förvarnad.

Vill du anmäla eller varför vill du veta om det är olaga intrång? Vad skulle du kunna anmäla och varför?

Visst att de hade kunnat skicka sms, men nu är det redan försent och vad hjälper det din "kränkning" om du får veta på buke att hantverkarna gjorde olaga intrång hos dig? Jag tror inte att polisen gör något även om du känner dig "kränkt".

Nej, jag tror ärligt talat inte att polisen gör något heller men ja, jag funderar faktiskt på att polisanmäla.

Eftersom så många verkar tycka att ordet kränkt inte passar så vi kan väl släppa det. Rejält olustigt känns det i alla fall
 
Senast ändrad:
Sv: Hantverkare var i lägenheten utan att jag var förvarnad.

... du sitter dessutom med i din Brf:s styrelse som sekreterare så det är din skyldighet att veta vad som gäller. För det är väl du som varit med mötena som tagit beslut om denna fiberdragning, och skrivit protokollet från mötet.
Ta tillbaka din nyckel, fråga de som utfört arbetet varför du inte fick någon information om att de skulle gå in i din lägenhet och gå sedan vidare i livet....
Ja, jag har skrivit protokoll på ett möte där det togs beslut om att vi skulle installera fiber. När och hur arbetet sedan ska genomföras är det enbart kassören och ordföranden som varit delaktiga i, det är de två som "styr o ställer", de har bott i huset länge och är betydligt äldre än mig.

Absolut ska nyckeln tillbaka och ja, nu går det inte att backa bandet så det är väl bara att gilla läget. Lägenheten blev i alla fall städat i går kväll, så någonting positivt kom det ju ut av det...
 
Sv: Hantverkare var i lägenheten utan att jag var förvarnad.

det faktum att man har lämnat ut en nyckel innebär inte att hyresvärden/hantverkare får gå in i bostaden när som helst, utan att ha förvarnat om det.
Så har ju jag uppfattat det också. Jämför med en fastighet där det finns en huvudnyckel, det ger inte hyresvärden/fastighetskötaren rätt att gå in i lägenheter hur som helst heller.
 
Sv: Hantverkare var i lägenheten utan att jag var förvarnad.

Så har ju jag uppfattat det också. Jämför med en fastighet där det finns en huvudnyckel, det ger inte hyresvärden/fastighetskötaren rätt att gå in i lägenheter hur som helst heller.

Jag förstår verkligen om det känns olustigt.

Jag lånar din tråd lite, vad gäller för när huvudnyckeln får användas i hyresrätt? Jag bor i hyresrätt och här ska dom in ofta av olika skäl, har aldrig varit något akut dock. Nån gång har jag fått en lapp i brevlådan ett par dagar innan bara. Jaha, och om jag hade varit bortrest då? Nu är det t.o.m så att det känns jobbigt att vara bortrest, för att jag kan missa dessa lappar och okända människor springer i min lägenhet när jag inte är där :( Det kanske låter fånigt, men när jag flyttade in saknades en nyckel och det dröjde ett par veckor innan låset byttes och under tiden fick jag grejer stulna så det känns verkligen obehagligt att okända är här när jag inte är hemma. + En del andra anledningar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp