Happy Mouth Hang Cheek

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare plus_mig
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 44
  • Visningar Visningar 3 162
Sv: Happy Mouth Hang Cheek

Håller med. Kan tillägga att Sylvia Loch (klassisk ridkonst) rekommenderar detta bett och rider nästan alla sina hästar på det.

Ett bett med en RAK mundel är ALLTID ett stångbett...

Däremot så är det UTSIDANS utformning som anger om det är ett bett med lösa ringar, fasta ringar, skänklar - hela som på t.ex. pelham och kandarstång eller halva skänklar som Baucher...

Därför är t.ex. ett pelham med delad mundel INGET stångbett, utan ett tränsbett med skänklar....

Jag har väl aldrig sagt att ett Baucherbett det inte är ett bra bett att använda...
Och det har gamla anor...jag har i sverige sett det användas i >40 år....

Det är ett utmärkt bett att använda när man tycker att ett tränsbett är för "snällt" och ett pelham för "starkt"...

Under många år såg jag aldrig någon annan än jag själv använda det, men nu verkar det ha blivit uppmärksammat igen...
Men döm om min förvåning när det nu helt plötsligt använd "upp och ner"...

Men tack vare era två inlägg har jag nu förstått var dels återanvändandet och "upp och ner"vändandet kommer ifrån...
Tusen tack för det klargörandet...

P.s. Jag tror att jag som ett experiment ska ta och pröva hur effekten blir om man vänder på det...Vore roligt om någon av er som använder det med lilla ringen uppåt kunde vända på era bett och se om ni märker någon skillnad. d.s.

palle skrev:
Ett bett med en RAK mundel är ALLTID ett stångbett...

Däremot så är det UTSIDANS utformning som anger om det är ett bett med lösa ringar, fasta ringar, skänklar - hela som på t.ex. pelham och kandarstång eller halva skänklar som Baucher...

Därför är t.ex. ett pelham med delad mundel INGET stångbett, utan ett tränsbett med skänklar....

Nu fattar jag inte alls hur du menar :crazy:
Det är väl skilnad på ett stångbett och ett odelat bett? Ett stångbett måste ha en över och underskänkel, och ett stångbett kan vara odelat.

Du blandar ihop 2 olika saker..

Mundelen och ytterdelen...

Mundelen kan alltså vara odelad = rak - med eller utan port = STÅNGbett

Ytterdelen kan ha olika utseenden, men har den skänkel - med över och under skänekl eller bara enkelskänkel = SKÄNKELbett...

Exempel på stångbett MED skänkel är: Kandartång, Pelham med rak mundel...

Stångbett UTAN skänkel kan vara av tränsbettstyp...

Sen har vi då dom som har skänklar men har delad mundel: Pessoa, Pelham med delad mundel...
Men dessa bett är INGA stångbett....
Dom är "träns"bett med skänklar...
Som tyvärr har den fula ovanan att knipa om tungan och slå upp i gommen vid tygeltag om dom bara är enkelledade i mundelen...

Men ett odelat bett är inte lika med ett stångbett.

Vi menar nog samma sak men har lärt oss olika helt enkelt. :)

Vad är ett fullcheek för dig då?

jag har lärt mig att ett stångbett = bett med hävstångsverkan

ett oledat bett kan således även vara ett tränsbett, precis som ett ledat pelham är ett slags stångbett

Har funderat en hel del på detta bett. Någon som vet var detta finns att köpa här i Sverige? Har bara sett det på engelska sidor.... Jag är ute efter ett med rak mundel. Funderade ett tag på att ta rondellen och kapa till ett av ett pelham...

//Girlie

Det var olika bud om hur detta bett ska sitta såg jag. Har själv inte använt ett sånt men lärt mig att det passar bra på hästar som vill lägga tungan över bettet. (och jag har också lärt mig att sidostyckena ska fästas i de små ringarna och tyglarna i de stora)
Men om det är rätt kan jag inte vara säker på förstås.

Vad menar du?
Ett Fullcheek är ett bett med parerstänger, och dom har ju inget med hur bettet ser ut i mundelen...

Kan också tillägga att grannen just set vad som diskuterats i tråden om vad som är skillnaden mellan ett STÅNGbett och ett SKÄNKELbett...
Han är nästan ren nybörjare men hade absolut INGA problem att vare sej förstå vad jag skrivit eller peka ut vilka av mina bett som var STÅNGbett och vilka som var SKÄNELbett...
Oavsett hur dom såg ut i mundel respektive utsida....

Men stångbett och skänkelbett är för mig samma sak, altså ett bett med hävstångseffekt
Ett bett med parerstänger är ett parerstångsbett.
Ett odelat bett är ett odelat eller rakt bett.

Det är det som är fel...

Ett stångbett är INTE ALLTID ett skänkelbett...

Du har gjort som dom flesta gör, blandar ihop mundelens utseende med utsidans utseende...

Även jag har gjort det felet en gång i tiden...

Försök att alltid tänka dej alla bett i 2 helt skilda delar...
Mundelen för sej och utsidan för sej...

Hur mundelen ska se ut avgör hur det ser ut i hästens mun...

Utsidan avgörs av hur du är i din ridning och hur dina händer är...

Hur gör du när du handlar kläder t.ex. har du exakt samma storlek i tröjor och i byxor?
Utan du köper troligtvis en storlek i tröjan och en annan i byxorna...

Det är precis så du ska tänka dej hur ett bett är konstruerat...
Ett utseende på insidan = en storlek på tröjan
Ett annat utseende på utsidan = en annan storlek på byxorna...

Ett helt bett = påklädd människa...

Förstår du nu hur jag menar?

Ja, jag förstår att mundelen och "utsidan" är två helt skilda saker. Det har jag aldrig sagt nåt om. Men jag förstår fortfarande inte hur du menar i övrigt..

gå in här http://www.levad.nu/markus/bok/10.htm under stångbett (bläddra ner en bit)

så kan du läsa detta och mkt mkt mer om stångbett
"Namnet har bettet fått av de två hävstängerna, en på varje sida, som är idén med hela bettet. Det är denna hävstång som har gett bettet dess namn, och inte som många tror, att munstycket är stelt (jag har hört folk envist hävda att ett oledat tränsbett har varit ett stångbett)."

Vad globus skriver om sina bett intresserar mig faktiskt inte. Ett stångbett = bett med hävstänger, ett odelat bett = ett rakt bett

*lånar knapp*

Borde inte detta Baucherbett fungera ungefär som ett postkandar (körbettet), de ser ju nästan exakt likadana ut, förutom att postkandaret har kedja samt en ytterligare ring?

Nej, för postkandar är ett stångbett och ett Filet Baucher-bett är ett bett utan stångverkan, men som utövar en svag press på hästens nacke i och med att ringarna är fasta.
Ett Filet Baucher kan aldrig fungera som ett stångbett då det inte har någon kindkedja och för att tyglarna glider i ringarna och alltid sitter i samma höjd som mundelen. Ett stångbett har alltid tyglarna längre ner än mundelen och får därför det vi kallar hävstångsverkan.

Som svar på hur bettet skall sitta så skall man som Tigertofflan, PrinceFair mfl. säger ha tyglarna i den stora ringen och sidostyckena i de små.

men vilken röra :crazy:

Hur ska bettet egentligen sitta, kan ngn förklara det för mig utan en massa krusiduller....

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 050
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
Hundavel & Ras Det är inte dags än, men vi pratar ibland om att skaffa en till hund. I dagsläget har vi en jaktlabbe som blir två år i vår. Han är vår... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 151
Senast: ildiko
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
4 026
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka