Här är listan över giftiga växter

Känns lite om om man blandar högt och lågt. Vissa av de där växterna stoppar mina i sig ganska mycket av utan problem medan andra är dödliga i låga doser. En stor brist i listan är att man för de felsta växterna inte talar om hur giftiga de är eller på vilket sätt.
Så hur gifitga är egentligen Åkerfräken och Smörblomma om vi jämför med Sprängört och Stånds? Knappt alls skulle jag vilja påstå men många lär ju få halv panik.
/Shaggy som har en häst som älskar att äta Åkerfräken
 
Och vid koll på SVA så står det att Åkerfräken bryter ner vitamin B1. Vid utfodring med hö som innehåller 20% Åkerfräken så kan djuret dö på 2 veckor.
Jag tolkar det som att det inte är särskilt farligt om hästen tar några tuggor då och då utan att det handlar om att det är farligt vid överdosering. Att lägga in det i en lista där växter som Sprängört och Stånds nämns riskerar att skapa panik helt i onödan.
 
Ja, det där med åkerfräken har jag funderat över. Vi har det i massor hos oss. När jag är ute och betar min häst så VILL han verkligen äta åkerfräken! Han brukar annars vara väldigt kinkig och bara plocka ut det bästa, så att säga. Jag gissar att han fått i sig en massa åkerfräken genom åren och än så länge "peppar peppar" har han aldrig blivit sjuk av det. Men det känns ju obehagligt ändå förstås.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Och jag har bestämt mig för att hela detta året ska handla om MIG. 🥳 Missförstå mig rätt nu. Jag har både man, barn, hund och jobb som...
Svar
19
· Visningar
1 586
  • Artikel
Dagbok Den här tiden på året är alltid svår. Jag vet inte vad jag ska göra inomhus så många timmar när det är mörkt. När det blir mörkt så...
Svar
10
· Visningar
885
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Jag har ju haft problem med att jag inte lyckas ta mig upp ur sängen på morgonen och sen på kvällen har jag haft svårt att somna i tid...
Svar
11
· Visningar
1 012
Senast: Wille
·
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 105
Senast: JennyLz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp