Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Precis, särskilt när det gäller enskilda friidrottsutövare. De är ju trots allt även människor med egna uppfattningar och känslor. Själv hade jag blivit vansinnig om min arbetsplats hade försökt att hindra mig från att att uttrycka mig i politiska och/eller moraliska frågor.
Helt klart måste alla ha rätt att ha en uppfattning och även ha rätt att utrycka den.
Alla måste däremot ha rätt att få fokusera enbart på idrotten om de känner för det. De som inte alls vill blanda in politik i sitt idrottande skall slippa. Många vill ju vara inne i sin bubla, särskilt vid stora mästerskap.
Annars tror jag inte på bojkotter som vissa pratar om. Nu när VM genomförs i Moskva så kommer hela den här debatten upp och idrottare som Emma Green Tregaro får chansen att visa sina naglar. På sikt tror jag att de här mötena med människor som blir av i Moskva är bra.
Jag håller helt med. Men samtidigt står det ju dem som inte vill blanda in politik fritt att gå in i bubblan utan att blanda in politik i sitt idrottande. Isinbajeva hade inte behövt att svara på det hon uppfattade var en politisk provokation. Genom att göra det så gör hon ju själv politik av sitt idrottsmannaskap.
Anser inte alls att idrott ska hållas åtskild av politik, !
Men jag tycker det här är riktigt trist. Isinbajeva var ju lite av en idol faktiskt. Den perfekta kvinnokroppen enligt mig kanske. Om man nu får sjunka så lågt att man tar upp det här![]()
Det jag menar är att tex Aregawi inte verkar speciellt intresserad av att ventilera någon politisk åsikt. Det känns onödigt att pressa henne på vad hon tycker i frågan faktiskt.
Självklart ska man kunna uttrycka sina åsikter angående alla människor lika värde osv. Men i denna situationen blir det ju en protest mot en viss lag som fattats av ett visst styre osv. Den som tror något annat är väldigt naiv. Inte lätt att dra gränsen med andra ord..
Varför skulle någon tro något annat, undrar jag. Det är väl klart att det är enprotest mot en viss lag. Vad skulle det annars vara? Jag ser dock inte problemet. Eftersom idrottare och alla runtomkring råkar vara människor, kan man nsturligtvis inte separera idrott och politik och jag tycker inte ens att det är önskvärt.