Har du läst Alice Munro?

aprilmaj

Trådstartare
Jag har inte läst henne - än. Men jag längtar redan. Tänk, någon som i en bisats beskriver något livsavgörande. Är hon så bra som jag tror?

Sv: Har du läst Alice Munro?

Jag har läst novellsamlingen "Kärlek, vänskap, hat". Det var för närmare tio år sedan, precis när den hade kommit ut. Mycket läsvärd! Jag läste dock en recension av "Brinnande livet" tidigare i år som fick mig riktigt sugen att läsa henne igen.

Jag har läst två novellsamlingar. Jag kommer ihåg att jag gillade dem men pinsamt nog var det nästan inget som fastnade trots att det bara var några år sedan.

Jag har läst några enstaka noveller i novellsamlingar, och hennes egen samling Too Much Happiness.

Hon skriver väldigt bra, men jag tycker att novellerna är oftast ganska mörka i sin stämning, man blir inte speciellt glad av att läsa dom.

Har inte läst något ännu men är jättesugen nu ju!
Funderar på lättaste sättet att få fatt i böckerna, biblioteket känns rätt kört det närmsta året och det brukar väl vara slutsålt ett bra tag när man tillkännagivit pristagaren?

Jag fick det intrycket också när jag lyssnade till radions reportage om henne, ganska tunga saker som att hon var ute och gick på nätterna som liten för att hon kände att annars skulle hon mörda sin lillasyster som sov i sängen under. Jag tror inte hon är något för mig.

"Brinnande livet" finns som e-bok för 99:-. (och den lär inte säljas slut:))

Vad var det som du tyckte var bra?

Svårt att sätta fingret på det så här tio år senare. Men det har med hennes sätt att berätta att göra, hur hon förmedlar karaktärernas tankar och relationer till andra. Varje novell borrar sig in på djupet i huvudperson och man får känslan av att sitta med på dennes axel och följa med och känna och tänka allt som denne känner och tänker. Det är snarast det framför novellernas handling som är minnesvärt.

Jag läste en av hennes noveller i min morgontidning i morse. Och jag blev imponerad. Inte av vad hon ville berätta utan hur hon gjorde det, hur otroligt "ekonomiskt" hennes språk var. Några få ord berättade massor.

Det vill jag se mer av - och inspireras av. Så jag har just beställt två av hennes samlingar i pocket. Normalt har jag svårt med noveller, dock. Men jag vill försöka knäcka koden och förstå hur hon gör.

kl.

Ett tips är att biblioteken har Brinnande livet av Munro som e-bok som man gratis kan ladda ned. Finns på något som heter Elib.

Kan du inte återkomma när du har läst samlingarna? Skulle vara intressant att höra dina reflektioner.

Ja fast det kanske dröjer, de kommer först nästa vecka, jag har just bara börjat på en tjock Knausgård och har dålig fart på min läsning just nu. Här dyker säkert upp de som hinner före mig:)

Liknande trådar

Kultur Kom att tänka på en specifik manlig skådespelare men kan för mitt liv inte komma på vad han heter och förstås heller inte släppa det...
Svar
8
· Visningar
547
Senast: Tarnin
·
Relationer Idag för 25 år sedan träffade jag hästen som fick mig att förändra mitt liv. Redan från första stund så förstod jag mig på henne och vi... 2
Svar
20
· Visningar
1 842
Senast: Görel
·
Kropp & Själ Har möjlighet att ta pneumokockvaccin (gratis tror jag) då jag är i riskgrupp. Eftersom jag läst här om folk som blivit långvarigt...
Svar
7
· Visningar
236
Senast: lizzie
·
Kropp & Själ Jag tror att jag kan upplevas som smart. Jag läser mycket, har en akademisk utbildning och är bra på mitt jobb. Men jag har också läst... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 352

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka