Har en fråga...

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Znooty
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 2 079
Sv: Har en fråga...

Det ena bettet utesluter inte det andra, jag rider på tränsbett i dressyr och vid uteritter, men i hoppning och terräng dvs ca 1 gång per vecka använder jag en pelhamstång. Min häst är mycket het och stark i hoppningen, men på ett skarpare bett blir hon lydig och vändbar och jag kan rida med små tygeltag istället för att hänga baklänges runt hela banan.

Bisquit skrev:
Känner att jag måste försvara mig som själv rider på pelham. Ponnyn står 2-3 dagar i veckan och då jag kommer och ska rida är hon otroligt het och stark som sjutton. Vilket gör det otroligt skönt att rida med ett bett där man faktiskt har KONTROLL och inte bara flänger omkring i skogen. Dessutom måste jag ta henne mindre i munnen med pelhambettet vilket är oerhört skönt. Visst. Det handlar väl en del om att hon är extremt dålig på att lyssna och ta ryttarens hjälper på allvar och det vet jag men efter att jag har ridit henne på pelham har hon börjat lyssna och ta bettet bättre då man inte rider med pelhamet.

Sen finns det ju småungar som säkert har det bara för att hästen ska se "svår" ut.
Hon kanske inte hade varit så pigg om hon inte hade stått 2-3 dagar i veckan? :smirk:

det jag menar är att alla som har hästar som går bra utan pelham kanske ska ha "vanligt" bett istället för onödigt skarpa bett.............. :)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 226
Senast: dukie
·
Utrustning Jag har haft vanliga hederliga snösulor på alla hästarna jag ägt sedan mitten på 90-talet och det har alltid fungerat klockrent, tills...
Svar
14
· Visningar
919
Senast: Bison
·
Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 157
Senast: Capybara
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 032

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Svårtransporterad häst
  • Dressyrsnack nummer 18
  • WE-tråden
Tillbaka