Har en säkerhetsväst "bäst före" datum?

caradan

Trådstartare
Har googlat men hittar ingenstans där det står om hur man ska tänka med en säkerhetsväst.
Är en ny, säg RS, väst tillverkad i år säkrare än en som är tillverkad för säg 3 år sedan?
(Nu menar jag inte om man jämför med de som fanns i början för jag antar att de blivit säkrare med tiden.)

Sv: Har en säkerhetsväst "bäst före" datum?

Nu var det visserligen en säljare som sa detta till mig men hon sa att man ska räkna med att man kan ha en säkerhetsväst ca 5 år om den inte gått sönder såklart.

I mina öron låter det rimligt att en säkerhetsväst är fräsch ungefär så länge eftersom materialet åldras även om man inte kan se det från utsidan.

Hjälmar brukar man räkna håller 3-5 år.

En hjälm och en säkerhetsväst är ju endå en såpass bra skyddsutrustning att ha när man rider så jag tycker det är värt att byta den efter 5 år även om det ser fint ut på utisdan.
Känns ju tämligen onödigt om man skulle åka av å gör illa sig onödigt mkt pga gamla grejer med materialutmattning...

Är väl som med bilbarnstolar.. de har ett bäst föredatum för de slits och brukas i olika väder osv. :) 5 år låter rimligt.

Det borde vara ca 3-5 år, det håller jag med om men jag hittar ingen specifik info ATT det är så.

Liknande trådar

Hemmet Jag ska ha ut en snickare för att sätta in 3 nya fönster (inte byta ut gamla, utan tre nya fönster som inte funnits tidigare för att få...
Svar
2
· Visningar
359
Senast: MiaMia
·
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna... 2
Svar
31
· Visningar
4 484
Senast: JennyLz
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 203
Senast: super
·
  • Låst
Anläggning https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/pPv7B6/skracklarm-fran-djursholms-ridskola-hastar-plagas Halta hästar som tvingas gå lektioner... 19 20 21
Svar
409
· Visningar
23 458
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka