Bukefalos 28 år!

Har folk så dålig koll på last- och totalvikt på sina släp?

Sv: Har folk så dålig koll på last- och totalvikt på sina släp?

Tror du har rätt.. kollade med min mammas volvo 855 på släpvagnskalkylatorn och den får inte dra mitt släp på b-kort överhuvudtaget. Bara på utökad och då får hon enbart lasta 720 kg

Fast vad har det med saken att göra att du inte får dra med din mammas bil på ditt körkort? Det är ju troligen så att din mammas bil har en så hög totalvikt, vilket ofta nyare Volvos har, så den iaf går över 3500 kg gränsen. Där är det ju inget som är ändrat om man har vanligt B-kort. Se min bils exempel igen...

Nu har jag tagit med så ni ser tjänstevikten oxå....

Tjänstevikt, kg: 1430
Totalvikt, kg: 1800
Ursprunglig totaltvikt, kg: 1800
Max släpvagnsvikt, kg: 1600
Max släpvagnsvikt kg, obromsad:
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1700
Släpvagns maximala totalvikt vid utökad B-behörighet, kg: 2450

Det står ju svart på vitt!! Förut fick jag bara dra 1430 kg på mitt B-kort men numer efter regeländringen så får jag alltså med samma bil dra 1700 kg men blir begränsad av bilens egen dragförmåga som då är 1600 kg.

Bilens tjänstevikt + lastvikt blir = bilens totalvikt så bilar som inte har haft så stor lastvikt gynnas av dom nya reglerna.

Jag tycker inte det kan bli tydligare.. Bilens totalvikt 1800 kg + släpvagnens maximala totalvikt 1700 kg = 3500 kg.. Men som sagt viktigt att hålla koll på vad bilen själv, pga konstruktion, maximalt får dra. Med utökad behörighet får jag hänga på en släpa med totalvikt 2450 kg men får fortfarande inte lasta mer än upp till 1600 kg!!!!
 
Senast ändrad:
Sv: Har folk så dålig koll på last- och totalvikt på sina släp?

Lägger till ett till exempel..

Ett ex taget ur luften:
Bilens totalvikt, 2700 kg
Max släpvagnsvikt, 3000 kg = vad bilens konstruktion klarar!!!
Max släpvagnsvikt med B körkort blir ju då bara 800 kg. För det är det som är kvar upp till 3500 kg.
Max släpvagnsvikt utökad B körkort blir då 1500 kg. För det är det som är kvar upp till 4200 kg.
Mellanskillnaden mellan bilens totalvikt och vad man max får dra på vanligt B kort resp utökat blir släpvagnens maximala totalvikt.
 
Sv: Har folk så dålig koll på last- och totalvikt på sina släp?

Jag kan iof dra det mesta med mammas bil då jag har E-kort

Jag läste det först som du skrev att man fick komma över en totalvikt på 3.5 ton på b-kort. Men så var det ju inte visade det sig.

Däremot fattar jag inte varför du bara fick dra så lite som 1430 innan med din bil? Om max släpvagnsvikt är 1600 så borde du fått dra 1600 på B-kort innan oxå?
 
Senast ändrad:
Sv: Har folk så dålig koll på last- och totalvikt på sina släp?

Det var för att före jan i år så fick inte släpans totalvikt överstiga bilens tjänstevikt när man har B-kort därav 1430 kg som då min bil har som tjänstevikt. På E kort har bilen alltid fått dra 1600 kg
 
Sv: Har folk så dålig koll på last- och totalvikt på sina släp?

Jo det visste jag.. men det är alltså det som ändrats i år då att man får dra ett släp på b-kort vars totalvikt överstiger bilens tjänstevikt. Aha! Det visste jag inte.. eller har iof inte haft någon anledning att ta reda på. Ja det var ju en riktigt bra vinst i kg för din del då!
 
Sv: Har folk så dålig koll på last- och totalvikt på sina släp?

Precis, fr o m jan i år så är det bilens totalvikt som räknas istället för tjänstevikt som förrut. Bra för stora bilar med rel låg lastvikt, dåligt för stora bilar med hög lastvikt=hög totalvikt för då kommer man ju över 3500 kg gränsen på en gång..
 
Sv: Har folk så dålig koll på last- och totalvikt på sina släp?

Ja det vet jag.

Santa fe är ju ingen super dragbil direkt. Vi har tittat på Nitron, ingen jättebil men stark och stabil och får dra 2000 - 2800kg beroende på drag.
 
Sv: Har folk så dålig koll på last- och totalvikt på sina släp?

158cm och drygt 500 kg
Har b kort, enhästars och god marginal.
 
Sv: Har folk så dålig koll på last- och totalvikt på sina släp?

Inget större fel på santa fen... jag har en bensin 05:a.. drar 2300 kg..
Syrran har en diesel 11:a drar 2500 kg och går dessutom riktigt billigt!

Tittade på nitron och den går tokbort för oss för den är då otroligt trång innuti. Min karl får inte plats på nån ledd alls. Han är 190 så inte toklång heller.. tom lilla jag på 163 tycker den är trång.
 
Sv: Har folk så dålig koll på last- och totalvikt på sina släp?

På be kort som jag har så får jag dra ett släp med vilken tot vikt jag vill... eftersom jag har det gamla be.. nu förtiden får inte släpet ha en högre tot vikt än 3500 kg när man ha be.

Men både på nya och gamla be så får jag dra ett släp vars totalvikt överstiger bilens dragvikt. Bara jag inte lastar släpet tyngre än vad bilen får dra.

Dvs att jag med min santa fe med max dragvikt 2300 kg får dra mitt boj med totalvikt 2500 kg. Så länge jag inte lastar så att släpet väger mer än 2300 kg..


Oj, jag fattade helt fel, att du bara hade B så jag fick inte ihop den där ekvationen. Sorry. :D


Är det Hyundai du kör? Tror det är en sån pappa har och den verkar riktigt trevlig. Själva har vi en nyare Honda C-RV bensinare men den är ju lite mesig, får bara dra 1500 har jag för mig. Vi hade en diesel dito förr när jag långpendlade till jobb och den fick dra 2000, lite bättre tyckte jag. Nu får jag precis in min egen lilla häst för att det hela ska vara ok med bilen.
(Har ett gammelt Saab-as också som FÅR dra 1500 kg men det vägrar den).
 
Sv: Har folk så dålig koll på last- och totalvikt på sina släp?

Jag är tyvärr inte imponerad av Santa Fen som dragbil.

Nitron är inte enda alternativet, finns en mängd bilar som får dra över 2,5 ton. Min poäng var att man inte måste ha en monstertruck. Därför tog jag upp Nitron, just för att den är rätt liten men stark.
 
Sv: Har folk så dålig koll på last- och totalvikt på sina släp?

Inte ett dugg krångligt om man bara läser ordentligt.

Monstertruck var ju lite överdrivet, en suv med vettig motor räcker.

Ja...jag har lite svårt att se min Sorento som en monstertruck...men den får dra 3500 kg ;)
 
Sv: Har folk så dålig koll på last- och totalvikt på sina släp?

En pappa som köpte vårt gamla trane för många år sedan kom och hämtade med automat v70... jag frågade om han hade be.. tranet reggat på 1490. Nej det hade han inte, men det var lugnt för han hade faktiskt c kort så då får han ju köra vad som hellst :banghead:

Min gamla automat V70 får dra 1510 kg på B-kort, så det behöver inte ha varit fel. Nyare V70 är tyngre och får inte dra så mycket. Min är en -00a och är väl en av de sista med så hög dragvikt.
 
Sv: Har folk så dålig koll på last- och totalvikt på sina släp?

1310-1340 vet jag var gamla b vikten på många nyare v70
 
Sv: Har folk så dålig koll på last- och totalvikt på sina släp?

Har han tur kör han inte olagligt. Men jag tycker inte man ska köra på tur-kortet utan faktiskt veta. Och resten av resonemanget talar ju sitt tydliga språk. Han visste inte.
 
Sv: Har folk så dålig koll på last- och totalvikt på sina släp?

Ang santa fen så är båda våra nuvarande , har haft en till tidigare, trevliga att åka i, gör sitt jobb. Och framför allt otroligt prisvärda. Mycket dragvikt för pengarna. Syrrans diesel är riktigt trevlig att dra med, pigg och stark.

Det enda negativa är så klart att den inte har permanent "riktig" fyrhjulsdrift. Men jag vill inte betala vad en nyare landrover eller audi eller touareg kostar. Kanske i framtiden.. men inte nu

Dessutom går hyndaien (båda två) in i ett vanligt hyresgarage. Stort pluss.

Såg förresten en blocket annons igår där jag blev lite kär...
Audi A6 Allroad 2013.. 313 hk tiptronik och dragvikt på 2500kg :d
Kostade därefter:p
 
Sv: Har folk så dålig koll på last- och totalvikt på sina släp?

Det var en nyare v70 än 02... så det var nog inte så lagligt :p
 
Sv: Har folk så dålig koll på last- och totalvikt på sina släp?

Vad sörplar den i soppa?

Sånt är också intressant. Jag kör inte tillräckligt mycket för att det ska vara berättigat med en diesel längre. Blir en bensinare i nästa köp.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp