Bukefalos 28 år!

Har folk så dålig koll på last- och totalvikt på sina släp?

Sv: Har folk så dålig koll på last- och totalvikt på sina släp?

det var ju väldigt trevligt ^_^, hoppas det blir verklighet ganska snart :D
 
Sv: Har folk så dålig koll på last- och totalvikt på sina släp?

min 05:a bensin är törstig 1,5 l milen ca 3500 kr i skatt

syrrans 11 diesel.. 0,6 utan släp 088 -1 liter med två häst + grejjer i. 4200 i skatt..

så hade jag haft råd med lite nyare bil hade det blivit en diesel med tanke på låg förbr och låg skatt
Min drar drygt litern trots aut.1-1,1( som enligt tillverkaren)o inte mkt mer när den drar. Förvisso bara med en häst, men som väger 800.
Stabil, stark o prisvärd.
 
Sv: Har folk så dålig koll på last- och totalvikt på sina släp?

Kl

Hur vet ni vad era hästar väger?

Här finns en våg i en rondell vid motorvägen men aldrig att jag lastar ur hästen där!

När vi opererade vår 6 månaders fölunge vägde hon 290 kg :o

Här i närheten har vi en rastplats med en våg och dit kan man åka, ställa på transporten och se vad den väger, sen är det bara att dra bort tjänstevikten på släpet och simsalabim vet du hur mycket hästen väger.

Vi gjorde så för att ta reda på hur mycket vår båt vägde, samma princip fungerar på häst också. :)
 
Sv: Har folk så dålig koll på last- och totalvikt på sina släp?

Toppen! Får hoppas på att det kommer reg-nr så småningom då : )
 
Sv: Har folk så dålig koll på last- och totalvikt på sina släp?

kl

Hur är det egentligen om man kör med överlast/för tungt släp, om man blir stoppad av polisen. Vilka påföljder har man att vänta? Jag har för mig att jag någon gång hört eller läst att om man "bara" lastar för tungt, typ om bilen får dra 1500 och släpets totalvikt är 1450, maxlast 700 och man lastar två 400 kg-hästar får man "bara" böter, medans om man kopplar på ett släp med totaltvikt 1550 och kör det tomt kan körkortet ryka. Alltså att övervikt = böter, släp med för hög totalvikt = olovlig körning = av med körkortet. Stämmer det?

Innan någon frågar så nej, jag kör alltid lagligt (bilen får dra släpet, kör bara en ponny åt gången och då är det typ 100-150 kg marginal) men många i stallet stoppar in två hästar i sina släp, men alla har inte BE. Helt enkelt nyfiken på vad som kan hända dem alltså!
 
Sv: Har folk så dålig koll på last- och totalvikt på sina släp?

Min man säger att av dom två onda tingen är övervikten på lasten bättre att köra med än att totaltvikten på släpet överskrider. Jag kan höra med honom sen om han vet vad det blir för följder.
 
Sv: Har folk så dålig koll på last- och totalvikt på sina släp?

Har du b kort och hänger på för tungt är det olovlig körning.
Lastar du för mycket beror det på hur mycket överlast det är.
 
Sv: Har folk så dålig koll på last- och totalvikt på sina släp?

Det vet jag en tjej som hade typat ner sitt släp så hon fick köra det med sin bil. Det fick lasta 450 kg och hon lastade alltid 2 halvblod i det :crazy:
 
Sv: Har folk så dålig koll på last- och totalvikt på sina släp?

Ibland blir man väldigt förvånad över att det inte sker fler olyckor:crazy:
 
Sv: Har folk så dålig koll på last- och totalvikt på sina släp?

Jag blir helt nojjig över hur lätt folk tar på det där. Mitt släp får lasta 520 kg för tillfället, kan typa upp det så det får lasta 650 kg med min bil men har inget behov av det. Jag har en liten C-ponny som väger typ 350 kg och jag blir ändå orolig för att köra med överlast :p
 
Sv: Har folk så dålig koll på last- och totalvikt på sina släp?

Ja, fråga gärna din man! :)

*Halv knapplån*

Håller med om att vissa verkar ta så otroligt lätt på det, jag förstår inte hur man vågar köra t.ex. stor tung bil, större boggie och 2 hästar till tävling långt bort och inte ha en aning om vad man får dra, hur tungt släpet är eller någonting! Iofs är väl de som gör så själv såpass okunniga att de inte ens vet att de inte får köra så... :crazy:
 
Sv: Har folk så dålig koll på last- och totalvikt på sina släp?

*kl*
Igår talade jag om för lite folk i bekantskapskretsen att vi letar bil och att den måste kunna dra släp med två hästar. Fick då höra att men X har ju en Peugeot 306 där h*n drar släp med stora två hästar, det är en jättebillig och bra bil. Jag undrade då om det verkligen var lagligt och fick till svar att "Jaaa då!".

Nu har jag inte jättekoll på dragvikten på just Peugeot då jag aldrig skulle skaffa en men det är väl helt omöjligt att 306orna får dra över 1500 kg på nåt körkort?:crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: Har folk så dålig koll på last- och totalvikt på sina släp?

Inte ens vår 406 får dra det.

2 stora hästar....
Ja de kanske tror att släpet i sig väger 200kg:meh:
 
Sv: Har folk så dålig koll på last- och totalvikt på sina släp?

Han sa böter vid överlast och trodde att man kunde bli av med körkortet ett tag om man överstiger totalvikten då det är värre med olovlig körning. Han trodde att är det mycket över så kanske man kunde få sitta i finkan någon månad.
Böterna vid överlasten baseras på antal kg du överskrider med. Ju mer överlast desto högre böter.
 
Sv: Har folk så dålig koll på last- och totalvikt på sina släp?

Som jag misstänkte då!
Då riskerar iallafall en, troligen två, i stallet körkortet varje gång de är ute och åker med sina hästar... Vågat! :crazy:
 
Sv: Har folk så dålig koll på last- och totalvikt på sina släp?

Kl
Det är ganska tragiskt faktiskt.. ingen koll,, halvkoll, bra koll.. och sen dom som tror att dom har koll.. suck..

Nä,,, krav på ett speciellt släpkörkort för alla som ska få dra över 750 kg säger jag bara..
Med extremt grundlig teori!
Blir mörkrädd när man är på tävling och ser dom allra konstigaste kombinationer, även på små träningar där det inte är så många deltagare dyker det upp alltid upp fullständigt horribla ekipage:nailbiting:
Olagligt är bara förnamnet, man ska inte ens gå in på hur farligt det är..:crazy:

Har helt slutat att försöka hinta till folk och hjälpa dom läsa regbevisen... min pappa har c kort och får köra allt, så det är visst lagligt är inte den mest ovanliga eller korkade förklaringen man fått :meh:
 
Sv: Har folk så dålig koll på last- och totalvikt på sina släp?

Har förresten uppdaterat ekipaget med nyare dragbil, blev trött på den gigantiska soppaförbrukningen på bensinarn, så har en Santa Fe diesel -12 nu istället.
Mycket trevligare att tanka nu :D
Den manuella får dra 2500 och den med aut får dra 2000.. så letade länge och hittade tillslut en manuell :p
 
Sv: Har folk så dålig koll på last- och totalvikt på sina släp?

Nä,,, krav på ett speciellt släpkörkort för alla som ska få dra över 750 kg säger jag bara..
Med extremt grundlig teori!
Jag håller faktiskt med. "Lätt släp" ska vara max 750 kg och inga knäppa undantagsregler med tjänstevikter och dyl.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp