Bukefalos 28 år!

Har folk så dålig koll på last- och totalvikt på sina släp?

Sv: Har folk så dålig koll på last- och totalvikt på sina släp?

Min gamla automat V70 får dra 1510 kg på B-kort, så det behöver inte ha varit fel. Nyare V70 är tyngre och får inte dra så mycket. Min är en -00a och är väl en av de sista med så hög dragvikt.

Samma gäller min Volvo V70-00, blackline, automat. 1510 kg drar den med B.
 
Sv: Har folk så dålig koll på last- och totalvikt på sina släp?

min 05:a bensin är törstig 1,5 l milen ca 3500 kr i skatt

syrrans 11 diesel.. 0,6 utan släp 088 -1 liter med två häst + grejjer i. 4200 i skatt..

så hade jag haft råd med lite nyare bil hade det blivit en diesel med tanke på låg förbr och låg skatt
 
Sv: Har folk så dålig koll på last- och totalvikt på sina släp?

Kl

Hur vet ni vad era hästar väger?

Här finns en våg i en rondell vid motorvägen men aldrig att jag lastar ur hästen där!

När vi opererade vår 6 månaders fölunge vägde hon 290 kg :o
 
Sv: Har folk så dålig koll på last- och totalvikt på sina släp?

Jag har vägt min på djursjukhuset när vi varit där, 570 kg.

Och min häst är verkligen inte jättestor, halvblod på 160.
 
Sv: Har folk så dålig koll på last- och totalvikt på sina släp?

Här finns en våg i en rondell vid motorvägen men aldrig att jag lastar ur hästen där!
Du kan ju köra dit och väga hela ekipaget med hästen kvar i transporten, sen köra hem med hästen och köra dit igen och väga utan häst... ;)
 
Sv: Har folk så dålig koll på last- och totalvikt på sina släp?

Hur i hela friden ska vi veta det? Är det en fordonsvåg är svaret ja, men annars kan du ju väga bara släpet.
 
Sv: Har folk så dålig koll på last- och totalvikt på sina släp?

Om den står i en rondell så bör det väl vara en fordonsvåg. En sådan brukar vara utformad så att man minst får plats med en lastbil vanligare är nog att man får plats med lastbil med släp. Du bör få plats med både bil och transport på den i bägge fallen. Om du inte får det så kan du iallafall få en vettig uppskattning av vikten om du bara kör upp släpet på vågen. Det kan ju vara så att du får ett någt högre kultryck när hästen är lastad men det bör inte röra sig om några större förändringar
 
Sv: Har folk så dålig koll på last- och totalvikt på sina släp?

Jag har ju haft lite otur och passat på att väga på djursjukhuset. Så jag vet att min häst på 157 cm väger 525 kg.
 
Sv: Har folk så dålig koll på last- och totalvikt på sina släp?

Då är den som vår fd Honda diesel då. Kostade samma i skatt och samma i bränsleförbrukning.

Kan även tänka mig en Honda diesel igen men de är liiiite dyra i inköp. Den nyare modellen alltså.
 
Sv: Har folk så dålig koll på last- och totalvikt på sina släp?

Medhåll på den.

Min växlar mellan 420 och 450 på klinikvågen. ca 155 cm hög arabfröken.

/Lavinia
 
Sv: Har folk så dålig koll på last- och totalvikt på sina släp?

1310-1340 vet jag var gamla b vikten på många nyare v70

Min XC70 D5 automat -11 har släpvikt för B-kort på 1100kg.. :wtf: Värdelöst! På E-kortet får jag dra 2100kg. Den har tjänstevikt på 1947kg och totvikt på 2400kg. Sjukt tung för att vara så liten bil. Men den är grym att dra med! Känns att den har en del vikt vilket är positivt bara man har körkorten.
 
Senast ändrad:
Sv: Har folk så dålig koll på last- och totalvikt på sina släp?

Jag har grovt halvblod på 165cm och han pendlar mellan 580 och 610kg.
 
Sv: Har folk så dålig koll på last- och totalvikt på sina släp?

Min häst, vägd på klinikens våg i tävlingskondition (läs smal och smärt) 670 kg. Idag säkert kring/över 700 kg
Är ett SWB på ca 174 cm.
 
Sv: Har folk så dålig koll på last- och totalvikt på sina släp?

Min häst, vägd på klinikens våg i tävlingskondition (läs smal och smärt) 670 kg. Idag säkert kring/över 700 kg
Är ett SWB på ca 174 cm.

Tack :)

Jag gissar att min väger något sådant också! Det var hennes unge som vägde 290 när hon var 6 månader.
 
Sv: Har folk så dålig koll på last- och totalvikt på sina släp?

jag gissar :o har inte blivit av att man tagit upp henne på vågen hos vet när man väl varit där.. men släpet får ta 750 och har ett halvblod på 167 så gissar på 650-700kg.

har testat att använda viktmåttband men blir inte klok på hur man ska läsa av det.
 
Sv: Har folk så dålig koll på last- och totalvikt på sina släp?

*kl

Jag har inte koll på enskilda vikter på hästarna just nu men connemaran, yngsta russet och släpet väger 1650kg :D
 
Sv: Har folk så dålig koll på last- och totalvikt på sina släp?

Titta så trevligt svar!

Alex (Blockets Kundservice)

sep-16 15:10 (CEST)

Hej Xxxxxxxx,

Tack för ditt mejl!

Det låter som ett utmärkt förslag, jag har skickat det vidare till utvecklarna så att dom ska ha det i åtanke när dom fortsätter att förbättra sajten. Återkom gärna om du kommer på fler funktioner eller filter som du vill se på blocket.

Tack på förhand och ha en bra dag!

Hälsningar,

Alex
Blockets Kundservice
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp