har förminskat tränset nu!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Lozzan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 37
  • Visningar Visningar 1 922
L

Lozzan

Ja, dte blev helt okej! Lit6e öångt på sidan som hänger ner men vågar inte klippa av dom fören jag har provat igen. Käkremmen är ju två meter lång men det är lätt att fixa. Alla träns i storlek shetland är ju med superbig käkrem... Så, vad tycker ni? Provade det förut när det inte var omgjort och det passade prima med pannband etc. och nu är även längden bra (förhoppningsvis)
trans2.jpg

trans1.jpg

Sv: har förminskat tränset nu!

Har du gjort en egen nosgrimma?

Det ser väl helt okej ut. Vad har du för märke på ditt träns? Det var en jättefin färg!

nej, tog aachenremmen :o Det är Claridge House pullbackträns (Hööks)

En sak som jag undrar gällande ponnyträns (då främst till mindre ponnies) Varför är inte hela tränset förminskat för att passa. De flesta huvudlag är sådana att sidostyckena måste fästas lååångt upp vilket medför att pannbandet sitter halvägs på örona (ser det ut som iaf), käkremmen brukar vara så lång att den i går två varv runt huvudet, ja inte riktigt. Och nosremmen är antingen för kort eller lång. Har vi inte kommit så långt i tillpassandet av div utrustning så det borde gå att klassificera tränsen oxå. Typ shetland- grovt huvud, shetland-fint huvud? Eller plockdelar i olika längder.

Säkert funktionellt men jag föredrar att lämna in avkortningsprojekt till en sadelmakare så att de kapar remmarna vid spännena istället för att man gör miljarder hål och får superlånga remmar som hänger och fladdrar!

jag gjorde ett nytt hål. Inte miljarder :mad: Dessutom kommer jag säkert ha det här på fler hästar då större russ och då är det osmart att korta av helt

Det blev ju jättefint :) :) :)

Så bra med ännu en nyttig användning av aachenremmen....;)

Tycker du gjort ett jättebra jobb! :)
Vad smart du löste det med nosgrimman!
Men ja, man kan fundera på VARFÖR dessa käkremmar alltid ska vara 1 meter för långa....?

mizz skrev:
....Har vi inte kommit så långt i tillpassandet av div utrustning så det borde gå att klassificera tränsen oxå. Typ shetland- grovt huvud, shetland-fint huvud? Eller plockdelar i olika längder.

Så vill jag ha det!! :bump:
Har en häst som har full i pannband, cob i nosgrimma, cob i nackstycke och ponny i sidostycke samt ponny i ev. snokrem.

Så plockdelar låter för bra för att vara sant! :smirk: :D

spelar ingen roll hur många hål du gjort när remmen hänger nedanför spännena där bettet ska sitta tycker jag för det är inte snyggt! Dessutom tycker jag att alla hästar förtjänar utrustning som är anpassade efter dem och inte efter vad man planerar att skaffa i framtiden. Det är ju lite som att köpa skor i storlek 39 åt en femåring för att de skulle kunna ta och växa i dem så småninom.....

Vimzis skrev:
Tycker du gjort ett jättebra jobb! :)
Vad smart du löste det med nosgrimman!
Men ja, man kan fundera på VARFÖR dessa käkremmar alltid ska vara 1 meter för långa....?
Jag har samma problem med mina käkremma på Cob strl... Jag brukar måste klippa av och nita ihop mitt under där det ändå inte syns ;)

vadårå? VET du hur SVÅRT det är att hitta snygga träns till en shettis? han har flera träns i shettisstorlek men just nu gick hans snyggaste sönder och jag är desperat. Detsutom passar det j*vla snobb!

Lozzan skrev:
vadårå? VET du hur SVÅRT det är att hitta snygga träns till en shettis? han har flera träns i shettisstorlek men just nu gick hans snyggaste sönder och jag är desperat. Detsutom passar det j*vla snobb!
Det glömde jag ju skriva :o

Det blev skit snyggt!!! Inte alls lika tjockt och klumpigt som många shettis träns är!

mizz skrev:
Har vi inte kommit så långt i tillpassandet av div utrustning så det borde gå att klassificera tränsen oxå. Typ shetland- grovt huvud, shetland-fint huvud? Eller plockdelar i olika längder.

Precis så var det i min dröm i natt! :D :rofl:

Trådskaparen>> Det blev ju jättefint! :) Tycker du gjorde ett bra jobb med det där! :) Gillar färgen också! :love:

Eftersom jag själv har shettis vet jag precis hur svårt det kan vara att hitta utrustning och trots att jag inte jag gör som du så svär jag inte åt dig........ :crazy:

Senast ändrad av en moderator:

jag svärde inte, jag gör inte det (kalla mej konstig) det var därför jag skrev med * Men okej, du vet hur det är. Det är okej för mej!

Tycker oxå det ser fint ut, men två saker undrar/tycker till om gör jag. Pannbandet ser ut att hamna högt och nosremmen sitter den acceptabelt fast i bara flärparna?

Sist jag kolla, så var nog jävla en svordom oavsett om man försöker sätta in ett * för att mildra eller inte.....

Pannbandet ser ut att hamna högt och nosremmen sitter den acceptabelt fast i bara flärparna?
Att pannbandet hamnar högt är en direkt följd av att man gör fler hål längs sidostyckena och hissar upp spännena för högt.

Nosgrimmekonstruktionen funkar alldeles utmärkt och är väl beprövad av många, det är mycket svårt att få den att ramla av eftersom den själv spänns åt runt nosen och inte så att säga arbetar sig utåt.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 452
Senast: Sirap
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 477
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Besiktning nödvändig?
  • Bergsyra