har förminskat tränset nu!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Lozzan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 37
  • Visningar Visningar 1 916
Sv: har förminskat tränset nu!

roslagen skrev:
Att pannbandet hamnar högt är en direkt följd av att man gör fler hål längs sidostyckena och hissar upp spännena för högt..

Jo, jag fick själv den varianten på shettisen kör därför utan.

roslagen skrev:
Nosgrimmekonstruktionen funkar alldeles utmärkt och är väl beprövad av många, det är mycket svårt att få den att ramla av eftersom den själv spänns åt runt nosen och inte så att säga arbetar sig utåt.
Håller inte riktigt med där. Lozzans träns är nytt så där hålls nosremmen på plats av friktionen. Men på mina gamla Börjesträns, de är så välanvända, efter mängder av hästar och ihopplock, har det varit på g, men aldrig hänt.

men nu "sitter" den bara det. har ju inte prövat tränset än så den kanske tillåmed blir för högt upp så att jag flyttar på den. Pannbanden sitter inte för högt upp, antingen luras bilden eller också så tycker ni det bara. Det ör inte så lotet som det ser ut.

mizz skrev:
Tycker oxå det ser fint ut, men två saker undrar/tycker till om gör jag. Pannbandet ser ut att hamna högt och nosremmen sitter den acceptabelt fast i bara flärparna?
Ang. Nosremmen så sätts dom alltid fast på det där sättet i travhuvudlag ;)

Mount Never Rest skrev:
Ang. Nosremmen så sätts dom alltid fast på det där sättet i travhuvudlag ;)

Nope :idea: Titta ordentligt på bilderna och sedan studerar du ett travhuvudlag.

i trav sätter man längst ner intill bettet (iaf. på dom flästa i sadelkammaren :p )

mizz skrev:
Nope :idea: Titta ordentligt på bilderna och sedan studerar du ett travhuvudlag.
Jag har inte sagt något om placeringen, jag menar principen och jag känner inte för att kolla på något travhuvudlag. Jag vet exakt hur dom ser ut, jag skulle nog kunna få ihop ett i sömnen om jag kände för det (eller åtminstone nyvaken). :smirk:

Nä, jag menar själva fastsättningen, placeringen är strunt samma. På bilden här i tråden är nosremmen fastsatt med flärparna(remmarna) som håller bettet (dåligt förklarat). På travhuvudlaget sitter nosremmen fast i ett eget hål. Jag tycker att det är lite vanskligt att fästa i flärparna ifall olyckan skulle vara framme. Jag har även jag kört med den varianten, men sätter hellre nuförtiden på den nosgrimma som behövs eller ingen alls.

mizz skrev:
Nä, jag menar själva fastsättningen, placeringen är strunt samma. På bilden här i tråden är nosremmen fastsatt med flärparna(remmarna) som håller bettet (dåligt förklarat). På travhuvudlaget sitter nosremmen fast i ett eget hål. Jag tycker att det är lite vanskligt att fästa i flärparna ifall olyckan skulle vara framme. Jag har även jag kört med den varianten, men sätter hellre nuförtiden på den nosgrimma som behövs eller ingen alls.
Ok, jag förstår hur du menar ;)
Men jag tror inte att det kan hända något speciellt, det är ju aldrig någon direkt belastning på remmen, fast jag vet inte säkert förstås :confused:

Här är det iaf. när han har det på (flyttade ner nosremmen eftersom den kom extremt högt annars...)

x1pbglk-vqL4BuDQSxmj1o1e_qr1raa1bxxQhYFPnO1t2O0Wc1QPDeYebAblKjJ9BzVb81AJC5ynNSGAFq0lbakL5dB9kIgen5TSd5h0YFqdaI3_hFbGuJL_kodiiP6IHlhu7Dj5LApaEw-JUesB7b0hA

x1pbglk-vqL4BuDQSxmj1o1e_qr1raa1bxxQhYFPnO1t2MK3hgfHuYmNCtJpGPnAFJt2OLva4cf_De2fbi2Qec2y7su9sYDpklXg0SVKWv8wUN4sP73-XFI-dc1QHjHECgvc_GuEhh4Md-Q8lafyOUZFA

x1pbglk-vqL4BuDQSxmj1o1e_qr1raa1bxxQhYFPnO1t2NbFODiaVF9yUhYcMK-hqjdtoNv7tYaEYIQ2gUYr3YNhI2AaSigdWiRXcThLiBibpP7AyjASL8xwoRE8QscLJoBYgfAlBGmbUzU5J6xQijHrw

Snygg tuppkam fick han iaf. eftersom det blåser näst intill storm :p Nästan! :D

Senast ändrad av en moderator:

Jag tyckte det blev jättesnyggt! Vet hur svårt det är att hitta träns i bra storlek, och håller med ett inlägg i tråden: Inga träns är gjorda i rätt proportioner...? Fick hem ett huvudlag till min minikille idag - nosremmen gick inte runt! Den var på tok för liten, medans sidostyckena behövde nya hål...? Det är ju helt vansinnigt!

okej, då ber jag om ursäkt
Godtages och jag erkänner att det ser bra mycket bättre ut på din ponny än när bara tränset visades. Vad är det för ponny du har? Ser himla charmig ut.

Efter ändring erkänner jag min dumhet att inte kolla om du hade en hemsida innan frågan om härkomst hoppade fram. Klart den är söt, den är ju kusin med min ponny :D

Senast ändrad av en moderator:

roslagen skrev:
Efter ändring erkänner jag min dumhet att inte kolla om du hade en hemsida innan frågan om härkomst hoppade fram. Klart den är söt, den är ju kusin med min ponny :D

:banana: Weeeej!! I mitt stall är det fem ponnyer som är efter Östertorps Dag Vag! :p Men det är så synd att Nogge inte är min egen....

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 438
Senast: Sirap
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 467
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka