Bukefalos 28 år!

Har hittat kattungar

Visst lyckades du fånga in även mamman till de äldre kattungarna också?

Jag fångade in både mamman och pappan. Tyvärr lyckades de gräva sig ett hål mellan vägg och tak i stallet som ledde upp på loftet så de rymde.
Mamman återvände till stallet (när jag var utom synhåll) så kattungarna fick "behålla" sin mamma ett tag till. Men jag skulle flytta så jag fick ta med mig ungarna sen.
Pappan började efter ett tag bete sig som han varit tamkatt en gång i tiden så lade ut en efterlysning på nätet. Fick faktiskt svar från de troliga ägarna, ca 10-15 mil bort. Han hade varit borta i två år. Men de hörde inte av sig så de ville väl inte ha tillbaka honom.
 
Du ska inte ge majsvälling då dom inte kan smälta det och det bara tar plats i magen, du kan ge den lilla ungen bara blötmat nu och fläskfärs, den är tillräckligt gammal, försök få tag på färskmat, ca 2-3g dagen, det funkar kattungar på bäst och ha tillgängligt torrfoder för kattungar.
glöm inte avmaskningen.

Har läst att vissa ger majsvälling som övergångsmat. De har fått dela på en burk, kanske 50 ml/katt varannan dag så inga stora mängder.
De är avmaskade.
 
Undrar lite över torrfodret, suttit och jämför kattungarnas mat med min vuxna katts mat.
Kattungematen - protein 35 %, fett 14 %. .Vuxen mjau - protein 32%, fett 13%.
Är det verkligen någon mening att ge dem specialfoder när det skiljer så lite? Allt annat är exakt samma.

Blir inte riktigt klok på det.. Läser vidare och kollar innehållet i "Kastrerad utekatt".
Protein 29%, fettinnehåll 18%,
På mjaus sida står det: "En kastrerad katt får ofta en minskad ämnesomsättning och en högre aptit vilket ökar risken för övervikt. Därför har vi anpassat energinivån så den passar en utekatt"
Är det inte väldigt skumt då att både andelen protein och fett är högre än i alla de andra foderna? Eller kör de bantningskur a la LCHF/LCHP för katt ? ;)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hörde jamande från loftet idag - det finns vilda kattungar under golvet där. Skulle ju gärna vilja fånga in dem (om det går, boet är...
Svar
13
· Visningar
1 674
Övr. Katt Efter att ha rivit ner en bit vägg på loftet i stallet. Där har han suttit i nästan en vecka innan vi fick fram honom. Först trodde...
2
Svar
20
· Visningar
1 938
Senast: Heulwen
·
T
Övr. Katt Vi har sedan nyår haft en honkatt strykandes från och till på gården, som inte är våran. Igår hittade vi tre kattungar som skrek...
Svar
6
· Visningar
1 210
Senast: KungTulle
·
C
Övr. Katt (För er som kanske minns så blev det ingen adoptivkatt för mig, pojkvännen och lilla Elsakatten, vi är fortfarande bara tre)...
Svar
3
· Visningar
1 149
Senast: Calenfiriel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp