Har inga hästar fått fång i år?

Sv: Har inga hästar fått fång i år?

*KL*

Inte hört om några fångfall här än så länge... men jag är faktiskt riktigt förvånad att inte många fler har fått fång med tanke på hur många som släpper sina redan feta ponnyer/kallblod på bete bara för att det verkar vara en rättighet hästen har och för den egna bekvämlighetens skull :grin:

*knapplån*

Min häst står fortfarande med sviterna av fång som han fick på självaste Julafton:grin: Hör eg. inte hit eftersom han inte gick på gräs just då.

Fullt frisk, i tävlingskondis och ingen vintervila, Vet. stod som som frågetecken:confused:

Nu ett halvår senare är han fortfarande under igångsättning efter ett återfall i påskas, skrittas tio min i ridhus, har gått i sjukhage, men går nu i lite större lerig hage med min andra häst.

Håller alla tummarna att han ska komma tillbaka där vi slutade!

Har det diskuterats något om varför den fick fång, om den ev är insulinresistent eller så?
Håller tummarna han inte får fler återfall!!

*kl* Nu var det dags igen, visserligen verkar det hyffsat lindrigt nu. Men frågan är hur många fånganfall man ska stå ut med? :(

Om en häst fortsätter få fång igen och igen så har man inte lyckats ta bort orsaken. Tex gräs eller annan mat med för mkt socker/stärkelse. Har för mig att du skrivit att din gick på gräs fortfarande?

Man måste vara väldigt försiktig, och just gräs är så lömskt för det krävs att man har stenkoll på hur sockerhalten stiger och sjunker beroende på väder, temp, tid på dygnet etc.

Jag har inte vågat låta min beta alls i år, det är alldeles för kalla nätter! De få dager det faktisk varit varmt och soligt har det varit 4 grader på natten... Är jätteorolig för hur årets hö kommer bli. :crazy:

Jo hoppas också det går bra, även om det känns som ett mirakel krävs för det inte ska ge fång. Enda hoppet står ju till det du med tar upp, att det är i sådana här lägen man har den där chansen att häva det innan det blir fång.

Mådde rätt rejält tjuvtjockt imorse, magen mullrade, lindriga koliksymptom, loj och puls och värme BF.
Har fått behandling, kylts och står på box och senaste rapporten (naturligtvis var jag tvungen att åka och jobba, totalångest) så var hovarna svala, ingen kännbar puls och mycket piggare.

Men om det går att andas ut över eller ej lär ju visa sig, det kan ju vara temporär förbättring av att han fått behandling och maskera både ett begynnande fånganfall och dito kolik.

Kan meddela att det där mirakelt intrräffade. Morgonen efter var herrn precis som vanligt, kalla hovar, ingen puls, normal mage. Och sen har han fortsatt vara som vanligt. En kombination av tur som en tokig och att hans IR är 'ej aktiv' skulle jag tro. Men fy så rädd jag var.

Fyra år sedan fick han det mitt i vintern helt ur det blå i princip. 3 år sedan fick han det på sommaren, trots att han knappt gick på något gräs eller ätbart över huvud taget. Och nu är det dags igen, han har gått på lite begränsat gräs och vi har haft stenkoll på honom och kollat puls och tagit in honom när det verkar vara olämpligt för honom att beta med tanke på fruktanhalt i det lilla gräs som finns. Och han är i så himla bra hull nu men ändå funkar det inte!

Funderar om det kan ha något samband med knölar han fick i munnen, upptäckte att han var halt och hade puls och knölarna igår eftermiddag. Tidigare under dagen var han bra... Vet. sa att hon inte kunde göra nånting åt knölarna och att han antagligen hade stuckit sig på någon.

Och jag vill verkligen inte ha honom i en sandhage året runt, det är inte ett värdigt hästliv :(

För statistikens skull;) reds den kontinuerligt?

Den farligaste kombinationen för en vuxen häst är bete o ingen motion. Tidigt bete än värre.

Förr fick vi aldrig släppa hästarna förrän hö tagits o det var heller ingen som fick fång. De reds o hölls igång större delen av tiden. Unghästarna skickade vi iväg ngn månad.

Nja, lite till och från tyvärr. Tanken är att han ska köras regelbundet men det är svårt att få tiden att räcka till... Egentligen borde han säljas eller lånas ut men jag vet inte om jag/vi är ego som tror att vi kan ha bäst hand om honom själv i och med att vi känner honom och vet vad vi ska hålla koll på och göra för att undvika fången. Nu gick det ju i och för sig sådär med det, men vi har ju haft honom under många år och fått det att funka ändå...

Bra att du är självkritisk:bow:

Men det är nog med hästar som med människor- att det blir värre med åren. Därför är det så viktigt.

longera eller gör ngt med den.

Förr när jag tävlade eller hade hästar som drog järnet i hagen o gjorde illa sig, så var det en självklarhet att hålla igång dem. De fick aldrig vila samtidigt.
Nu när det är mer av ett måste blir det jobbigare.

Men har man skaffat dem så är det ens förbannade skyldighet att ge dem vad de behöver o det är inte bara mat o omvårdnad.

Och jag vill verkligen inte ha honom i en sandhage året runt, det är inte ett värdigt hästliv :(

Och där var det igen...

Om det enda kriteriet för "värdigt liv" är förekomst av gräs i hagen så är det enormt många hästar som lever ovärdiga liv!! Trots att de är friska, får motion, bra foder och vård och massa kärlek.

Tänk på alla stall där det inte ens finns gräshagar och även icke-fånghästar måste stå i grushagar. Det är väldigt vanligt, och ännu vanligare utomlands.

Så länge man fortsätter tro att en hästs livskvalite står och faller på om den får gå på gräs är det inte konstigt att så många hästar får fång. Igen och igen.

Jag har tyckt/tänkt/känt sådär förut.

Idag inser jag att värdighet i hästliv sitter inte i att kunna äta gräs. Utan sålänge de får mat så de inte är hungriga OCH kan ägna sig åt födosök - så är det lika värdigt som 'vilket annat' alt som helst.

Märks så väl när man inte har gräs att det är födosöket som är det viktiga. Att gå där och tuffla och leta. Oavsett om man inte hittar något annat än bark att gnaga på. Att ha en kompis. Att få vara frisk och fräsh och i normalt hull.

DET står för värdigheten. Om du tänker efter så är inte 'vinterliv' för hästar ovärdigt bara för de inte har gräs.

Nu har jag inte sandhage utan 'stampat jordgolv', men det blir ju inte stor skillnad för hästarna.

De är INTE rabiata efter gräs. Jag kan ställa båda två lösa UTAN att de maniskt kastar sig över minsta grässtrå. De går utmärkt att leda genom högt gräs utan att slita armen ur led på mig för att nå gräset. Sen, såklart snappar de åt sig gräs i farten om de kan - det har många av de som gått på helbete gjort med.

De står inte vid stängslet och stirrar på överflödet av mat utanför, de försöker inte ta sig ur hagen etc.

Och då har jag två synnerligen matfokuserade 'alltid hungriga' ponnyer. Som utan gräs har ett alldeles utmärkt värdigt hästliv.

Däremot skulle jag inte ställa ensam i en frimärkshage tex. Men gräsfritt behöver inte betyda ensam i 10*10 meters ruta. Däremot kräver det jobb och pyssel.

Håller med Centaur och Alexandra_W. Ett hästliv utan gräs kan vara hur bra som helst!

Ja, det kan det säkert vara. Men det är inte riktigt den hästhållningen jag strävar efter och jag har inte alls dom förutsättningarna att se till att han får en hage som i mitt tycke duger och ger tillräcklig stimulering eller vad man ska säga.

Och vintertid blir många hästar väldigt uttråkade och vill komma in tidigare, inte heller så skoj alla gånger...

Och vintertid blir många hästar väldigt uttråkade och vill komma in tidigare, inte heller så skoj alla gånger...

Hur menar du då? Det har jag faktiskt aldrig varit med om. Förutom om de har mat som väntar inne då, och vill ha maten (inte just komma in).

Jag har fått ropa in mina sommar som vinter i alla år. Oavsett gräs eller ej, fri tillgång på grovfoder (vintertid) eller ej.

Kanske inte om det är strålande fint väder och dom inte är hungriga, men annars så har jag varit med om det på flera stall.

Ingen som har lust att dela med sig av bilder på sina hagar? Framförallt ni som tycker att hästarna har det hur bra som helst trots bristen på gräs.

Utan att vara proffs på detta så tycker jag att det verkar som om din häst är insulinresistent. För dessa hästar finns det ingen optimal lösning. Jag är uppvuxen med att hästar ska gå på bete under sommaren, det är självklart att de ska gå i en gräshage osv....

Det funkar inte för en IR häst - glöm det - eller ta bort hästen.
Jag tror inte på återkommande fånganfall. Då är det ngt som inte stämmer. En häst får fång igen och återigen om man utsätter den för det som framkallar fång.

Min troligen IR ponny som har haft två anfall går på bete ca 7-10 timmar om dagen. Då har hon munkorg på sig och går på antingen nedbetad hage eller naturbete. Det blir inte mer för henne just nu, hoppas på att kunna släppa henne på mer bete senare i sommar. Men - hon mår bra - rids regelbundet - är helt återställd från sin fång.

Kanske inte om det är strålande fint väder och dom inte är hungriga, men annars så har jag varit med om det på flera stall.

Ingen som har lust att dela med sig av bilder på sina hagar? Framförallt ni som tycker att hästarna har det hur bra som helst trots bristen på gräs.

Jag har bilder jag kan leta upp sen. Men det är inte särskilt 'spännande' numera. En platt plätt (fd vall), sen en smalare korridor, en backe upp mot grinden och två uteboxar/enhästarslösdrifter. De går in på box på natten dock.

Innan när de hade gräs (och fick äta det) gick de på lite samma, fast större platt del och även en slänt med stock och sten. Ingen skillnad på hästarna eller deras beteende.

Hur har du lyckats ta död på gräset? du skrev väl i nån annan tråd, men jag läste inte så noga då. Båda hästarna går kvar i vinterhagen. På vissa ställen är det endast stampat lergolv, vissa ställen en tunn matta med ngt grönt. Det är ok, ponnyn klarar det. Dragit ner höet ordentligt för hon tuggar hela tiden. Stora går som sagt över några timmar på långt gräs.

KL

Funderingen nu hela semestern har varit hur f*n får man bort gräs? har stora hagar som jag mer än gärna skulle ha hästarna i på vintern. Avskyr frimärkshagar, främst på vintern. Båda älskar att sträcka iväg i en galopp så snön yr :) MEN!! I år är delar av vinterhagen genomväxt med vitklöver och smörblommor. Ifjol höst trodde jag att det skulle dö bort, men hölls fortfarande en grön matta under snön just på dessa områden så jag vågade inte släppa dit hästarna.

Tanken i år var att låta hästarna beta ner lite i gången så att vinterhagen skulle bli större. Men iom att ponnyn lägger på sig lättare än vad jag tänkte vågar jag inte. Sen TROR jag att hon skulle vräka i sig smörblommor och hela kalaset:crazy: Vad gör man? trimmar ner skiten? är ju fortfarande då växtdelar. Lånar får - är min tanke men då avskyr min sambo får:devil: Sprutar gift på området och låter det dö??

Liknande trådar

Hästvård Hej! Kollar här om någon mer haft häst som plötsligt blivit "vätskig" i hålrummen över ögonen. Det är en connemara i fint hull som rids...
Svar
0
· Visningar
225
Senast: jennylu
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 347
Senast: Kilauea
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som... 2
Svar
24
· Visningar
1 388
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär... 2
Svar
20
· Visningar
2 113
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka