Har jag gjort mitt livs misstag?

S

Strangemood

Jag är en hästmänniska ut i fingerspetsarna. Har ridit hela livet och hade en ponny redan innan jag föddes. Planerna för mig var redan satta och jag var inte direkt svårövertalad. Tävlat nu i många år och fick en dag nog. Jag har sålt mina hästar och skulle leva livet innan jag ångrar mig. Nu sitter jag här och undrar vad i hela friden jag har gjort, jag är väl ingen storstadstjej??

Kanske är det omställningen. Men nu har jag varit sjuk till och från i flera veckor, jag som normalt sett har imunförsvar som en pansarvagn.

Skriver med anonymt nick eftersom ingen här vet att jag sålt hästarna och jag orkar inte riktigt försvara det.

Har någon annan kännt såhär?
 
Sv: Har jag gjort mitt livs misstag?

Ibland känner jag att jag vill göra det som du gjort!
Sälja alla hästarna (har 4) och bara få ta det lugnt om dagarna. Inte behöva stressa och alltid avsätta tid varje dag för stallet.

Jag har inte kommit så långt att jag faktiskt sålt någon, och kommer troligtvis inte gra det heller. Just för att jag är rädd att jag kommer ångra mig.


Nu har du ju faktiskt sålt dina hästar. Njut av tiden!!!
Känner du om nått år eller så att du vill ta upp hästar igen, så är det ju bara att köpa en. Det är inte värre än så :)
 
Sv: Har jag gjort mitt livs misstag?

true

Men jag är ändå så pass gammal att jag tycker att jag borde ha koll på vad jag vill. Nu har jag ju fått med mig sambo från hästgård och allt så kan inte gärna bara säga "by the way jag ångrar mig"

Men du har rätt, jag testar ett tag nu och om det inte fungerar så får jag väl försöka komma till gård igen. Stackars min sambo.
 
Sv: Har jag gjort mitt livs misstag?

Det finns ju en mellanväg, man måste inte antingen sitta hästlös i lägenhet eller ha eget stall på gård. Det är rätt skönt att ha en häst som står inackorderad och kunna njuta av det roliga och slipa slitet.

Och även om du gjort ett misstag så är det ju lätt åtgärdat. ;) Men ge det lite mer tid innan du bestämmer dig igen, det är en stor omställning och nog inte helt lätt att vänja sig vid. Vad vill du ägna dig åt på fritiden om du inte har hästar? Har du nya meningsfulla hobbies?
 
Sv: Har jag gjort mitt livs misstag?

Har jobbat heltid med häst innan, så visst är det en omställning som heter duga.

Just nu har jag försökt komma igång med nya jobbet och lägga ner mer tid på hunden. Men är bara sjuk hela tiden så det blir lite halvdant. Ska rida på helgerna hos en tjej som behöver hjälp med utbildning av sin unghäst, men det är inte samma sak.
Jag måste nog erkänna att detta börjar kännas som en tabbe. Fyller snart 29 och har inte gjort ngt annat. Kanske är jag en för gammal hund för att lära sitta eller hur tusan man nu skall säga.
 
Sv: Har jag gjort mitt livs misstag?

Hur länge har du "bott i stan" nu då?

Nä du är inte för gammal för att lära dig något nytt, men du behöver hitta något mer att göra på fritiden. Gärna något nytt.

Klart det kan kännas fattigt att byta heltid med häst till tillridning om helgerna. Då har du ju bytt bort något men vad fick du i gengäld?

Hur såg drömmen ut när du bestämde dig för att avveckla gården? Vad ville du göra?
 
Sv: Har jag gjort mitt livs misstag?

Seså, seså, inte deppa.

Om du verkligen vill hålla på med hästar, så passa på och åk utomlands och jobba med hästar ett tag. Spanien eller Italien eller något annat mysigt. Det hade du ändå inte kunnat göra om du hade haft dina hästar kvar. :idea:
 
Sv: Har jag gjort mitt livs misstag?

Jag har inte känt det som du. Men jag hade en lång period i början av mitt vuxna liv utan hästar. Det var många anledningar till det men egentligen var det inte så att jag bestämde mig för att sluta utan hästmöjligheterna bara försvann och var borta i tretton år!!! Så lång tid utan att vara i närheten av en häst mer än max två gånger. Så här efteråt blir jag smått hysterisk bara vid tanken. Jag kan inte tänka mig det idag. Det räcker mkt väl med de två,tre dagar varje sommar när jag åker iväg.

Men på ngt sätt var det nog ändå bra att få den tiden. Hästar kan ju ta upp hur mkt tid som helst dvs all tid man kan avvara och lika mkt till. Det kanske kan vara bra att vila sig från det ett tag. Bara för att du inte har några hästar just nu behöver det ju inte vara så i resten av ditt liv. Ta en dag i taget.
 
Sv: Har jag gjort mitt livs misstag?

Jag sitter i precis samma sits just nu! Känner verkligen igen mig.
Det jag känner är att jag inte klarar av alla skit snackar kärringar i stall.
Bytte stall i höstas för att slippa det jobbiga livet i kollektivstall, med avundsjuka, okunniga människor och skit snack där ALLT fanns under ett tak, trodde mitt nya stall var bättre. Men icke utan råkar redan efter 6 månader ut för två riktiga bitchar som är sååå elaka.
Jag har nu tagit paus i 2 månader från stallet och min tränare tar hand om min häst, och jag känner att det är såååå befriande att slippa åka till stallet där min energi går åt till dessa skit snackar kärringar och dåliga attityder.
Jag längtar dock jätte mycket efter min häst och ridningen.
Så nu ligger jag i valet och kvalet - sälja hästen och sluta rida eller härda ut i denna skitsnackar branch???
 
Sv: Har jag gjort mitt livs misstag?

Jag hade iofs ingen hästgård men hela mitt liv var i stort sett hästar. En dag fick jag bara nog och gick till chefen, sa upp mig och sa upp alla mina häståtaganden, sålde av massor av hästgrejer (släp mm, sadlarna blev jag inte av med som tur är:)). Jag levde livet, läste på universitet, sparade ihop pengar och bokade en biljett till Bangkok m öppen hemresa under ett år... Några veckor innan jag skulle resa träffade jag mitt livs kärlek och biljetten blev avbokad, pengarna som skulle räcka under ett års resande festades upp och ja efter ett år av detta var jag så jäkla less på det!!! Jag saknade hästarna och kickarna som man får uppleva som ryttare och hästmänniska, dom lyckas jag inte få någon annanstans. Så, det var helt enkelt inte svårare än att gå till chefen igen, jag fick några hästar att börja rida, köpte en egen häst igen och nu är det full rulle med hästlivet och jag älskar det mer än vad jag någonsin har gjort!

Så ta din paus, gör allt som du känner för att göra och den dagen du vill börja med hästar på allvar igen så kommer du kunna göra det! Se nu till att njuta av ditt hästfria liv ett tag eller för alltid... det är bara att vänta och se!
 
Sv: Har jag gjort mitt livs misstag?

Jag känner igen mig...gjorde likadant som du, sålde hästen och tänkte att nu ska jag äääntligen känna mig lite fri, sova ut på lördagsmorgonen:angel:, slippa stressa hem för att ge lunch mm.mm. Detta var för 10 år sedan, och hur ser livet ut nu...?Hmmm få se, bor på hästgård, har två hästar + 3 hyresgäster...Ja livet är mer "hästigt" än det någonsin varit, MEN jag behövde en paus, och idag kan jag se "hästlivet" med lite andra ögon, tar lite lättare på saker och ting, lägger inte ribban så högt, även om jag är väldigt seriös med ridning osv.
Lycka till!
Mvh. Matten
 
Sv: Har jag gjort mitt livs misstag?

Ge det nya livet en chans, de behöver inte betyda hästlöst för alltid!
 
Sv: Har jag gjort mitt livs misstag?

Ge det lite tid, när det känns jobbigt så tänk bara på leriga täcken, tappskor, märkliga hältor, tidiga morgnar i ösregn på ridbanan när alla andra sover ut med familjen eller efter gårdagens roliga fest, som du fick tacka nej till för att du skulle upp och mocka, fodra och rida dagen efter.... ;)

Och som flera har skrivit, vill du ha en häst igen så får du väl köpa dig en. Det märker du ju, bättre att ha testat på ett "vanligt" liv och komma fram till vad man tycker om det än att gå och undra hur det skulle vara.

Jag gjorde som zzz, sa upp mig, reste och tog igen alla fester jag missat genom åren. Det var kul att ha tid för sig själv, att kunna köpa skor till sig själv och inte bara till hästen, att kunna åka på spontana helgresor osv, men efter ett år var det inte roligt längre. Det var lika dyrt att hänga på krogen som att ha häst, fast det gav inget tillbaka mer än huvudvärk. Hästlivet för mig är en fast punkt i en svajig värld, det ger en slags kärlek och glädje som jag inte lyckats hitta någon annanstans i livet.

Men kör på du, fast akta dig för extrakilon som kan komma smygande när man slutar slava i stallet. När jag började igen var alla ridbyxor märkligt små, måste varit luften i förrådet eller nåt :angel:
 
Sv: Har jag gjort mitt livs misstag?

Länkar till min egen tråd: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=846294

Jag känner som du gjorde, men jag har inte gjort något åt det. Har kvar mina hästar och bort fortfarande på landet och ägnar all ledig tid åt träning och tävling.

Jag är född och uppvuxen i Sthlm, hängde massor på stans inneställen när jag bodde där, shoppade och hade stenkoll på modet. Hade bara en inackorderad häst och relativt mycket tid över. Nu släpar jag runt i mina stallkläder och har inte köpt ett enda nytt plagg åt mig själv på över ett år... Har två hästar och eget stall nu, j***a massa jobb som ni vet.
Det var en stor omställning att flytta hit upp också. Jag mådde jättedåligt första tiden och ångrade mig så mycket. Men sånt går över, det gäller bara att vänja in sig i det nya.

Så ge det en chans. Prova att lev det där andra livet utanför hästvärlden (ett helt annat universum :)) och när du gjort det ett tag har du provat båda möjligheterna - och har mycket lättare att bena ut vad du vill göra och när.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 968
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 765
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 592
Senast: Fiorano
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 678

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Skällande små hundar, ägarnas fel?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp