har jag köpt en klapphingst?? hjälp.. snälla..

S

sara_den_rara

Hejsan! Jag har en valack (trodde jag) på 8 år. jag har haft honom sen den 25 maj. står valack på alla papper och veterinären komentera inget under besiktningen. senaste veckorna har jag tyckt att de känns lite konstigt i säcken.. den ser inte ut som den borde, om man säger så.

idag var de varmt ute och fagge (min 8 åriga valack?!) var slö och stog och slappa. de syntes tydligt att det är något som är kvar i pungen. Men han är den snällaste du kan tänka dig, inte hingstig eller något sånt. Han går på sommarbete med ett sto som har brunstat flera gånger. till och me tryckt in baken i nosen på honom och brunstat men han har inte brytt sig de minsta. anntingen har han blit sur eller bara gått åt ett annat håll och betat vidare.

när jag fick han var han undernärd. revbenen stack ut och han hade inte mkt muskler. nu efter bara 1 månad av skritt och lite trav har han blit jätte fin. han är travare och borde ha smal hals men han har börjat på en riktig hingstnacke och man kan snart jämnföra den med islandshästarnas halsar, i tjock lek.

det är ju något som är fel. han är inte tom i påsen så att säga. men va ska jag göra? måste jag kastrera honom igen? går sånt på försäkringen eller nåt sånt? hörde att jag skulle leta rätt på veterinären som kastrera honom och att man kunde få de gjort igen utan kostnad för att han har en kula kvar, hur gör man? och kan den verkligen trilla ner efter 8 år?! känns lite knasigt. snälla hjälp!:confused:
 
Sv: har jag köpt en klapphingst?? hjälp.. snälla..

Låter ju inte som en hingst precis, men be nån kunnig kolla i alla fall.
 
Sv: har jag köpt en klapphingst?? hjälp.. snälla..

tänkte lägga upp en bild men de funka inte....
 
Sv: har jag köpt en klapphingst?? hjälp.. snälla..

tycker inte de låter som en hingst..och ja har sett en hel del travare med rejälare nackar..
och om han kan gå så problemfritt med ston och problemfri i all annan hantering så varför kosta på en kastrering om de nu skulle vara så att han är klapphingst?

förutom då att om han är klapphingst kanske ska gå med valackar så man inte riskerar betäckning endå.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: har jag köpt en klapphingst?? hjälp.. snälla..

Kastrering går inte på försäkring, det är något man får stå för själv. Är hästen en klapphingst, så finns kulan inte i pungen utan ligger högt upp och skulle alltså inte synas i pungpåsen.
 
Sv: har jag köpt en klapphingst?? hjälp.. snälla..

Hur känns det där onormala då? Och exakt var har du hittat det?

En klapphingst kan ha ena testikeln i ljumsken och det finns en möjlighet att den vandrar ner i pungen efter kastration. Däremot finns det inte en enda veterinär som skulle ge sig till att bara ta den ena testikeln och inte göra klart jobbet. Med reservation för nåt enstaka pucko.
 
Sv: har jag köpt en klapphingst?? hjälp.. snälla..

asså orsaken till att jag undrar e att dels stallet jag ska stå på sen inte kan ta hingstar, men han e helt underbart snäll. han är 8 år som jag sagt, och de är först när han står och slappar som man ser de. det är en kula, inte hela för när man känner på den så känns de som om den fortsätter uppåt och in i buken. den syntes klart och tydligt. så jag hittar inte på. så de är de jag tycker e så konstigt, precis som ni skrivit så finns de ju inga veterinärer som skulle nöja sig med att ta en kula av 2 vid en kastrering, om personen e nåt att ha, men e de möjligt att den trillar ner efter 8 år???? de är där de inte hänger i hop- förra ägarn hade inte märkt något. och om de står valack i pappren, ska jag då behöva kosta på mig en kastrering på en häst som ska vara kastrerad, eller ska man leta upp veterinären som påstår sig ha kastrerat han och kräva att han gör klart jobbet?? eller ska man vända sig till nån annan? har hört att endel hästar som är klapp hingstar kan få ont och sånt om man inte plockar bort kulorna på dem.

och de med att han har regäl nacke e konstigt eftersom han vart undernärt och inte mkt muskler, manken stack ut ur överlinjen om man säger så, och nu efter 1 månads skritt och på grönbete med max ½kilo korn varje dag har han fått värsta nacken.. de stämmer inte.

nån som vart me om de här tidigare? va ska jag göra?
 
Sv: har jag köpt en klapphingst?? hjälp.. snälla..

jo de vet jag me.. men han är kastrerad, de står valack i passet och veterinären på besiktningen såg inget.. men nu när de är varmt och han slappnar av så är han inte valack längre :S
 
Sv: har jag köpt en klapphingst?? hjälp.. snälla..

Tycker att vår buke-veterinär PL skrev i någon tidigare tråd att det kan finnas tre kulor. Det lär ju vara vansinnigt ovanligt, men ibland blir det ju fel, ibland har det visst bara varit en också... Och då kan ju vet ha tagit två och trott han var klar...

Jag är ganska säker på att du inte kan kräva en omkastrering, däremot kan du ju prata med kastrerande veterinär, så kan han kolla i journalen om det var några komplikationer eller så.

Vad jag vet så kan man ta ett blodprov för att se om det finns några hormoner kvar, gör det inte det.. så är det ingen kula...
det kan dock vara andra saker som inte är så bra, därför bör en veterinär kolla på det där. Det kan vara tarmar som trillat emellan bukhinnorna, har han varit vanvårdad så kan musklerna mycket väl försvagas, och då kan det kanske hända nått sånt.
Det skulle också kunna va en tumör i värsta fall.

Så åk till en veterinär, som får kolla.
Om det är ett fel som kan anses ha funnits vid köpet kan det tänkas gå tillbaka, eller att förra ägaren får bekosta "lagningen".

Han KAN ju också fått ett insektbett som tagit illa.. men det låter inte så..

Kan inte se dina bilder..
 
Sv: har jag köpt en klapphingst?? hjälp.. snälla..

Nacken borde inte komma NU, :cool: Blir lite orolig att det är fångnacke:confused:

Tycker du ska ta ut en vet och kolla vad det är du känner för nåt.
 
Sv: har jag köpt en klapphingst?? hjälp.. snälla..

Kollade själv en valack som definitivt hade något på ena sidan, även vet tyckte det kändes tveksamt. Vi tog blodprov och det visade sig att hästen var korrekt kastrerad. Vet fortfarande inte vad det är för knöl som finns där men någon testikel är det iallafall inte. Han var inte heller det minsta intresserad av stona.

Tycker inte det finns någon anledning för dig att oroa dig över denna häst. Är han inte intresserad så är han ju ingen risk för några andra hästar och skulle han visa intresse i framtiden så kan det alltså kollas med blodprov. Som någon sa täcks det inte av försäkring och någon gratis kastration lär du inte få till stånd, det är en mer omständlig procedur att kastrera klapphingstar. Tror jag betalade 6-700 för blodprovet men minns inte riktigt.
 
Sv: har jag köpt en klapphingst?? hjälp.. snälla..

okej.. såg sj att de inte funka med länken.. men testa denna.. se om de funkar..
http://sweetypay.blogg.se

har lagt upp bilder på när jag fick han, för en vecka sen och på "kulan".. om de skulle vara så att han haft 3 kulor, varför "pluppar" den ner nu.. jag menar han är 8 och växt klart. förra ägarn släppte ut honom på magert bete utan stödfoder därför rasa han i vikt o tappa muskler. sen vet jag ju iof inte hur länge han vart utan stödfoder och hur fort han tappa.. men han har bara stått i 4 månader enligt henne. tror inte att de är fång nacke, hade en kompis som fick de på sin häst och veterinären sa att de mer va en fettrand men fagges känns inte likadan.. liksom..
 
Sv: har jag köpt en klapphingst?? hjälp.. snälla..

Det där ser inte alls ut som en hIngst.
 
Sv: har jag köpt en klapphingst?? hjälp.. snälla..

Hm. Det både ser ut och låter som en testikel, tycker jag. Lite liten kula, kanske, men utifrån beskrivning och bild skulle jag inte våga säga att det inte är en underutvecklad testikel. Själva kulan ska ligga i pungen, men sedan sticker den sk funikeln med kärl och sädesledare upp som en tjock sträng mot buken.

Låt du en vet kolla för säkerhetsskull.
 

Liknande trådar

Hästhantering Nu behöver jag Bukes hjälp här i mina egna tankar och ångest, kan vara så att jag har lagt tråden helt fel. Som det ser ut nu så går...
Svar
6
· Visningar
1 630
Senast: Caress
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Annonsera mera VII
  • Magsår eller kolik?

Omröstningar

Tillbaka
Upp