Har jag tappat suget? :(

kolfinnur

Trådstartare
Allt känns som uuueeeekk.... :( har inte ridit sen i fredags, har inte lust helt enkelt... det enda som var kul i stallet idag var att mocka, för det var tungt och jag blev av med energi. Tog inte ens in hästen och borstade. Nya medryttaren börjar vara själv i stallet nästa vecka, har haft lektion för henne 2ggr denna vecka. Det är inte kul att rida längre, jag kommer ingenvart. Har en outbildad islandshäst, och jag älskar dressyr. Jag skulle köpa storhäst, träna, ha kul, det kändes så rätt! Men dumt nog blev det denna häst, älskar honom men ridningen är inte kul :( skulle bara vilja ha honom som pensionär och promenera och borsta, men han behöver röra på sig mer än så, blir så stel och mår inte bra av att stå. Så jag har alltid skuldkänslor, dessutom för att han står på box. Gick han på lösdrift hade det känts bättre, men det funkar inte nu. I över en vecka har jag bara velat bli av med honom, jag vill inte ha häst! Har känt så i perioder förut med denna häst, känns inte värt att betala 4-5000/månad för en häst jag inte tycker är kul att rida :crazy: Vill helst bara skicka iväg honom på foder nu med samma, men både jag och mina föräldrar är såna som tar alla beslut lååååångsamt. Har någon egna erfarenheter som kan hjälpa mig? Är så förvirrad, har inte kunnat plugga ordentligt på 2 veckor (extremt illa!)
 
Sv: Har jag tappat suget? :(

Vi ÄR inne i en tung årstid, helst hästmässigt. Men våren är snart på väg :)
Om du däremot kännt så här en längre tid kanske det är dags att sälja eller låna ut hästen på foder, alternativt skaffa fler medryttare.
 
Sv: Har jag tappat suget? :(

Kanske nån som vill lånbyta häst med dig ett tag? Nån som har en större häst som dom tröttnat att träna och hålla i gång,och kanske bara vill ut i skogen och luffsa,om det känns rätt kanske ni kan byta rakt av bara i framtiden. Vet många storhäst ryttare som gått över till just islänningar.

Sätt ut annons och se om du får något napp.
 
Sv: Har jag tappat suget? :(

Jag har en som är lite intresserad av att ta på foder faktiskt... men jag vet inte så mycket om dem än. Det känns så lockande... tror inte en annan häst funkar just nu heller, kanske senare, just nu vill jag ta en paus från allt ansvar och oro
 
Sv: Har jag tappat suget? :(

Kylan och snön tar faktiskt rid och häst-lusten ur de flesta......känner många som har samma känsla....så även jag ibland. Inte så illa att jag skulle vilja slippa dom....men rida vid minus 25 gör jag inte. Men så tål mina att vila då och då om vädret är för kallt. Tror du inte du återfår lite lust när våren kommer? :-)

Annars, varför inte pröva att lämna till fodervärd ett tag om du har möjlighet
 
Sv: Har jag tappat suget? :(

Funderar på att lämna på foder några månader, så kanske jag får tillbaka motivationen. Men har känt såhär i perioder innan vintern också. Det finns jätte många fina medryttarhästar här omkring, jag kanske borde satsa på det istället
 
Sv: Har jag tappat suget? :(

Prova och se om du har möjlighet. Jag hoppas du återfår suget...om inte, så är det inte världens undergång. Hade långt uppehåll med hästar på nästan 15 år...sedan när jag var i ett annat stadium i livet, så återupptog jag hästeriet igen.och nu är det mitt liv...men visst sjutton blir man less ibland, mest pga vädret faktiskt. Men så tänker jag på våren och hur härligt det är sedan....så får jag lite förnyad energi igen :-)

Lycka till med vad du än beslutar
 
Sv: Har jag tappat suget? :(

Jag hade ett hästuppehåll på några år,och det var det bästa jag gjort! Jag köpte min första häst när jag var 11 år,och eftersom bara jag i familjen var intresserad så var det ju mitt ansvar HELA tiden, inte alltid så jättekul i gymnasiet när alla andra kompisar drog hem till nån direkt efter skolan,gick ner på stan och fikade,sov över m.m,jag fick ju lov att åka hem och ta hand om min häst,självklart så var det underbart,men som sagt,vissa dagar ville man bara slippa... Hade många berg och dalar under mitt hästägande,ibland så skulle jag aldrig kunna tänka mig att vara utan,medans vissa dagar hade man sån ångest över att man verkligen måste dit! Hade en unghäst och min första häst de sista 2 åren,valde att slänga ut min första häst på foder,för att förhoppningsvis få tillbaka orken,och satsa på unghästen,men kände tillslut att jag VILL INTE mer,då skrev jag över den gammla på fodervärden,och sålde min unghäst,då var jag 22 år,och hade alltså haft häst i 11 år,och det räckte!

GUUUUUD vad skönt det var,att kunna stanna på stan efter jobbet och ta en fika,utan att behöva stressa hem för att hinna mocka,rida m.m. Jag slapp ha ångest över att det var blötsnö hela dagen,och att man fortfarande satt fast på jobbet,och alla pengar man hade över! Wow,jag kunde till och med köpa något till mig själv! :D

Efter några år så vart saknade för stor och jag tog en häst på foder,tyvär tog det för mycket tid och pengar (stallet låg långt bort) och jag hade inte tid att rida,vart bara en stress och dåligt samvete...

Nu är jag hästlös,och kommer nog så att förbli,jag har börjat rida på ridskolan 1 gång i veckan,är kul att verkligen få "träna" (jag luffsade bara i skogen innan) och samtidigt få snosa häst iallafall en gång i veckan,så här kul har det inte varit att rida sen i tonåren! :D Det är så skönt att åka dit,slänga på sadel och träns,rida,och sen göra klart hästen,och kunna åka hem! Inga måsten,ingen oro,inget dåligt samvete,ingenting! :bow:

Ifall jag vill rida mer så har jag möjlighet att låna häst i gammla stallet,men nu har det varit så kallt,så har inte kommit i väg,men säkert blir det mer av det till sommaren!

Vissa drömmer om egna hästar,men jusst nu skulle jag aldrig ta emot nån,inte ens om jag skulle få betalt! :o
 
Sv: Har jag tappat suget? :(

Hejsan, jag funderar oxsa pa om jag skall "lägga" av med ridningen och sälja min häst.

Just nu känns allt sa konstigt, jag har under en tid tyckt att min ridning inte kommer nanvart eller ger mig nagonting.
Jag har tva barn varav den lille är nio manader,jag jobbar heltid (hästjobb) och familjen och huset tar ju sin tid.

Där vi bor nu har jag inte ens en bra ridbana, jag kör 80 km, till min tränare och det blir allt mer sällan da jag inte har tid.
Att träna och tävla är oerhört dyrt där jag bor och det känns som om jag har tappat lusten, ska tillägga att jag inte har nagon feedback fran min karl da han tycker att min ridning är onödig och dyr.

Min senaste häst har jag haft nu i drygt ett och ett halvt ar, jag satsade högt för att den verkade kunna bli min nästa tävlingskompis.
Det har dock visat sig att han kanske inte var "den rätta" hästen da han egentligen är för stark för mej. (han är inte den lättaste precis!)

Det som ligger bakom denna tanke är oxsa att jag sa gärna vill ha ett barn till, och da kommer jag def, inte ha tid med att halla igang en tävlingshäst, och att lulla runt i skogen är inte min sak, ska det ridas ska det tränas malmedvedet.

Min häst verkar vara lättsald, jag har alltid haft intresserade köpare efter honom.

När vet man att det är dax att ge upp?

Känns bra att bara ventilera sig, jag vet att min karl kommer att explodera om jag nämner att nu vill sälja min häst, som det tog oss sa lang tid att hitta.

Jag känner mig splittrad. Överlever man utan att rida?? Finns det bukefalister som har gett upp hästeriet för sin familj?

Hälsningar fran Aurora
 
Sv: Har jag tappat suget? :(

Kan det inte finnas en liten utmaning i att utbilda hästen? Även en islandshäst kan bli en bra dressyrhäst!!!

Jag var oxå döless på mina hästar ett tag (eller det har varit många tag i omgångar). Framförallt att den ena var en gammal outbildad knappt inriden häst o den andra var en liten fis som jag red in. De var i princip till salu ett tag! Men så började jag rida för tränare och skaffade en duktig medryttare. Tillsammans utbildade vi hästarna långsamt. Varje ny kurs/lektion blev vi några övningar rikare, lärde in dom o kom till nästa lektion. Och det blev roligt!

Den gamle hästen har tagit många år att lära o han var en riktigt rolig "dressyrponny" innan han fick spatt i sommras! Nu e vi tillbaka på ruta ett med skritturer barbacka i grimma i skogen typ. Men nu har jag kommit att uppskatta det och har en förhoppning såklart om att vi en dag kan återuppta träningen.


Det kanske är så att du behöver en hästpaus, men pröva kom igång o rid för tränare till våren! Det är helt okej att ge en häst vintervila, det finns ju ställen som tar emot hästar i lösdrift under kort tid för att låta dom ha just vila. Känns det fortfarande inte rätt när vädret är bättre så kanske det är bättre att byta häst eller ha ett uppehåll.

Men något en annan lärt sig genom åren är att gräset är alltid grönare på andra sidan, även när man byter sida. Själv löste jag det med tre hästar, en av varje typ :D
 
Sv: Har jag tappat suget? :(

Många hästmänniskor verkar nästan se det som något skamligt att tröttna. Jag såg det så under många år, vet många vänner och bekanta som ser det så. Och man märker det här och var exempelvis i en tråd som denna.
Vet inte vad det beror på egentligen.. Kanske att hästägande är mer en livsstil än en hobby? Att hästägandet blir som en identitet? Och förstås att det är stora pengar och känslor inblandande..

Men det behöver inte vara så komplicerat. Det är helt okej att tröttna. Kanske behöver man bara några månader, eller flera år. Kanske kommer man aldrig igång..

Jag velade i över ett år. Det var trist att gå till stallet, det var inte alls motiverande att rida.. Jag skyllde på det ena och det andra. "Om jag bara hade stått i ett annat stall så hade det varit kul" eller "om jag bara hade sluppit den där stallkompisen så hade det varit kul"..
När jag väl insett att jag inte var speciellt sugen längre så kom nästa fas: "men tänk om jag ångrar mig!".
En dag kände jag dock att jag faktiskt var tvungen att fatta ett beslut, så jag satte ut hästen väldigt billigt på annons och han var såld några dagar senare.
Det kändes så himla bra. Äntligen slapp jag gå med ständig ångest och dåligt samvete. Äntligen slapp jag oroa mig för vad jag ville..
Jag njöt i ett halvår, nu kommer suget tillbaka.
Jag ska dock inte skaffa någon egen utan letar medryttarhäst.
Förhoppningsvis kommer jag skaffa häst igen en dag, men bara om jag verkligen vill och har möjlighet.

Om du nu inte tycker det är kul, ja då behöver det inte vara någon big deal.
Men jag undrar bara: är det bara den här veckan som varit tråkig? Har det kännts bra annars?

Om nu inte hästen är rätt - sälj den!
Finns ingen som helst anledning att betala dyra pengar för något som inte passar en själv. Hur mycket man än älskar sin häst så kan jag nästan lova att du kommer älska nästa också.

Jag saknar min häst jättemycket. Han var verkligen min drömhäst. Men jag ångrar inget, är fortfarande glad över att jag sålde honom. Nu får någon annan chansen att älska min drömhäst. Och han får bli älskad av någon som verkligen orkar och vill satsa på honom.

Gör det som känns rätt, för din egen skull :)
 
Sv: Har jag tappat suget? :(

Har också haft sådana perioder när jag känner att jag bara inte vill och orkar ha häst! Trött på mockning, trött på att släpa hö, trött på att rida och träna utan att komma någon vart, trött på att åka till stallet var eviga dag... Trött på att ha en häst som aldrig blivit ordentligt, proffsigt inriden. Har haft hästen i 8 år och har kanske haft fyra sådana perioder. Det har dock alltid gått över efter några veckor, under den tiden har jag satt mej ner och verkligen funderat på hur jag vill ha det. Vill jag ha hästen kvar? Vill jag ha häst, men inte just denna häst? Hur skulle det kännas om jag inte hade någon häst kvar?

Nu har ju som sagt mina trött-på-hästen-perioder tagit slut ganska snabbt, för jag har kommit fram till att jo, jag vill ha just den hästen och jag skulle få ett väldigt tomt liv utan honom.

Annars finns ju alternativen att låna ut hästen på foder, för att prova på att vara utan häst. Känner du då att det fattas något, kan du prova att ta en annan häst på foder själv för att se om det är hästen eller 'hästeriet' som inte passat dej.
 
Sv: Har jag tappat suget? :(

Jag känner precis så! Jag vill ha friheten, kunna åka iväg när jag vill, göra vad jag vill när jag vill... Nu vill jag låna ut hästen några månader och känna efter om jag vill ha tillbaka honom. Ang. projekthäst, så var det ju tanken när jag köpte honom. Men jag har tillbringat de senaste 5 åren med mina projekthästar, och jag orkar inte mer :( . Han kan bli jätte fin, det var han för några år sedan när jag var medryttare på honom. Men jag orkar inte, jag har ingen motivation till det. Jag skulle INTE ha en islandshäst till, men det var ju känslomässiga skäl som fick mig att köpa hästen. När jag red storhästarna och ponnyerna kände jag verkligen "det här känns RÄTT, inte islandshäst igen!".

Sen så vill jag inte lägga av med hästarna, det är omöjligt :D Men jag vill lägga av med hästägandet, ansvaret och oron (jag oroar mig jätte lätt för minsta saker). Skulle vilja vara medryttare eller bara åka och pyssla lite, älskar att vara i stallet. Det är ridningen som inte är kul, hästen som inte passar mig. Har jätte många kompisar med hästar som jag kan åka och pyssla och rida på!

Jag ja, det känns förbjudet att inte vilja vara hästägare. Alla omkring mig är i chock :o Ofta känner jag att jag har häst bara för att jag alltid varit hästtokig, att det förväntas liksom. Och senaste halvåret har jag haft 4-5 såna här perioder. Så får jag lite energi till att hålla ut ett tag, sen känns allt skit igen... Tog inte många månader efter att jag köpt hästen tills jag insåg att det inte var rätt. Bestämde mig för att ge det en vinter och se, och nu sitter jag här :cry:
 
Sv: Har jag tappat suget? :(

Jag ja, det känns förbjudet att inte vilja vara hästägare. Alla omkring mig är i chock :o Ofta känner jag att jag har häst bara för att jag alltid varit hästtokig, att det förväntas liksom. Och senaste halvåret har jag haft 4-5 såna här perioder. Så får jag lite energi till att hålla ut ett tag, sen känns allt skit igen... Tog inte många månader efter att jag köpt hästen tills jag insåg att det inte var rätt. Bestämde mig för att ge det en vinter och se, och nu sitter jag här :cry:

Känner igen det där. När jag sålde min häst och bara sa "nej det är så himla skönt att vara utan!" så såg folk ut såhär: :eek::eek::eek::crazy:

De flesta hade så svårt att förstå, jag som alltid varit hästtokig, hur kunde det här hända?

Men det behöver ju inte bli en så stor grej egentligen..

Skit i andra och gör bara det du själv känner för!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 523
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 023
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en tjej på 13 år som har tappat mitt självförtroende när det gäller ridningen. Jag älskar fortfarande att vara i stallet och...
Svar
10
· Visningar
891
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 109

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp