Här kommer bilderna på Globusen på min häst, som jag tror ligger dåligt, vad säger ni

Sv: Här kommer bilderna på Globusen på min häst, som jag tror ligger dåligt, vad säger ni

Nej, jag känner mej tveksam, hon ska komma ut imorrn igen för att "demonstrera" varför den kommer funka.

Jag har nu mailat på två beg CB sadlar men jag vet inte riktigt vad bomvidderna motsvarar. Den ena nämns som en trea, den jag provat stog det under kåpan: 16 och en 4:a. Men trean är jag inte säker på om det är just en sån som jag prövat. En schockemöle är det som trean är.

Den andra nämns som en 29:a.

Det är ganska stor pris skillnad mellan sadlarna.

Sv: Här kommer bilderna på Globusen på min häst, som jag tror ligger dåligt, vad säger ni

sadel nr 2 har "sittpunkten" är för långt bak, och kommer att placera dig fel på hästen.
Den ser dessturom väldigt baksutten ut...
och tunn ut i bossorna. köp den INTE.

Den du provade idag då, kan du inte köpa den?

Det skiljer sig lite mellan bomvidderna också beroende på vilken modell du väljer, Mustang har bra koll på vilka sadlar som är breda och vilka som är för smäckrare hästar. Ring till dom pch fråga vilken modell de rekommenderar och vilka av CBs modeller som är breda i bomvidderna, och försök ta reda på vilken modell det var du provade.

Var man trivs med att ha tyngdpunkten är individuellt, jag själv trivs mkt bra med att ha tyngdpunkten långt bak, då det passar mina sittben.

Bossorna är lätt åtgärdade, det krävs bara en omstoppning.
Jag tycker inte heller att man kan kalla den för baksutten, isf är det väldigt lite. Jag har sett betydligt värre sadlar än så...

Nej jag ska inte köpa just den sadeln för den är inte till salu.

Ja man kanske ska ta o ringa mustang o höra med dom imorrn. Den jag testade är jag nästan 100 på att det är en skelton.

Nikki o Fabian skrev:
Angående vilken sadel snackar du om att padda upp nu?

Om det är globusen du syftar på så testade jag med padden för att hon som ska sälja sadeln sa att jag skulle testa det för att hon säger att jag inte kan få tag på en bättre passande sadel inom denna prisklass som jag vill ligga i, dvs 7000-8000 kr.

Om det är CB:n du syftar på såvar det för att den passade bra förutom att den är för vid.

Hästen som ska ha sadeln är snart 7 år. Han har gått med dåligt annpassad sadel tidigare och har därför tappat muskler o håller nu på att bygga upp på nytt, har gått utan sadel sen 1 dec. Hon som vill sälja globusen påstår att han inte kommer bredda sej mer men jag e tveksam, han saknar fortfarande muskler enligt mej.
Jag snackar om CB:n i första hand när det gäller paddandet. Du verkade ju redan vara inne på att Globusen inte passade. Det framgick inte av dina tidigare inlägg att hästen är dåligt musklad nu. Utifrån det läget förstår jag att du vill köpa en för vid sadel, det har jag också gjort. Om hästen däremot hade varit OK i muskulaturen nu så tycker jag att det är mindre smart att köpa en sadel som inte passar utan pad.

Maran skrev:
Jag snackar om CB:n i första hand när det gäller paddandet. Du verkade ju redan vara inne på att Globusen inte passade. Det framgick inte av dina tidigare inlägg att hästen är dåligt musklad nu. Utifrån det läget förstår jag att du vill köpa en för vid sadel, det har jag också gjort. Om hästen däremot hade varit OK i muskulaturen nu så tycker jag att det är mindre smart att köpa en sadel som inte passar utan pad.

Jag tror att han kommer muskla till sej mer, kolla på dessa bilder som jag tog igår:
DSC07297.jpg
[/IMG]
DSC07295.jpg
[/IMG]
DSC07296.jpg
[/IMG]
DSC07298.jpg
[/IMG]
DSC07299.jpg
[/IMG]

Globusen är för trång och ligger i bakvikt. Den andra ligger bättre men har inte tillräckligt mankfrihet. Kanske du ska leta efter en sadel som helt enkelt är högre i framvalvet även i breda bomviddar?

Har du nått förslag på sadel? den måste ju likna denna förövrigt då.

.....sadeln ligger ju nästan uppe på halsen....därför denna otroliga bakvikt ...jag skulle först försöka lägga sadeln på rätt ställe...sen fundera på om den är rätt till hästens rygg........DET är omöjligt att säga något eller ge tips om inte sadeln ligger på rätt ställe på ryggen...............dra bak minst i 10 cm....!!

Ok. Jag fottar nya bilder idag.

Här kommer nya bilder på sadeln från idag. Nu med en equline padd under för att få sadeln i balans, det är inte jag som sadlat utan utprovaren.

Så vad säger ni?
Jag tycker fortfarande den känns för smal för honom.
DSC07364.jpg
[/IMG]
DSC07363.jpg
[/IMG]

Sadeln blir knappast vidare av att man tippar den framåt med att lägga en pad under bakvalvet. :crazy:
Det SER bättre ut pga det inte syns att den ligger i bakvikt, men den är ju fortfarande för trång!!!

Fy vilken dålig utprovare du har, hon verkar inte vara värd en enda krona!!!

Håller med! Nikki - köp ingenting från den "utprovaren"/försäljaren. Hon vet inte vad hon sysslar med.

Hon påstår att den är lagom i bomvidden o att han i nu läget inte kan ha något vidare, men jag tvivlar, jag måste ju pressa för att få ner mina händer längs med hans sidor framtill.

Jag sa att den ligger kanske i bakvikt för att den är för smal, men då säger hon att det inte beror på det utan att sadeln skulle behöva vara mer uppbyggd bak, därför vill hon lägga in padden som höjer bak.

"Skulle jag lägga 20000 kr skulle jag kunna få en sadel som ligger perfekt men i min pris klass så kommer man inte till nått bättre än denna"

Bad henne att ta hem en vidare samt större i sätet, men det kunde hon inte, inte nu iaf.

Sen säger hon att där han hade gropar förut(vet inte om ni sett mina tidigare trådar om hans rygg) var för att han jobbade ordentligt o brännde bort fettet som ligger där, men jag är helt säker på att det är muskler han har fått tillbaka o fortfarande får.
Kolla dessa bilder:
Bild innan jag slutade annvända den för trånga HS jag hade.
DSC06419.jpg
[/IMG]

Bild från igår.
DSC07297.jpg
[/IMG]

Maran skrev:
Håller med! Nikki - köp ingenting från den "utprovaren"/försäljaren. Hon vet inte vad hon sysslar med.

Nej, jag sa idag att jag vill nog inte ha sadeln förens jag vet helt säkert att en vidare bom inte blir bättre, men hon lämnade kvar den ändå så jag skulle kunna inspektera den lite till o mäta hur vid den är i grader. Jag ska göra det för skojj skull men jag kommer inte ta den.

har utbildat/jobbat med sadelmakeri samt läderarbeten och fattar inte det därmed att padda upp sin sadel.... det bästa är att hitta en sadel som ligger perfa utan en massa onödigt under. fortsätt att leta och försök inte snöa in på ett visst märke var öppen och prova många.... ge inte upp du hittar den säkert!:rofl:

:eek:
Hon har inte en aning om hur mn ska tillpassa en sadel. Mer uppbyggd bak ska den knappast vara, din häst har ju inte så rak rygg. Även om en vidare Globus skulle ligga för nära manken så betyder det inte att den är för vid, bara att han kräver en sadel med mer mankfrihet.

det är olika hur höga sadlar är i framvalvet.

tom. jag skulle vara en bättre utprovare än denna..hmmmm och det säger mycket ;) Är inget sadelproffs.....

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på... 2
Svar
22
· Visningar
1 674
Senast: morgaine
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 277
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
661
Senast: Honey07
·
  • Låst
Anläggning https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/pPv7B6/skracklarm-fran-djursholms-ridskola-hastar-plagas Halta hästar som tvingas gå lektioner... 19 20 21
Svar
409
· Visningar
24 303
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka