Har min dräktiga katt gått över tiden?

elinasund

Trådstartare
Har en katthona här hemma som är dräktig. Hon är tre år och ska få en kull för första gången nu. För två veckor sedan tog vi henne till veterinären för ett ultraljud, allt såg bra ut, dom tippade på 4-5 ungar och att dom skulle komma inom en vecka men att det kunde ta lite längre eller kortare tid.

Nu har det alltså gått två veckor sedan ultraljudet och inga bebisar har kommit ut. Det finns inga tecken på att det snart är dags heller.. Hon äter och dricker mycket, gör sina behov på lådan som vanligt, klar i blicken, gosar ganska mkt. Hon vilar en del, men det känns inte som på ett sådant sätt att hon är helt utmattad utan snarare att det är skönt att ligga ner för den stora magen.. Hon ligger liksom ofta ner men är ändå vaken och tittar på när vi pysslar här hemma. Hon är såpass pigg att hon ändå vill leka samt att hon går runt och hoppar upp och ner för bord/stolar/bänkar. Hon har varit inne hela dessa två veckor och det har inte kommit ut några vätskor som tyder på förlossning och ingen mjölk ur bröstet.. Bebisarna rör på sig ganska mycket i magen.

Vi vet inte ett exakt datum för när parningen skedde och därför inte exakt när ungarna ska komma. Men eftersom veterinären gissade på cirka en vecka men att det har gått två nu så börjar jag bli orolig. Som sagt, allt är jättebra och inga tecken på att hon mår dåligt, men ska jag ändå åka tillbaka med henne till veterinären för att titta till henne ändå? Hur vet man att en katt har gått över tiden? Är det vanligt med kejsarsnitt på en katt som ändå verkar må bra?
 
Min veterinär säger att man inte kan - det är svårt att - använda UL efter vecka 6,5, då ungarna är så stora och ligger så trånkt att det är svårt att räkna.. Såg du kattungarna som kattungar eller som "bollar"?

Hur ser magen ut? Ligger den högt rundt magen eller har den sjunkit ned og ligger under magen, typ? Har hon tappat pälsen omkring spenerna (om hon inte blev barberad)? Har hon börjat boa? Om det är 4-5 ungar borde du känna ungarna som hårda klumpar på sidan om henne, om hon är så tätt på födsel.

Jag tycker ungarna blir lugnare sista veckan, och även honan, som ligger mer och inte springer så mycket rundt.
 

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
625
Senast: Hazel
·
Katthälsa Min Devon Rex drabbades av öroninflammation i slutet av oktober. Märkte det genom att han fick ont (drog sig undan) och att pupillerna...
Svar
19
· Visningar
957
Senast: Keb71
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 147
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 096
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp