Har någon sytt om bossorna på sin sadel?

sissu

Trådstartare
Hur blev det i så fall och vilka ändringar gjorde ni?

Har ju en sadel som fungerat i alla lägen hittils och även jag sitter bra och trivs igentligen med den.

Men jag har länge haft planer på att bygga om bossorna på den men frågan är om det blir bra, tanken är att korta dem och göra rundbossa. Att hitta en annan sadel med de krav jag har känns omöjligt.

Men frågan är om det ens är möjligt och om någon gett sig in i en sån ombyggnad.Har inte pratat med någon sadelmakare om det än då jag inte riktigt vet vem som är det säkraste kortet.

Sv: Har någon sytt om bossorna på sin sadel?

Vet inte hur bra det blir att bara klippa upp och göra om. Känns lite som om balansen i sadeln kommer bli fel? Man kanske måste byta hela bossan?

Är också intresserad av att få ett svar då även jag har lekt med den tanken eftersom jag fler gånger har hittat sadlar med kilbossor som passat i allt utom just att det varit kilbossor, än jag har hittat rundbossiga sadlar som passat direkt.....

Är också intresserad av att få ett svar då även jag har lekt med den tanken eftersom jag fler gånger har hittat sadlar med kilbossor som passat i allt utom just att det varit kilbossor, än jag har hittat rundbossiga sadlar som passat direkt.....

Min har ju passat i alla lägen hur han än sett ut i kroppen, men nu börjar han bli starkare och mycket mer rörlig och nu så har längden och bossarna börjat vara ngt. i vägen då han börjat putta den lite. Trots det så ligger den lika bra som vanligt för övrigt och att köpa ny enl de krav både jag och häst har känns stört omöjligt. Nästan spikrak bom, rundbossa ngt. takformade, bred kanal hela vägen, mellan 110-115grader, väldigt kort, inte djup eller bred midja och så ska jag nå fram till knästöden och inte få ont i ryggen.

På min så finns utrymme för de ändringar jag önskar och tror bli en perfekt lösning och jag känner mig säker på att balansen inte kommer att bli störd till det negativa i sadeln.

Det jag är tveksam om är just om det blir bra (det är ju ingen billighetssadel som skall byggas om) och om man hittar någon tillräckligt duktig sadelmakare som man kan bolla med.

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 982
Senast: Ajda
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen ett underbart jobb, trivs jättebra! Och det är så fantastiskt SKÖNT att ha ett jobb där man trivs! Jag har provat...
Svar
0
· Visningar
1 172
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
793
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 675
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka