Sv: Har ni bra relation/kontakt med er häst?
Jag ställde frågan i trådnamnet.
Har ni det?
Jag är så inriktad på att få en sån toppen relation med min arabflicka, satsar hellre på det än på ridningen.
Hur är eran relation?
Hur har ni gått/går till väga?
Vet ni någon kunnig instruktör/känd hästmänniska inom relation/kontakt till häst?
Ge råd och tips!
Det är som om jag ville dansa med henne, ty sig till mig, bli ett med hästen.
Just nu har vi en hyfsad relation, men den kan bli bättre.
Berätta!
Kan ge två exempel.
Min första ponny. ett russ på nu 11 år, har haft henne sen hon var tre.
Hon litar blint på mig, gör allt jag vill och ber om. tvekar inte ens. Jag älskar den ponnyn så mycket.
Sen har vi min nya häst, haft i 4 månader nu. Hon har gått ifrån att inte ha något förtroende för mig till kanske 50%. Hon ifrågasätter allt jag ber om men går med på det vilket jag inte ser som fulländat förtroende. Men om man ser på hur hon förändrats sen hon kom hit så är det otroligt. Man fick inte ta i henne, hon vände rumpan till, gick ifrån mig i box och hage. Vägrade göra allt jag bad om, kunde inte få upp benen, hon flyttade inte på sig, gick på mig, över mig och var skitsur. Nu är hon helt underbar att hålla på med

hon gör allt jag ber om, men vissa saker med viss tveksamhet. Våld eller höga röster funkar inte med henne, man får inte vara hårdhänt eller för yvig. Hon är 170 men blir grymt liten om du höjjer rösten samtidigt som man ger henne en anledning att fortsätta "dumma sig". (dåligt uttryck men

) Därför är det en "enmanna" häst o även om alla gillar henne gillar hon definitivt inte alla. Pappa får klappa henne iblaand men då har hon öronen bakåt, mamma får inte ens ta på henne grimman. Jag får dock ta på henne överallt och hon är nu lättlastad (stoort problem när hon kom hit). Hon är lugnet själv, när kompisen springer i hagen så står hon o sover dock het när man rider. Sjukt underbar häst som, när hon litar 100% på mig, kommer bli en vän som få.
Kan ju tillägga att tidigare ägare (inte hon vi köpte henne av utan innan) använd våld i tid och otid vilket resluterar i en häst som skakar av rädsla så fort hon får se en man med pisk