Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Alexandra, hur tolkar du det här stycket, direkt taget ur villkor på nätet:
-----
Hösta ersättning per försäkring är XX kr. Är hästen så svårt skadad eller sjuk att ersättningsbara veterinärkostnader kan förväntas överstiga det belopp hästen är livförsäkrad för i hos <bolaget> kan <bolaget> medge att livförsäkringen tas i anspråk istället för behandling av hästen.
-------------
Personligen tycker jag det är helt solklart att det är BOLAGET som gör bedömningen och har rätten att lämna ut liv istället för veterinärvård. Har man då livförsäkring på 5000 kr har man ju i praktiken inte veterinärvård för mer...
Eller gör du en annan tolkning av ovanstående villkor?
Jag umgås med försäkringsombud, och kanske är det där problemen uppstått från början. Där är nämligen en helt annan tolkning av texten. I det fallet anser bolaget sig ha rätt att lösa ut liv istället för behandling.
Men som sagts i annan diskussion i samma ämne, jag har personligen inte fått saken prövad, men vet ett fall där det gått så långt.
Jag försäkrar alltid. Hade en häst på Ultuna över en helg oförsäkrad det gör jag inte om.
Men du kommer billigt undan? JAg betalar över 3´med 60´i vetvård och 10´i liv + agria plus.
Men det går ju att lösa en gång för alla, bara att prata med högsta hönset och få det utrett.
Det var precis så jag gjorde, ringde och pratade med "högsta hönset" på skador på de bolag som var aktuella för mig, just nu If och Folksam. Så då kan vi iaf vara säkra på att det 3 största bolagen har samma policy i just den här frågan (du skrev om Agria vad jag kunde förstå).
Jag har nyligen kontaktat de bolag jag anlitar för att höra kring just denn "klausul" och bägge bolagens skadereglerare bekräftade att så inte är fallet. De kommer alltså inte att neka mig vet.vård pga lågt livbelopp. Om jag inte själv ville döma ut hästen dvs.
Fast ett bolag (nämnd flera gånger) tänkte neka oss en buköppning på ett föl, med utökad vet.vård pga av att värdet av fölet inte var merän ca 40 000 enl dom. Fölet hade livvärdeförs på 20.
Nu behövdes inte buköppningen... som tur var.