Har ni eran häst försäkrad ?

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare Lillfisen04
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 114
  • Visningar Visningar 8 133
Sv: Har ni eran häst försäkrad ?

265kr/mån för liv 35.000 A1 (16årig connemara) dubbel veterinärvård och rehab extra.

Tycker det är prisvärt även om de försämrat försäkringen ngt vad gäller självrisken ffa.

Alexandra, hur tolkar du det här stycket, direkt taget ur villkor på nätet:

-----
Hösta ersättning per försäkring är XX kr. Är hästen så svårt skadad eller sjuk att ersättningsbara veterinärkostnader kan förväntas överstiga det belopp hästen är livförsäkrad för i hos <bolaget> kan <bolaget> medge att livförsäkringen tas i anspråk istället för behandling av hästen.
-------------

Personligen tycker jag det är helt solklart att det är BOLAGET som gör bedömningen och har rätten att lämna ut liv istället för veterinärvård. Har man då livförsäkring på 5000 kr har man ju i praktiken inte veterinärvård för mer...

Eller gör du en annan tolkning av ovanstående villkor?

Nej jag har inte min försäkrad, blir de veterinär så betalar ja de, skulle min häst tex bryta benet eller likande, så vill ja nog heldre ta bort den än att den ska stå i box vila på tre ben i evigheter. Har ju egen inkomst, så dom gångerna vet har kommit så har ja bara betalt.

Alexandra, hur tolkar du det här stycket, direkt taget ur villkor på nätet:

-----
Hösta ersättning per försäkring är XX kr. Är hästen så svårt skadad eller sjuk att ersättningsbara veterinärkostnader kan förväntas överstiga det belopp hästen är livförsäkrad för i hos <bolaget> kan <bolaget> medge att livförsäkringen tas i anspråk istället för behandling av hästen.
-------------

Personligen tycker jag det är helt solklart att det är BOLAGET som gör bedömningen och har rätten att lämna ut liv istället för veterinärvård. Har man då livförsäkring på 5000 kr har man ju i praktiken inte veterinärvård för mer...

Eller gör du en annan tolkning av ovanstående villkor?

bolaget kan MEDGE att livförsäkringen tas i anspråk. Det är där du missuppfattat.

Förr, innan den klausulen, så var ägaren tvungen att försöka behandla om det fanns chans att hästen skulle bli återställd, även om prognosen var dålig, om veterinären ansåg att det var rätt att behandla. T ex om din häst då skulle behöva en buköppning (som vi ju vet inte är en jättelysande prognos på, och dessutom är en DYR historia), så om hästägaren då inte ville utsätta hästen för en buköppning, så riskerade djurägaren att gå miste om livförsäkring.

Men den klausulen kan försäkringsbolaget alltså - på djurägarens begäran! - MEDGE att livförsäkringen istället betalas ut.

Djurägaren frågar - bolaget MEDGER. Bolaget BEORDRAR aldrig. Nånsin.

Så du har tolkat formuleringen fel, ring bolaget och fråga så får du höra.

Och det där är som sagt den bästa klausul de kommit på. Om min 10 000 kr i liv-dam har som sagt utan ett knyst fått ut över 92 000 kr på sin försäkring sen 1 april 2006. De har bekostat tre dyra operationer, och typ en ziljard dyra hältutredningar. Och prognosen kan vi ju tala tyst om, den är riktigt usel vad gäller hältutredningsbiten.

(Som extra 'bonus' fick ju det stackars bolaget betala ut 15 K i en fosterförsäkring för samma sto med..)

De kommer att JUBLA och köpa tårta och fira den dag jag tycker 'jag vill ta bort istället'. Men de kommer aldrig och kan aldrig själva tycka att 'det här blir fan för dyrt, nu får du ta livpengarna istället'. Men de kan gå med på det (medge) det om JAG vill det.

Till och med min mamma tolkade villkoren korrekt, dvs att bolaget kan medge det, men inte bestämma det om inte försäkringstagaren vill.. :angel:

Senast ändrad:

Jag umgås med försäkringsombud, och kanske är det där problemen uppstått från början. Där är nämligen en helt annan tolkning av texten. I det fallet anser bolaget sig ha rätt att lösa ut liv istället för behandling.

Men som sagts i annan diskussion i samma ämne, jag har personligen inte fått saken prövad, men vet ett fall där det gått så långt.

Har mina två försäkrade i Agria och har dem försäkrade väldigt lågt för själva liv-delen, men full försäkring på veterinärdelen. Känner att skulle någon av dem dö, får jag väl ta ett lån om jag vill köpa mig en ny häst. Men jag skulle aldrig förlåta mig själv om jag inte kunde rädda dem vid sjukdom/skada pga ekonomi.

Eftersom jag inte har mina hästar försäkrade för höga belopp är inte premien speciellt hög heller.

De som äger stallet jag har ena hästen i har ingen av sina hästar försäkrad. De har unghästar, fölston, tävlingshästar, travare osv. Totalt har de 25 hästar och skulle de ha dem försäkrade skulle det bli väldigt dyra premier...:crazy:

Mvh Jordgubba

Japp! Funderar på att höja livdelen, lägga till Agria Plus samt att ändra den rörliga självrisken till 0%... Sen hade det varit trevligt att bara ha 1500 som fast självrisk istället för 2300 också men först måste jag diskutera lite med mitt ombud...

Har alltid haft mina hästar försäkrade men nu iår har jag plockat bort livförsäkringen pga att dom börjar bli till åren kommen... Vill kunna hjälpa dem om de blir sjuka så länge dom inte lider.

Öppnade för ett par år sedan ett sk "hästkonto" där jag sparar pengar som går till en ny häst om jag skulle behöva ta bort nån av dem... Nu lägger jag även de slantar som jag skulle ha betalat till försäkringsbolaget om jag fortfarande haft livförsäkring på dem.

Jag umgås med försäkringsombud, och kanske är det där problemen uppstått från början. Där är nämligen en helt annan tolkning av texten. I det fallet anser bolaget sig ha rätt att lösa ut liv istället för behandling.

Men som sagts i annan diskussion i samma ämne, jag har personligen inte fått saken prövad, men vet ett fall där det gått så långt.

Och ingen av skadereglerarna jag diskuterat med har tolkat det som dig. Men det går ju att lösa en gång för alla, bara att prata med högsta hönset och få det utrett.

Jag vet flera som fått ut betydligt mer än livvärdet i vetvård, i de flesta fall helt utan knot, i ett fall fick djurägaren FRÅGAN om denne ville ta livpengarna istället, djurägaren sa nej och bolaget betalade undersökningarna etc. Samtliga fall gäller Agria.

Och som sagt.. De har utan knot betalat ut över 92 000 kr på 10 månder åt min K, som står i 10 000 kr i liv. Och jag tror mina räkningar etc nog varit hos de flesta reglerare, då jag ju skickat in ett antal, so to speak..

Jag har mina två försäkrade och jag säger bara, tur var väl det! Den ena är en fjordhingst på snart tre år som förra hösten fick återkommande diarré som inte ville ge sig och lite diffusa koliksymtom. Jag ville inte börja leka veterinär och prova olika huskurer utan boka en tid hos medicinarna på Ultuna. Lilleman fick stå där i tre dagar för utredning (stackars plutt!) och fick till slut diagnosen MAGSÅR! på en 1 ½ årig fjordhäst... det var nästan så hon inte trodde det själv. Hur som helst fick han komma hem och skulle sen äta medicin. Tillägas ska att han bara var bebis och fick ca 1/3 av vad en vuxen häst ska ll ha. Medicinen kostade nästan 7000 att hämta ut! jag satte i halsen fullständigt!

Som vanligt kan jag inte hålla mig till ämnet... Summa summarum var att notan hos vetirinären slutade på 28 000 inklusive medicin, varav jag betalde 1800... Hade jag haft hononm oförsäkrad hade historien nog varit en annan.

Jag håller med de flesta här om att inte ha kanske så högt livvärde, men ett högt vet skydd. Jag är glad att jag hade det.

En mindre rolig historia är den om två hästar på kort tid i stallet som kunnat behandlas och bli helt återställda, men ägarna hade inga/dåliga försäkringar och hade inte råd med behnadling...
Jag för min del skulle må otroligt dåligt av att veta att jagf hade kunnat hjälpa min häst men jag hade inte råd....

Min försäkring kostar 2000 om året, dock bara 15 000 i liv. Men 120 000 i vet vård + doldafel.

Jag försäkrar alltid. Hade en häst på Ultuna över en helg oförsäkrad det gör jag inte om.
Men du kommer billigt undan? JAg betalar över 3´med 60´i vetvård och 10´i liv + agria plus.

Jag är 17 och betalar mina hästar helt själv, jobbar som en dåre på somrarna. Har dock inte så hög försäkring, tror den ligger på ca 200 kr i månaden per häst alltså, inte så högt liv men högt veterinärskydd. Sen har jag en egen fond också där jag har ca 33 000 kr. Men jag tycker det är en trygghet att ha försäkrad. Okey om man inte behöver ha världens högsta försäkring men NÅN försäkring borde ju vara bra att ha.

Senast ändrad av en moderator:

Jag försäkrar alltid. Hade en häst på Ultuna över en helg oförsäkrad det gör jag inte om.
Men du kommer billigt undan? JAg betalar över 3´med 60´i vetvård och 10´i liv + agria plus.

Oliak rasgrupper..

Mitt arabsto kostar med 120 K i vetvård, agria plus samt 10 i liv ca 3700 kr/år. Fullblodsstoet med samma vetvård men 15 K i liv kostar över 7300 kr/år.

EN liten jämförelse från Agrias prisberäknngssida.
120 000 kr i vetvård, agria plus, 10 000 kr i bas liv. Hästen 4 år gammalt sto, ridhäst. Fast självrisk 1500 kr.

Eng fullblod - 6706 kr/år
Halvblod - 5847 kr/år
Korsn med sv hbl - 5847 kr/år
Arab - 3777 kr/år
Connemara - 3777 kr/år
Vbltravare - 3777 kr/år
Kbltravare - 2282 kr/år
Shettis - 2282 kr/år

Och en åsna kostar 2475 kr/år :devil:

Som synes så beroende på ras kan det skilja mer än 4000 kr/år i premie.

Båda mina är försäkrade. Men bara den som travtränar har livförsäkring.

Men det går ju att lösa en gång för alla, bara att prata med högsta hönset och få det utrett.

Det var precis så jag gjorde, ringde och pratade med "högsta hönset" på skador på de bolag som var aktuella för mig, just nu If och Folksam. Så då kan vi iaf vara säkra på att det 3 största bolagen har samma policy i just den här frågan (du skrev om Agria vad jag kunde förstå).

Knapp..

tycker att det känns som en svår fråga det där när man har en gammal häst. alltså, självklart har jag min häst försäkrad, men HUR försäkra?
Hög liv, hög vet? tror inte att jag skulle ha råd med det men man kan ju alltid önska.
känns så svårt, för på nått sätt så vill man ju ändå kunna få ut hans värde den dag han går bort, så att man om man nu vill köpa en ny häst.
samtidigt så känns det som att han kan behöva mer vet.vård eftersom han är så gammal.

har faktiskt ingen aning om hur han är försäkrad riktigt, är mamma som sköter den biten. måste nog lusläsa papprena! är ju snart jag som ska ta över det så..

bollen_ - en basveterinärvårdsförsäkring tycker jag def man ska ha, men livdelen sjunker ju och upphör tillslut på gammal häst, så den brukar jag plocka bort när de blir gamla, och inte ha maxad vetvård heller då man mest troligt inte kommer göra större ingrepp eller upprepade behandlingar.

Är den gammal och inte försäkrad nu är det dock inte möjligt att försäkra, över 15 år och du kan inte nyförsäkra.

Det var precis så jag gjorde, ringde och pratade med "högsta hönset" på skador på de bolag som var aktuella för mig, just nu If och Folksam. Så då kan vi iaf vara säkra på att det 3 största bolagen har samma policy i just den här frågan (du skrev om Agria vad jag kunde förstå).

Japps, jag pratade om Agria och där rådde ingen tvekan om att det är djurägaren som måste be om det, så kan de medge. Dvs de använder det aldrig 'mot' djurägaren (vilket ju min dams försäkringsersättning klart visar också)

Jag har nyligen kontaktat de bolag jag anlitar för att höra kring just denn "klausul" och bägge bolagens skadereglerare bekräftade att så inte är fallet. De kommer alltså inte att neka mig vet.vård pga lågt livbelopp. Om jag inte själv ville döma ut hästen dvs.

Fast ett bolag (nämnd flera gånger) tänkte neka oss en buköppning på ett föl, med utökad vet.vård pga av att värdet av fölet inte var merän ca 40 000 enl dom. Fölet hade livvärdeförs på 20.
Nu behövdes inte buköppningen... som tur var.

Fast ett bolag (nämnd flera gånger) tänkte neka oss en buköppning på ett föl, med utökad vet.vård pga av att värdet av fölet inte var merän ca 40 000 enl dom. Fölet hade livvärdeförs på 20.
Nu behövdes inte buköppningen... som tur var.

Lite nyfiken på detaljerna kring det, du får gärna PM om du vill. Eftersom de inte ska kunna göra så, men ffa skulle det vara intressant att veta varför de resonerar olika. För säg att de frångår sina regler, det är illa nog, men att de inte gör det i alla fall utan lite 'hipp som happ'. För de har som sagt inte ens sagt pip om mitt stos kostnader utan utan knot hostat upp en hel massa pengar, mer än 9 ggr livvärdet under 10 månaders tid.. Och vid 3 tillfällen i klump betalat ut mer än livvärdet (som mest drygt tre ggr livvärdet i klumpsumma).

Iofs frågade vi inte innan den gången utan bara skickade räkningen. När det handlade om ca 1.5 ggr livvärdet frågades det innan, och inga problem ang summan.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har ett stort problem, och famlar i detta själv och får ingen hjälp. Min dotter, nyligen 19 år har varit svajjig i ca tre år. Från... 2
Svar
28
· Visningar
3 731
Senast: Bullen22
·
Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
1 200
Hästvård Min tjej blev utdömd på klinikken i fredags, fick beskedet idag att försäkringen godtar detta, men dock vill dom inte betala ut hela...
Svar
9
· Visningar
3 306
Ekonomi & Juridik Hej! Har tagit bort min häst och i samband med det så avslutades försäkringen och idag fick jag reda på att kliniken vi har varit på och...
Svar
1
· Visningar
1 424
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka