Har ni eran häst försäkrad ?

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare Lillfisen04
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 114
  • Visningar Visningar 8 132
Sv: Har ni eran häst försäkrad ?

Försäkrad är han redan, och försäkringen kommer att stå kvar på mamma eftersom jag vill ha honom försäkrad.

Försäkrad är han redan, och försäkringen kommer att stå kvar på mamma eftersom jag vill ha honom försäkrad.

Okej då är det inget problem, men du behöver inte ha försäkringen stå på mamma, flytta befintlig försäkring utan ändring går bra även om de är gamla.

Som sagt, svårt att säga vad en skadereglerare säger från fall till fall.

Men, alla vi som har många hästar som endast är vet.vårdsförsäkrade och inga eller låga livbelopp, ni förstår väl att bolagen inte nekar vet.vård som är nödvändig för alla oss?
I princip alla som har många alt. dyra hästar väljer bort livdelen i försäkringarna, och försäkrar bara vet.vård, ex. hingsthållare, dyra tävlingshästar, uppfödare m fl.

Jag kan inte säga att det jag fått höra från skadereglerare gäller i 100% av fallen, men generellt och i normala fall så är det så att en vet.vårdsförsäkring täcker nödvändig vet.vård oavsett vad hästen är försäkrad i för värde.

Jag har mina hästar försäkrade. För mig är det självklart eftersom jag vet att jag inte skulle ha de pengarna när det verkligen gällde
(däremot lät det bra med en fond.. ;) )

Däremot har jag inte så högt, utan bara 10.000 på liv och 30.000 på veterinärvård. (har jag för mig om :p )

Fjordingen är ngt lägre eftersom hon var för gammal för att vi skulle kunna höja det när vi köpte henne.

Jo jag vet att det går. men han står ju på mamma så då är det ju dumt o ha försäkringen på mig!

har 2 hästar den som är 10 år är inte försäkrad. men den som är 1 år är försäkrad..!!

Min häst är försäkrad 20 000 liv. Sen minns jag faktiskt inte hur mycket för vet. :o

Om jag verkligen var tvungen skulle jag nog kunna spara ihop dom pengarna på ett par månader. Egentligen... Men jag vet inte, har man inga andra förmåner med försäkring?? Skulle jag lägga undan den lilla summa som försäkringen kostar mig per år så skulle det ta lång tid.

Jag skulle rekommendera en veterinärvårdsförsäkring i alla fall.
Sen är det ju så med försäkringar att man får hjälp av kollektivet om man måste ut med mycket pengar och det kan vara bra om man inte har så mycket själv. Så har man inte en REJÄL peng på kontot är försäkringslöst inget att rekommendera.Har man fler hästar så får man räkna på det..........hur mycket betalar jag till försäkring idag?Hur stor buffert har jag?Osv.Det är ju alltid en chansning.......jag har en häst som ALDRIG utnyttjat försäkringen sen har tyvärr två stycken dött och jag har fått ut på försäkringen och kunnat köpa ny häst.Ja......det är svårt..........men man kan inte tänka för kortsiktigt.

Alexandra, hur tolkar du det här stycket, direkt taget ur villkor på nätet:

-----
Hösta ersättning per försäkring är XX kr. Är hästen så svårt skadad eller sjuk att ersättningsbara veterinärkostnader kan förväntas överstiga det belopp hästen är livförsäkrad för i hos <bolaget> kan <bolaget> medge att livförsäkringen tas i anspråk istället för behandling av hästen.
-------------

Personligen tycker jag det är helt solklart att det är BOLAGET som gör bedömningen och har rätten att lämna ut liv istället för veterinärvård. Har man då livförsäkring på 5000 kr har man ju i praktiken inte veterinärvård för mer...

Eller gör du en annan tolkning av ovanstående villkor?

Jag tolkar som Alexandra. Bolaget kan medge att försäkringsägaren (kunden) istället tar livbeloppet i anspråk, inte kräva att så sker. Dvs bolaget kan ställa sig positivt (och säkert tycka och tjata om men inte kräva) till att inte behandla hästen. Inte vägra behandling av hästen, den bedömningen görs alltid av veterinärmedicinen.

Jag har ändrat mina föräkringar på mina hästar. Har inte råd att ha dom försäkrade för det belopp dom är värda. Har det minsta man måste ha i LIV 5000 kr och utökad vetvård . Sen lägger jag undan vad försäkringarna skulla ha kostat om jag haft hästarna förs för 50 000 st. Då har jag i af mer pengar till en ny häst om nåt dkulle hända om jag inte har råd en månad så lägger jag inte undan. Ska skaffa en till häst snart och en ponny till mina barn så då skulle vi ha föräkringskostnader på ca 5000 kr/ mån bara på hästarna vilket inte är så lite. Inget ont om försbolag men man kan nog titta över sina försäkringar oftera och spara en hel del.
:bump:

Här är det försäkrat på längden och tvären...bilar, hus, släp, hundar, katter, hästar och så vi då...Lägger ner en förmögenhet men har faktiskt fått igen det så jag känner inte att jag ligger "minus" direkt...;)

Nej, inga försäkringar på mina 17 hästar. De ingår i verksamhet och där finns ansvarsförsäkring, även för vad hästarna kan orsaka tredjepart. För ev. skador och sjukdomar på hästar ligger en summa pengar i reserv (speciellt konto), så man kan säga att jag har mitt eget lilla försäkringsbolag.

Och det är inte tu tal om att jag hittills har sparat in STORA kostnader på det, men det är för att mina hästar enligt mig befinner sig i en riktig lågriskgrupp. Ett (halvakut) veterinärbesök för hälta på 17 hästar på tre år har det blivit. I övrigt bara planerade besök för vaccinationer och dylikt.

Försäkring till rimliga livbelopp skulle kosta ca 50.000 kr per år för vår del.

Däremot kan jag inte rekommendera någon annan att göra likadant utan att verkligen fundera över risker och ekonomi.

Allvarligt talat så funderar jag skarp på att säga upp försäkringen på min häst. Jag betalar idag ca 500kr i månaden.
Mycket pengar för mig nu.
Har haft hästen i 5 år..Jag har alltså betalat 30.000 i premier och inte utnyttjat det en enda gång.
Jag har en fond som jag sätter in 300kr i månaden på, har ca 10.000 där idag. Funderar skarpt på att säga upp försäkingen och betala in till fonden istället och ha den som hästfond.
Min häst är försäkrad för 50.000, händer det något så jag måste ta bort honom och vill köpa en ny så får jag väl ta det då...
Får väl låna eller spara..
Man ska ju betala försäkring på både bil o släp också och sen alla respengar till träningar o tävling.

Hur gör ni, har ni försäkrat ?

Min häst är försäkrad. Skulle inte vilja vara utan tryggheten. Nu går jag fortfarande i skolan så min mor står för kostnaderna. Betalar 2-300 kr i månaden, minns inte exakt. Hon är bara försäkrad i 10.000 men vi har extra veterinärvårdsförsäkring o lite sånt. Det känns väldigt bra tycker jag! Den dagen jag får ett jobb kommer jag nog ha ett lite hästkonto utöver försäkringen.

Hej ... Jag har inte min häst försäkrad och kan inte försäkr honom heller för han är 17 år , men ser det som onödigt bättre att spara pengar till sig själv och sin häst om det händer något ...Lycka till

-knapplån-

jag har alla mina hästar försäkrade på max vad gäller veterinärförsäkring och sedan har jag höga livförsäkringar med.

Tycker det är vitkigt för mig, men det är bara min åsikt :D

Det är givetvis upp till var och en. Eftersom jag inte har någon av mina 17 försäkrade och än så länge har sparat enorma kostnader så ger jag en motbild.

Var och en måste göra en egen riskbedömning för sina hästar. Sedan är det rejält olika vad som krävs för att olika hästägare tar ut veterinär. En del ringer veterinären så fort hästen markerar minsta tendens och gör stora hältutredningar. Andra undersöker hästen och bestämmer sig därefter för att ringa eller för att hästen helt enkelt får vila. Vi gör det senare och har bara haft 1 "hälta" (av kanske 6-7 totalt) som behövt veterinärvård. Man tar olika risker med transporter av hästen, man tar olika risker med ihopsläpp i flockar och ständigt nya hästar. Man tar olika risker i sin ridning. Man tar olika risker i sin hantering och ev. uppstallning.

Att jag med mina lågriskhästar ska vara med och till stor del finansiera de högrisk- och hyponkondrikerägda hästarna, nej tack. Så länge inte försäkringsbolagen kan göra en ordentlig riskbedömning så har jag mitt eget försäkringsbolag..... För det krävs dock att man har ett bra belopp tillgängligt vid behov.

KL
Står nu med häst på Ultuna sedan 1 v tillbaka för akut njursvikt. Hon är bara försäkrad för 5000 i liv och 50 000 veterinärvård. Här har Folksam inte sagt annat än att de tar kostnaderna för veterinärvården. Inget prat än om att lösa ut livförsäkringen och ta bort hästen. Snart får jag reda på vad U-ljudet säjer då hennes värden inte går ner som de ska.

jag har en unghäst på snart 3 år han står i 25.000:- i liv och 60.000:- i vet, sedan har jag mitt fbl sto som står i 30.000:- i liv och 60.000:- i vet. vård. Sammanlagt så betalar jag ca 13.000:- per år för de två, men om någon vecka blir det utökning då stoet ska få föl å hur ska man göra då? en till att försäkra.. :crazy:
Enligt vad jag fått lära mig genom försäkrings ombudet så är kallblod, islänningar å shettisar billigast och fullblod dyrast... ;) så det blir väl å skaffa shettisar tillslut för att få råd!!:idea:

:bump:

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har ett stort problem, och famlar i detta själv och får ingen hjälp. Min dotter, nyligen 19 år har varit svajjig i ca tre år. Från... 2
Svar
28
· Visningar
3 731
Senast: Bullen22
·
Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
1 200
Hästvård Min tjej blev utdömd på klinikken i fredags, fick beskedet idag att försäkringen godtar detta, men dock vill dom inte betala ut hela...
Svar
9
· Visningar
3 306
Ekonomi & Juridik Hej! Har tagit bort min häst och i samband med det så avslutades försäkringen och idag fick jag reda på att kliniken vi har varit på och...
Svar
1
· Visningar
1 424
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Leverera valp vid 12 veckor?
  • Uppdateringstråd 31