Hår och simning

Börjat simma mer regelbundet och kör badmössa på torrt (otvättat) hår. Måste väl vara ok så länge jag behåller badmössan på hela tiden i bassängen?
 
Konstigt. De måste ha stora problem med bakterier eller smuts? Annars skulle man inte behöva säga till om sånt.

Mitt badhus är ganska nytt. Drygt tio år gammalt. Deras vattenrening är effektiv och modern, och personalen väl utbildad. Folk verkar dessutom sköta sig vad gäller duschandet. Vattnet håller bra kvalitet säger de (jag får ju rapporter eftersom jag sitter i den nämnden)

Det badhusen generellt däremot verkar ha haft problem med är att killar har sina kalsonger kvar innanför badbyxorna. Gärna med linningen synlig om de har märkeskalsonger. ;)


Tror inte de har problem med bakterier eller smuts nu, men de kanske hade innan, i det gamla badhuset? Nuvarande badhus är ganska nytt och det var när allt byggdes om och det satsades på äventyrsbad och relax-avdelning som de började kampanja för att få folk att tvätta sig bättre innan bad. Tror att de använder mycket mindre kemikalier nu än tidigare.
Ser dock fortfarande folk som bara låter vattnet rinna lite över kroppen (inte huvudet/ansiktet över huvudtaget) i 10-20 sek, utan tvål, med baddräkt redan på, innan de springer ut i badhuset... Gärna fullt sminkade fortfarande...:yuck: Det är dock mer sällan på det badhuset där det kampanjas och något mer på det andra badhuset, som bara har anslag vid duschen.
Även när jag simtränade 6-7 dagar i veckan tvättade jag håret med schampoo innan, trots att jag då alltid hade badmössa.
I många länder är det obligatoriskt med badmössa i allmänna pooler, kanske vore något att införa här också?
 
Buke kan man lita på.
Tack @Sevenofnine

Köpte mössa på sportaffären. De hade bara speedo så det fick bli en sån. Den är märkbart tunnare än den jag hade tidigare.
Nu blötte jag håret och hade det i knut i nacken. Mössan satt bättre - behövde bara rätta till den lite då och då. Tror kombon vått hår och knut gjorde susen.

Den kommer inte någonsin sitta bra. Det är som att försöka få en simmössa att sitta på en fotboll. Jag har rund skalle och saknar bakhuvud :D

Schamponerade inte efteråt utan bara balsam. Håret känns helt annorlunda.
 
Båda de badhus jag brukar vara i har stora anslag om att man ska schampoonera håret och tvätta kroppen med tvål innan bad. De brukar också ha "kampanj" vissa veckor om året då de verkligen går in extra för att informera om detta, instruktörerna på vattengympa-passen och simskolorna säger till om det innan varje pass och alla som jobbar har t-shirts med tryck om "Schampoo för bad" och "Tvål före bad".
[/QUOTE
Så är det på badhuset i en grannkommun som jag besöker då och då också.
De har informationsskärmar där det rullar filmer med figurer som visar hur en ska tvätta sig före bad, otäcka, tecknade bakterier 😅 och informationstext på många olika språk.
Även där har de haft problem med att främst män har kalsongerna under badbyxorna.
På badhuset och träningsanläggningen i hemkommunen finns endast anslag om att en ska duscha före bassängbad.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Som rubriken säger, mitt hår går av. Har alltid haft långt hår och har aldrigt haft några direkta problem, förns nu. Klippte av allt...
Svar
16
· Visningar
22 777

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp